بررسی «صبح امروز» از مشکلات قالی‌بافی و عدم خود‌کفایی در تولید مواد اولیه فرش دستباف

فرش دستباف زمین‌گیر شد

سیده ریحانه موسوی

در پی انتشار خبر توقف صادرات فرش دستباف ایرانی به بررسی دلایل آن پرداختیم و به سراغ مدیر یکی از کارگاه‌های تولیدی استان رفتیم که وی عوامل متعددی از جمله عدم خودکفایی در تولید پشم و ابریشم را عامل گران تمام شدن قیمت فرش دستباف و در نتیجه توقف صادرات آن عنوان کرد. یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه فقدان بیمه فرش‌بافان است که همین امر منجر به کاهش تعداد فعالان این حوزه می‌شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» بهترین پشم دنیا متعلق به قاره اقیانوسیه است. استرالیا و نیوزیلند بهترین و مرغوب‌ترین پشم دنیا را برای نساجی و قالی‌بافی تولید می‌کنند، اما کشور ما می‌تواند در تولید آن خود‌کفا باشد؛ زیرا از پتانسیل و نیروی‌ کار خوبی بر‌خوردار است.

 

حسینی: هر شخصی با قرار‌دادن یک دار قالی در منزل خود از  بیمه استفاده می‌کرد؛ چراکه میزانی از حق بیمه آن‌ها توسط دولت پرداخت شده و مابقی آن را خودشان پرداخت می‌پردازند که امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود

 

عدم پوشش بیمه قالیبافی برخی بافندگان فرش استان  یکی دیگر از معضلات جدی این حوزه است، به طوری که در سال ۸۷ قرار شد ظرف ۱۰ سال یک میلیون نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند. این روند تا سال ۹۳ ادامه پیدا کرد و سالی ۸۰ هزار نفر بیمه شدند و به این ترتیب جمعیت بیمه‌شدگان قالی‌باف به ۴۵۰ هزار نفر رسید. اما پس از آن به دلیل عدم تأمین منابع مالی، سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر آنکه افراد جدید را مشمول بیمه خود نکرد خیلی‌ها را نیز از حمایت این بیمه محروم کرد. به طوری که فقط ۳۲۰ هزار نفر بیمه شده‌ باقی ماندند
مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به چرایی ایجاد چنین شرایطی در گفت‌وگو با «صبح امروز» می‌گوید: از آنجا که هیچ‌گونه بازرسی توسط سازمان تامین‌اجتماعی از قالی‌بافان انجام نمی‌شد  هر شخصی با قرار‌دادن یک دار قالی در منزل خود از این بیمه استفاده می‌کرد؛ زیرا میزانی از حق بیمه آنان توسط دولت پرداخت شده و مابقی را خودشان پرداخت می‌کنند که امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود.

سوءاستفاده از بیمه قالی‌بافی

حسینی می‌افزاید: بعد از این موضوع شرایط دریافت بیمه به این نحو تغییر کرد در صورتی که این ‌افراد به میزان مشخصی قالی ببافند از شرایط بیمه بر‌خوردار می‌شوند که پس از بازرسی‌های انجام شده از سوی اداره کار، اتحادیه فرش و سازمان تامین اجتماعی مشخص شد که بسیاری از افراد، بافنده نیستند و صرف دریافت بیمه به صورت تفریحی به این کار مشغول هستند که بیمه آنان قطع شد.

 

مخملی: فرش نباید محدودیت برگشت ارزی داشته ‌باشد؛ چراکه کالایی ملی است و باید از آن حمایت شود تا رونق بگیرد. درواقع پس‌ از آنکه این صنعت توانست جایگاه خود را در اقتصاد باز‌کند، مطالبه‌گری‌ها از آن آغاز شود

 

وی با بیان اینکه «ما در یک شهر کوچک ۶ هزار و ۴۰۰ نفر قالی‌باف داشتیم که اگر این تعداد واقعی بود اکنون کل دنیا فرش شده‌ بود» تصریح می‌کند: افراد و تولیدی‌هایی که به این کار مشغول هستند و از طریق آن کسب در‌‌آمد می‌کنند به هر دلیلی بیمه آنان قطع شده است، می‌توانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و پس از بررسی‌های لازم از این بیمه بهره‌مند شوند.

مشکلی به‌ نام نبود بیمه بیکاری

در این بین عاطفه مداح، مدیر کارگاه قالی بافی در واکنش به اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در باره بیمه قالی‌بافان بیان می‌کند: تنها مزیتی که بیمه قالی‌بافی دارد این است که دولت بخشی ازآن را پرداخت می‌کند، در صورتی که بیمه بیکاری و از کار‌افتادگی ندارد و بافنده به هر دلیلی چون بیماری نتواند به کار خود ادامه دهد تا زمانی که ناتوانی او به پزشک ثابت نشود باید به فعالیت خود مشغول باشد.

روزی ۳۵۰۰ گره بزنید تا بیمه شوید

وی در گفتگو با «صبح امروز» می‌گوید: سازمان بیمه، قالی‌بافان را موظف کرده تا روزی ۳ هزار و ۵۰۰ گره بزنند و بافت فرش خود را در مدت‌ زمان مشخص شده به اتمام برسانند، سپس آن را به سازمان تامین اجتماعی ببرند تا بیمه آنان تایید شود و هیچ‌گونه بازرسی توسط این سازمان انجام نمی‌شود. به همین دلیل برخی افراد فرش خود را به بافنده می‌دهند تا در مدت زمان مشخص آن را ببافد که بتوانند از بیمه آن استفاده کنند، در صورتی که بافندگان اصلی از هیچ‌گونه بیمه‌ای بر‌خوردار نیستند.

 عدم یکسان بودن حجم کار با تعداد بافندگان

مداح با بیان اینکه «حجم کار با تعداد بافندگان یکسان نیست و در صورتی که روزی حق بیمه خود را پرداخت نکنند، باطل می‌شود» ابراز می‌کند: بیمه از بافندگان می‌خواهد که مانند یک کارمند کار کنند، در‌صورتی که کارمندان تعطیلی دارند، اما قالی‌بافان باید در این ایام نیز مشغول به‌کار باشند، همچنین به بانوان مرخصی زایمان اعطا نمی‌شود. بیمه باید افراد اصلی را شناسایی کند تا بتوانند از حق خود استفاده کنند.

 

تنها مزیتی که بیمه قالی‌بافی دارد پرداخت بخشی از سهم بیمه توسط دولت است، این درحالی است که بیمه بیکاری و از کار‌افتادگی ندارد و بافنده در صورتی‌که به هر دلیلی چون بیماری نتواند به کار خود ادامه دهد، تا زمانی که ناتوانی او به پزشک ثابت نشود باید به فعالیت خود مشغول باشد

 

پس از بررسی تمام موارد به گفتگو با رئیس اتحادیه فرش استان خراسان رضوی رفتیم و این موارد را با وی در میان گذاشتیم.

اغراق در اعلام میزان وابستگی به واردات مواداولیه

رئیس اتحادیه فرش استان می‌گوید:  اینکه برخی از افراد اعلام می‌کنند ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز قالی‌بافان مانند پشم و ابریشم وارداتی است صحت چندانی ندارد، اما برخی مواد مانند رنگ‌دانه‌ها، مواد رنگرزی و ابریشم برای فرش‌هایی که به طور صد درصد از آن استفاده می‌شود از خارج وارد می‌شود با این وجود تولید مواد اولیه بومی در داخل کشور زیاد است به عنوان مثال در مشهد کارگاه‌هایی داریم که مواد اولیه را به خارج از استان صادر می‌کنند.

هادی مخملی در گفتگو با «صبح امروز» می‌افزاید: به دلیل اینکه بازار دچار رکود است و چرخه ارزشی تولید فرش آسیب دیده، شاید شرایط بر‌عکس شده‌ باشد و از سایراستان‌ها واردات داشته‌ باشیم، اما از خارج کشور به دلیل رکود و تعطیلی چند ساله کارگاه‌های تولید ابریشم فقط این محصول وارد می‌شود. به دلیل اینکه کارگاه‌های تولید ابریشم حدود یک سال است که راه افتاده‌اند و درحال جان گرفتن هستند تنها جوابگوی بخشی از نیاز بافندگان هستند و برای تامین قسمت دیگر آن مقداری به خارج وابسته هستیم.

عوامل تاثیر‌گذار بر توقف صادرات

مخملی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر توقف صادرات فرش اظهار می‌کند: تحریم‌های ظالمانه، نا‌مناسب بودن محیط کسب‌و‌کار، قوانین باز‌دارنده و در نهایت شیوع ویروس کرونا موجب شد تا بخشی از نو‌آوری که «صادرات» است، منتفی شود. نمایشگاه فرش نقطه، قابل اتکایی برای تولید‌کنندگان بود که با تعطیلی مواجه شد و تاریخ آن به تعویق افتاد تا وضعیت کرونا مشخص شود.

مشکلی به نام محدودیت ارزی

رئیس اتحادیه فرش استان خراسان رضوی با بیان اینکه «فرش کالایی مصرفی و ضروری نیست، بلکه تجملی و ثانویه است» تصریح می‌کند: دولت باید شرایطی را برای فروش آن فراهم کند تا قابلیت رقابت‌پذیری داشته باشد، به عنوان مثال فرش نباید محدودیت برگشت ارزی داشته ‌باشد، زیرا کالایی ملی است و باید از آن حمایت شود تا رونق بگیرد و پس‌ از آنکه جایگاه خود را در اقتصاد باز‌کرد، مطالبه‌گری‌ها از آن آغاز شود.

وی در خصوص ادعای برخی از تولید‌کنندگان مبنی بر واردات فرش از کشور‌های خارجی می‌گوید: تعرفه فرش‌های خارجی بسیار بالا است و ورود آن به کشور ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود. بنابراین در صورت وارد شدن به کشور معدوم خواهد‌ شد و ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم.

دولت؛ مانعی برای جان‌گرفتن صنعت فرش

مخملی با اظهار اینکه «دولت نمی‌گذارد صنعت فرش جان بگیرد» تشریح می‌کند: مدت بازگشت ارز در سایر کالا‌ها مانند مواد غذایی مشخص است، اما در این حوزه، فرش به صورت امانی صادر می‌شود و قرار‌دادی بین صادر‌کننده و خریدار در خارج از کشور بسته می‌شود که هر زمان فرش به فروش رسید آن شخص پس از برداشتن سهم خود، پول صادر‌کننده را به او پرداخت می‌کند و ممکن است این فرایند تا دو سال به طول بیانجامد.

وی با ابراز اینکه «افراد در داخل کشور می‌توانند به صورت اقساط بلند‌مدت فرش خریداری کنند در صورتی که در خارج به این شکل نیست و شرایط سخت‌تر است» می‌گوید:  وقتی که شرایط صادرات به این‌گونه باشد مدت زمان بازگشت پول طولانی می‌شود که در این صورت انگیزه‌ای برای صادر‌کننده فرش باقی نمی‌ماند و تنها راه این است که از این صنعت حمایت شود تا قدرت رقابت با سایر کشور‌ها را داشته باشد.

حمایت دولت از مشاغل کاذب

مخملی با تصریح اینکه «فرش کالایی ملی، اما زمین خورده است که بالا‌ترین رقم اشتغال زایی در کشور را دارد» بیان می‌کند: تولید ما باید توسعه‌ای و مولد باشد، زیرا زمانی‌که این صنعت برای تجار و تولید‌کنندگان ما توجیه اقتصادی نداشته باشد، سرمایه خود را صرف آن نمی‌کنند، بلکه شغل خود را تغییر داده و در مشاغل کاذب مشغول به کار می‌شوند. با‌وجود اینکه دولت باید شرایطی مانند تسهیلات و معافیت‌های مختلف به فعالان این صنعت اختصاص دهد و از پر‌افتخار‌ترین صنعت کشور حمایت کند از فعالیت‌های کاذب حمایت می‌کند.

سیاست‌های غلط عامل عدم بهینه سازی در تمام صنایع

وی با تایید اینکه «خراسان رضوی جزو استان‌های شاخص در این حوزه است» خاطر‌نشان می‌کند: تنوع تولیدات فرش در مشهد و استان قابل احصا نیست، زیرا قابلیت سفارش‌پذیری زیادی دارد و سلیقه تمام خریداران در دنیا با فرش خراسان منطبق است، اما سیاست‌گذاری‌های غلط موجب عدم بهینه‌سازی در این صنعت و سایر حوزه‌ها می‌شود. همچنین به خطر افتادن مراودات خارجی صدمه جدی به این بخش وارد می‌کند.

جای خالی حمایت‌های معنوی

رئیس اتحادیه فرش خراسان رضوی می‌گوید: تولید‌کنندگان در این حوزه به حمایت معنوی نیاز دارند، به عنوان مثال تمام کارخانه‌های تولید نخ و پشم در مشهد تغییر شغل داده‌اند که جای تاسف دارد. تمام این مسائل و مشکلات دست‌ در دست یکدیگر داده‌اند و شرایط کنونی را به وجود آورده‌اند، اما دولت باید برای افرادی که در این حوزه باقی‌مانده‌اند و مشغول فعالیت هستند تمایزی قائل شود و تسهیلاتی برایشان در نظر بگیرد زیرا این حرفه کاری زمان‌بر و سرمایه‌بر است.

image_print
34 پاسخ
  1. Zemits machine
    Zemits machine گفته:

    Its like you learn my thoughts! You appear to know so much approximately this, like you wrote the guide in it or something. I think that you can do with some to force the message home a bit, but instead of that, this is excellent blog. An excellent read. I will definitely be back.

    پاسخ
  2. usb flash drives
    usb flash drives گفته:

    This article is absolutely incredible! The author has done a phenomenal job of conveying the information in an engaging and educational manner. I can’t thank her enough for sharing such valuable insights that have definitely enriched my knowledge in this subject area. Kudos to him for producing such a masterpiece!

    پاسخ
  3. Display Hooks
    Display Hooks گفته:

    Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such wonderful info being shared freely out there.

    پاسخ
  4. bokep indo
    bokep indo گفته:

    I have been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts on this kind of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this site. Studying this info So i?m happy to exhibit that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered just what I needed. I most indisputably will make certain to don?t forget this web site and provides it a glance on a continuing basis.

    پاسخ
  5. bokep jepang
    bokep jepang گفته:

    Thank you for another fantastic post. Where else could anybody get that type of information in such a perfect way of writing? I’ve a presentation next week, and I am on the look for such information.

    پاسخ
  6. situs porno
    situs porno گفته:

    I have not checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    پاسخ
  7. online crypto slots
    online crypto slots گفته:

    According to my research, after a the foreclosure home is sold at a bidding, it is common for your borrower to be able to still have some sort ofthat remaining balance on the personal loan. There are many creditors who make an effort to have all expenses and liens paid by the up coming buyer. On the other hand, depending on specific programs, laws, and state laws and regulations there may be many loans which are not easily solved through the transfer of loans. Therefore, the duty still lies on the debtor that has got his or her property foreclosed on. Many thanks for sharing your opinions on this weblog.

    پاسخ
  8. berlin medyum
    berlin medyum گفته:

    Almanya medyum haluk hoca sizlere 40 yıldır medyumluk hizmeti veriyor, Medyum haluk hocamızın hazırladığı çalışmalar ise berlin medyum papaz büyüsü, Konularında en iyi sonuç ve kısa sürede yüzde yüz için bizleri tercih ediniz. İletişim: +49 157 59456087

    پاسخ
  9. bokep jepang
    bokep jepang گفته:

    Thanks for your post. Another issue is that to be a photographer entails not only trouble in recording award-winning photographs but also hardships in getting the best digicam suited to your needs and most especially situations in maintaining the grade of your camera. That is very real and obvious for those photography lovers that are directly into capturing the nature’s exciting scenes — the mountains, the actual forests, the wild and the seas. Visiting these adventurous places undoubtedly requires a video camera that can surpass the wild’s hard surroundings.

    پاسخ
  10. kontol kuda
    kontol kuda گفته:

    A powerful share, I just given this onto a colleague who was doing a little evaluation on this. And he in actual fact bought me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If possible, as you turn out to be experience, would you mind updating your weblog with more particulars? It’s extremely helpful for me. Large thumb up for this weblog publish!

    پاسخ
  11. roofing advertising using smart phone ads
    roofing advertising using smart phone ads گفته:

    An additional issue is really that video gaming has become one of the all-time main forms of recreation for people of any age. Kids engage in video games, plus adults do, too. Your XBox 360 is probably the favorite games systems for those who love to have a huge variety of activities available to them, and who like to play live with some others all over the world. Thank you for sharing your notions.

    پاسخ
  12. https://resources.savvas.com/?products=MAWARTOTO
    https://resources.savvas.com/?products=MAWARTOTO گفته:

    I have seen that currently, more and more people are being attracted to surveillance cameras and the field of pictures. However, being a photographer, you have to first expend so much time frame deciding which model of video camera to buy plus moving from store to store just so you could possibly buy the most affordable camera of the trademark you have decided to pick out. But it doesn’t end just there. You also have to contemplate whether you should obtain a digital camera extended warranty. Thanks for the good guidelines I received from your web site.

    پاسخ
  13. click here
    click here گفته:

    Another thing I have noticed is the fact that for many people, less-than-perfect credit is the response to circumstances past their control. One example is they may be really saddled with illness and as a consequence they have excessive bills for collections. It can be due to a work loss or even the inability to do the job. Sometimes divorce proceedings can truly send the financial situation in the wrong direction. Many thanks for sharing your thinking on this blog.

    پاسخ
  14. bokep indo
    bokep indo گفته:

    These days of austerity in addition to relative anxiety about having debt, some people balk contrary to the idea of using a credit card to make purchase of merchandise and also pay for a holiday, preferring, instead only to rely on this tried and trusted technique of making settlement – hard cash. However, if you possess the cash available to make the purchase in full, then, paradoxically, that is the best time for them to use the cards for several factors.

    پاسخ
  15. film porno
    film porno گفته:

    One thing I want to say is always that car insurance termination is a dreadful experience and if you are doing the appropriate things as a driver you simply won’t get one. Some people do have the notice that they are officially dropped by the insurance company they then have to scramble to get added insurance from a cancellation. Affordable auto insurance rates are usually hard to get following a cancellation. Knowing the main reasons with regard to auto insurance cancellations can help motorists prevent getting rid of in one of the most significant privileges readily available. Thanks for the suggestions shared via your blog.

    پاسخ
  16. video porno
    video porno گفته:

    Another issue is that video gaming became one of the all-time most significant forms of entertainment for people of all ages. Kids play video games, and also adults do, too. The particular XBox 360 is amongst the favorite games systems for many who love to have a lot of activities available to them, in addition to who like to relax and play live with others all over the world. Thanks for sharing your opinions.

    پاسخ
  17. bokep jepang
    bokep jepang گفته:

    Thank you for another informative site. Where else could I get that type of information written in such a perfect way? I’ve a project that I am just now working on, and I’ve been on the look out for such information.

    پاسخ
  18. Get Backlink Like This
    Get Backlink Like This گفته:

    Great post made here. One thing I would really like to say is that most professional career fields consider the Bachelor Degree as the entry level standard for an online college diploma. When Associate College diplomas are a great way to begin with, completing your current Bachelors opens many entrances to various jobs, there are numerous internet Bachelor Course Programs available coming from institutions like The University of Phoenix, Intercontinental University Online and Kaplan. Another concern is that many brick and mortar institutions offer you Online types of their degree programs but usually for a extensively higher payment than the providers that specialize in online qualification plans.

    پاسخ
  19. 먹튀제보
    먹튀제보 گفته:

    Thanks for the a new challenge you have revealed in your article. One thing I’d like to discuss is that FSBO relationships are built over time. By introducing yourself to the owners the first weekend their FSBO is definitely announced, before the masses start off calling on Monday, you create a good association. By sending them methods, educational supplies, free accounts, and forms, you become the ally. By using a personal curiosity about them along with their predicament, you develop a solid interconnection that, on most occasions, pays off when the owners decide to go with an agent they know as well as trust – preferably you actually.

    پاسخ
  20. academic
    academic گفته:

    Thanks for your publication on the travel industry. I will also like contribute that if you are a senior thinking about traveling, it can be absolutely essential that you buy traveling insurance for seniors. When traveling, elderly people are at high risk of experiencing a health emergency. Obtaining the right insurance plan package on your age group can safeguard your health and provide peace of mind.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *