صبح امروز فروش‌های فوق‌العاده در این روزها را بررسی می‌کند؛

حراجستون کرونا

انسیه سروش

کرونا، ویروسی است که این روزها به جان و مال مردم شریف ایران افتاده است و بازارهای آن را کساد و در مقابل بازار سودجویان و دلالان را رونق بخشیده است. از کمپین‌ها و پویش‌های مختلفی که از ماندن در خانه تا عدم  سفرهای نوروزی می‌گویند و درهمه رسانه‌ها و فضای مجازی به آن‌ها پرداخته می‌شود، که بگذریم به تبلیغات بعضی فروشگاه‌ها مبنی بر تخفیفات فوقالعاده می‌رسیم که مشوق حضور مردم برای خرید در طی چند روز خاص هستند، می‌رسیم. صرف نظر از اینکه این تخفیفات چقدر واقعی هستند، این تضاد به راحتی در صداوسیما خودنمایی می‌کند که در خانه بمانیم و با هم کرونا را شکست دهیم یا به حراجستون برویم در دو تا 3 روز از این به ظاهر تخفیفات بهره‌مند شویم.   پیامک‌های تبلیغاتی بعضی فروشگاه‌ها که به نحوی تلاش به جبران ضررهای خود در این ایام نیز دارند، وسوسه خرید با تخفیفات خوب را به دنبال دارد که نتیجه آن، مراجعه و شلوغی مغازه‌ است که این برخلاف توصیه‌هایی است که این روزها می‌شنویم.

از طرفی، حضور زیاد مردم در بعضی از فروشگاه‌های مواد غذایی شاید دلیلی بر نگرانی از وجود مقدار کافی از مایحتاج زندگی باشد که این را از سبدهای خرید پر که از هر نوع کالایی به تعداد بالا در آن دیده می‌شود، می‌توان حدس زد.

این جریان را از دید مسئولین مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم چطور قصد کنترل شرایط را دارند.

تعطیلی برخی از واحدهای صنفی

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی می‌گوید: به دلیل کنترل شرایط به وجود آمده به واسطه کرونا، تعدادی از واحدهای صنفی تعطیل شده‌اند اما در خصوص فروشگاه‌هایی که مواد غذایی که نیاز اولیه مردم است، را تامین می‌کنند، نمی‌توان نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام کرد.

امیر دلداری ادامه می‌دهد: ما اقدامات تبلیغاتی چنین فروشگاه‌هایی که منجر به تجمع مردم می‌شود، را  تایید نمی‌کنیم اما این واحدها زیرمجموعه اتحادیه کشوری هستند و خارج از حیطه ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل خرید بدون واسطه‌ای که دارند مدعی تخفیفات ویژه هستند و ما فقط در زمینه قیمت آن‌ها می‌توانیم ورود داشته باشیم و تا زمانی که دستوری مبنی بر تعطیلی آن‌ها ابلاغ نشود، نسبت به تعطیلی آن‌ها نمی‌توان اقدام کرد.

جمال کاظمی، مدیر اداری و مالی اتاق اصناف مشهد نیز در رابطه با فروش فوق‌العاده فروشگاه‌ها می‌گوید: هر فروشگاهی مجاز است که یک بار در طول سال فروش فوق‌العاده ترتیب دهد که البته در ابتدا باید نرخ و درصد سود را مشخص و در اختیار اتحادیه قرار دهد و پس از تایید مجاز به فروش فوق‌العاده است. حتی اگر در این برهه زمانی، فروشنده‌ای بخواهد چنین فروشی ترتیب دهد، چون ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم این کار وجود ندارد، تخلف محسوب نمی‌شود.

در ادامه به سراغ مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رفته و به گفت‌و گو با او می‌پردازیم.

اطمینان مردم از وجود کافی اقلام

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان می‌کند: نباید شرایطی فراهم شود که موجب ازدحام مردم شود گرچه شاید این موضوع، سبب اطمینان خاطر مردم از وجود کافی اقلام ضروری، شود اما خود موجب تجمع شده که برای مردم و کارکنان فروشگاه خطرناک است.

علی اصغر حسنی می‌افزاید: از طرفی برخی از فروشگاه‌های بزرگ اقدام به ارسال اقلام با پیک، به درب منازل مشتری می‌کنند که این کار بسیار ارزشمند است و کمک‌کننده به شرایط موجود است.

وی خاطرنشان می‌کند: شاید اعمال تخفیفر از نظر فروشنده کار درست و مردم پسندی باشد اما در این شرایط، نباید سبب ازدحام مردم شد و می‌توان به نحوی دیگر به مردم خدمت کرد.

حسنی ادامه می‌دهد: بعضی از فروشگاه‌ها، اقدامات خوب و مثبتی انجام می‌دهند، به طور مثال برای کسانی که خرید غیرحضوری انجام می‌دهند، تخفیفی درنظر می‌گیرند. فروش غیر حضوری علاوه بر بهبود شرایط پیشگیری از کرونا سبب اشتغال‌زایی برای افرادی که در پیک موتوری کار میکنند نیز می‌شود.

وی تصریح می‌کند: ما فرض را بر این می‌گذاریم که اعمال شرایط تخفیفاتی با نیت خیر است اما متاسفانه این عزیزان، راه درست را بلد نیستند. چنین مواردی را می‌توان از طریق شماره 190 اطلاع داد تا ما پیگیری کنیم.

تبلیغات موجب تجمع، ممنوع

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی شرایط فعلی استان را حاد می‌خواند و بیان می‌کند: با هرگونه تبلیغاتی مخالف هستیم چراکه این تبلیغات سبب اجتماع مردم و در نتیجه گسترش و انتشار ویروس کرونا می‌شود.

علی رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، می‌افزاید: این اقدام ممنوع است و حتما بعد از بررسی با آن برخورد خواهد شد.

وی در ادامه از ممنوع شدن هرگونه تبلیغاتی که سبب اجتماع مردم شود، خبر می‌دهد و ابراز می‌کند که با متخلفین در این زمینه نیز برخود قانونی می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *