با مصوبه شورای شهر مشهد فعالیت مترو و اتوبوسرانی مشهد تعطیل شد:

تعطیلی ادارات گام بعدی پیشگیری از کرونا

علی نژاد

«چرا ادارت را تعطیل نمی کنند مگر کارمندان نمی توانند ناقل ویروس باشند، محیط ادارات خودش موجب انتقال و جابجایی ویروس کرونا می شود، چرا مسئولان فکری به حال ما نمی کنند…» این سوالاتی است که کارمندان در ادارات مختلف در گفت و گو با خبرنگار ما مطرح کرده اند و خواستار تعطیلی ادارات برای کمک به قطع چرخه انتقال ویروس کرونا یا همان کووید 19 شده اند. گزارش صبح امروز در این زمینه را می خوانید.

به یکی از مناطق شهرداری می رویم، کارمندان این شهرداری تقریبا یک در میان نیستند، برخی در مرخصی اند و برخی هم به دورکاری مشغول اند، به چند نفر از آن هایی که نوبت حضورشان است همکلام می شوم، تقریبا همه آن ها از این که با وجود تاکیدات فراوان برای خانه ماندن در سرکار حاضر شده اند ناراضی اند.

مسئولان شورای شهر و شهرداری فکری به حال کارمندان شهرداری بردارند

آن ها می گویند: مسئولان شورای شهر و شهرداری که دائم پیشنهادهای مختلف برای استاندار می دهند فکری به حال کارمندان شهرداری بردارند، اول به وظایف شان در برابر کارمندان خود عمل کنند بعد پیشنهاداتی برای شهرستان و استان بدهند.

شهروندی کهنسال که به عصایش تکیه داده است، اصرار دارد که شهرداری بازدید از ملک اش را انجا م دهد، هر چه کارشناس شهرداری اعلام می کند که دیگر این طرف ال امکان پاسخگویی وجود ندارد، اما او اصرار می کند، او علاوه بر این که بسیار سمج است و بر خواسته اش اصرار دارد حتی فاصله لازم برای پیشگیری از کرونا را رعایت نمی کند و دستکش هم ندارد.

دلیل مراجعه زیاد شهروندان در انتهای سال به شهرداری ها

دلیل اصرارهایش را که می پرسم می گوید: تا 28 اسفند تخفیف بیشتری دارد تا این که آن طرف سال هزینه های شهرداری ملک را پرداخت کنم، از ابتدای سال هم افزایش تعرفه های اعمال می شود که هزینه هیا شهرداری افزایش خواهد یافت.

تعداد زیادی از شهروندان با همین استدلال به شهرداری می آیند و با این که می دانند خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد اما این خطر را به جان شیرین شان می خرند تا طعم شیریش تخفیف شهرداری را بچشند.

تقریبا چندین منطقه شهرداری را که می روم بیشتر ارباب رجوع ها همین استدلال را دارند، یا برای تخفیف پایا ن سال آمده اند یا برای پیشگیری از پرداخت هزینه های شهرداری با افزایش سال آینده. در برخی شهرداری ها هنگام ورودی تب سنجی میشوند و در برخی دیگر ضدعفونی دست انجام می شود و به نظر در برخی موارد این گونه موارد بیشتر باعث شده تا مراجعه کننده نسبت به انتقال ویروس به کارمندان بی پروا تر شود.

راهکار مردم برای شهرداری

البته برای این دو هم راهکار ارائه می دهند که شهرداری تخفیف عوارض تا 28 اسفند را تا اردیبهشت تمدید کند و اعمال افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌ها هم چند ماه به تعویق بیفتد.

به یکی دیگر از ادارات می روم، در ورودی این اداره مواد ضدعفونی نصب شده و برای مراجعه کنندگان قابل استفاده است اما برخی کارمندان دستکش و برخی ماسک ندارند، کمبود

هم جا آسمان همین رنگ است، کارمندان در معرض انتقال ویروس

به یکی از ادارات امور مالیاتی می رویم، تعداد کارمندان به صورت محسوسی کاهش یافته است اما همچنان فرآیندها به صورت قبل انجام می‌شود، با یکی از افرادی که قصد دارد سندمالکیت را منتقل کند و استعلام را آورده است، همراه می شوم، کارمندان با وجود این که ماسک زده اند و دستکش دارند، ولی تبادل کاغد و پرونده  که می تواند به انتشار و انتقال ویروس کمک کند در جریان است و  تا این مرحله خبری از پاسخگویی و پرونده الکترونیکی نیست.

برای انتقال سند یک ملک مدارکی را از فرد مراجعه کننده درخواست می کنند، البته خوشبختانه برای پیشگیری از سرگردانی نسخه ای پیچیده اند و مدارکی شامل، نامه محضر، جواب شهرداری(پایان کار)، کدپستی ملک، پاسخ استعلام آستانقدس، مدارک شناسایی خریدار(کپی شناسنامه و کارت ملی) کپی سند، مدارک شناسایی فروشنده(کپی شناسنامه و کارت ملی) و در صورت داشتن وکالت از مالکین(کپی وکالتنامه) را درخواست می کند، فرد مراجعه کنند مدارک را به کارشناس نشان می دهد و او پس این که تمامی برگه ها را ورق می زند، اعلام می کند که چند مورد وجود ندارد، فرد مراجعه کننده اعلام می کند اصل مدارک را همراه دارم می توانم ارائه کنم که کارشناس اعلام می کند باید یک کپی از همه این مدارم ارائه کند و در صورتی که تکمیل بود، فرآیند بررسی پرونده مالیاتی شما برای انتقال سند( پاسخگویی به استعلام) انجام خواهدشد.

با شرح حال همین یک کارمند می توان متوجه شد که تعدادی زیادی از برگه ها را فرد مراجعه کنند بایداز مالک و فروشنده بگیرد و کپی تهیه کند، به یک برگ چندین نفر دست می زنند و تنها یک برگه آلوده می تواند چرخه انتقال ویروس را تکمیل کند.

شاید فرد مراجعه کنند حضور در این اداره را انتخاب کرده باشد اما کارمند چاره ای جز پاسخگویی ندارد، او نمی تواند مدارکی که نمی داند آلوده هست یا نیست را از ارباب رجوع نگیرد. او در سایه ترس از ابتلا به کرونا مجبور به خدمت رسانی است.

شعارهای خوش آب و رنگ آستانقدس و کارمندانی که در سایه خطر ابتلا به کرونا حضور دارند

دو روز قبل در خبری خواندم که معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی قصد دارند خدمات اش را غیر حضوری ارائه کند، با شنیدن این خبر خیلی حوشحال شدم، چون طی چند روز گذشته بیشتر از دیگر مدیران آستانقدس رضوی خطر ابتلا و شیوع ویروس کرونا را درک کرده است که مهم ترین مکان مشهد و ایران را موقت، برای سه روز تعطیل کرده است، به یکی از ادارات تابعه آستان قدس رضوی می رویم، ورود به دبیرخانه معاونت املاک آستان قدس ممنوع است و  یکی از کارمندانی برگه های را از ارباب روجع می گیرد و بعد از انجام کارش به اور بر می گرداند، این بار هم با یکی از مراجعه کنندگان همراه می شوم، به اتاق رئیس ناحیه ارجاع داده می شود، رئیس ناحیه با دستکش در حال رتق و فتق امور است، نامه را دستور می دهد و راهنمایی می کند، باید اتاق دبیرخانه و بایگانی و چند اتاق دیگر برویم، در طبقه همکف سالنی مانند بانک ها وجود دارد که امور مربوط به محاسبه مال الاجاره  آستان قدس را محاسبه می کنند. اگر چه به نسبت قبل خلوت تر شده است اما کارمندان حضور دارند.

برخی از مراجعه کنندگان چندان توجهی به مخاطرات انتقال ویروس کرونا ندارد و نه تنها فاصله یک تا یک و نیم متری را هم رعایت نمی کنند که تمام کیف و مدارک و موبایل و هر وسیله یا دارند روی میزی مقابل کارمند پهن می کنند.

برخی از مراجعه کنندگان هم موافق تعطیلی ادارات هستند و معتقدند اگر آستان قدس و شهرداری و دارائی و … تعطیل شوند بخش زیادی از مراجعات مردمی در شهر کاهش پیدا می کند، برخی ها هم اذعان دارند که اگر برخی ادارات تعطیل باشد و نوشتن اجاره خط آستانقدس را تائید انتقال سند به فرودین ماه منتقل شود، چندان تفاوتی برای شان ندارد اما تا زمانی که ادارات باز هستند مردم هم مراجعه دارند…

با کارمندان که صحبت می کنم اگر چه گلایه ای بر زبان نمی آورند اما اضطراب و نگرانی به خوبی در چهره شان موج می زند.

به چند اداره دولتی و نیمه دولتی دیگر هم مراجعه می کنم، برخی ادارات حتی کارمندان ماسک یا دستکش هم ندارند، برخی ها موارد ضدعفونی دارند اما در فرآنید کارهایی که انجام می دهند به ناچار در شرایطی قرار می گیرند که امکان انتقال ویروس به آن ها یا از آن ها وجود دارد.

طی روزهای گذشته درخواست های زیادی برای بستن در و دروازه شهر یا تعطیلی مراکز اقامتی شده است که تاکنون مراکز اقامتی و تفریحی مشهد تعطیل شده اما ادارات هم چنان در سایه تهدید ابتلا به کرونا خدمت رسانی می کنند.

تعطیلی قطار شهری و کاهش سرویس دهی اتوبوسرانی

اگر چه شورای شهر و شهرداری تصمیمی برای تعطیلی شهرداری مشهد نگرفته اند اما  روز گذشته  شورای شهر تعطیلی قطارشهری و کاهش سرویس دهی اتوبوسرانی را تصویب کرد.

شورای اسلامی شهر مشهد و در راستای پیگشیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی قطار شهری مشهد از فردا تا 5 فروردین و کاهش سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی را تصویب کرد.
به گزارش صبح امروز در هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای علنی شورای اسلامی شهر که با حضور شهردارمشهد برگزار شد، تعطیلی قطار شهری مشهد از امروز 25 اسفند ماه 98 تا 5 فروردین 99 و کاهش سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی را در این مدت تصویب کرد.
بر این اساس خدمات دهی خطوط قطار شهری مشهد در صورت تایید هیات تطبیق فرمانداری مشهد از امروز 25 اسفند تا 5فروردین 99 متوقف خواهد شد.
همچنین، سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی از روز دوشنبه تا چهارشنبه 28 اسفند ازساعت 6.30 تا 8.30 و 16.30تا 18.30 خواهد بود.

شهردار: اوضاع مشهد نگران‌کننده است

شهردار مشهد گفت: امروز اوضاع در مشهد حادتر و نگران‌کننده شده و متاسفانه خیلی از چیزهای بدی که پیش‌بینی کرده بودیم دارد اتفاق می‌افتد.

محمدرضا کلائی روز گذشته  در ادامه سلسله پیامهایی هشدارآمیز از طریق گروههای اجتماعی فضای مجازی، در پست اخیر اینستاگرامی خود افزود: از روز نخست معتقد بودم مردم برای مقابله با کرونا باید جدی باشند، دولت تصمیم صحیح بگیرد و ما هم به عنوان مدیریت شهری هر کاری از دستمان ساخته باشد را انجام بدهیم. هنوز معتقدم همین سه گروه با تقسیم وظیفه می‌توانیم از بحران خارج شویم.

وی ادامه داد: در قسمت مدیریت شهری لایحه‌ای به شورای شهر ارسال و درخواست کردم تا اطلاع ثانوی بسیاری از اقداماتمان متوقف شود تا سریعتر به سمت “خودقرنطینگی خانگی” برویم. شورا هم توقف فعالیت قطار شهری و اتوبوسرانی را خواستار شده است.

شهردار مشهد نوشت: یکی از انتقاداتی که در هفته گذشته با آن مواجه بودیم فعالیت کارگران خدوم فضای سبز، عمران و رنگ‌آمیزی در شهر بود. واقعیتش وقتی کارگر روزمزدی به مزد روزش محتاج است و خط بازیافت یا تفکیک پسماند را برای جلوگیری از شیوع ویروس تعطیل می‌کنیم، باید یک کار کم خطرتر مثل رنگ‌آمیزی جدول به آنها بدهیم، نمی‌توانیم رهایشان کنیم.

وی در این پست ایتستاگرامی افزود: با این ضرورت ما در پروژه‌های عمرانی و استقبال از بهار آنها را به کار گرفته‌ایم و تلاش کردیم تا با رعایت نکات بهداشتی، هم از  آنها حمایت کرده باشیم و هم فضای شهر را برای روحیه دادن به شهروندان آماده کنیم. اما الان اوضاع نگران‌کننده‌تر از این حرفها است. اگر شورای شهر مشهد موافقت کند تا پرداختی حمایتی به آنها خصوصا کارگران روزمزد داشته باشیم، تمام این فعالیتها را از یکشنبه تعطیل می‌کنیم تا نگرانی همشهریان کمتر و مدت بیکاری آنها هم جبران شود. در این صورت می شود تمهیداتی برای دورکاری همکاران در مناطق، ستاد و سازمانها در نظر گرفت که نگرانی آنها هم کمتر شود.

کلائی ادامه داد: “بخشودگی عوارض کسب و پیشه در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹، تخفیف ۵۰ درصدی اجاره واحدهای تحت تملک شهرداری در مدت مذکور، همراهی برای کاهش زیان شرکتهای تبلیغاتی که از رکود شدید بیلبوردها متضرر شده‌اند، اعطای مهلت در پرداخت بدهیهای تقسیط شده مردم به شهرداری و معافیت تاکسیها از پرداخت آبونمان برای چهار ماه” از مفاد لایحه حمایتی است که امیدوارم شورای شهر تصویب کند.

وی در پایان این پست نوشت: از طرف دیگر یادمان باشد این مفاد هم اگر تصویب بشوند و ما خودمان رعایت نکنیم، زنجیره انتقال ویروس ادامه‌دار بوده و هم‌اینک چاره فقط خودقرنطینگی است که باید رعایت کنیم تا بتوانیم به سیر صعودی ابتلا در شهر پایان دهیم. متاسفانه اصلا متناسب با خطری که همه را تهدید می‌کند، مسئولیت پذیر نبوده ایم. باور دارم هفته آینده سرنوشت سازترین هفته برای مشهد و مردمش است.

واحدهای اقامتی رسمی در خراسان رضوی تعطیل شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی رسمی این استان از روز شنبه ۲۴ اسفند تعطیل است.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر افزود: بر اساس تصمیم‌ ستاد مقابله باکرونا در خراسان رضوی و با هدف حفاظت از مردم در برابر شیوع بیشتر بیماری کرونا، اقامت در واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمانپذیرهای این استان نیز تا پایان ایام نوروز ممنوع است.

وی ادامه داد: هم اکنون یک هزار و ۱۰۰ واحد اقامت رسمی در این استان فعالیت دارد که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها در کلانشهر مشهد واقع است.

وی گفت: با توجه به تعطیلی تمامی واحدهای اقامتی رسمی و غیر رسمی در این استان باید برای مسافران ۴۰ پرواز روزانه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها چاره‌ای اندیشید.

مکرمی‌فر افزود: تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در استان هستیم و در این زمینه همکاری و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

رییس شورای شهر مشهد: قرنطینه ضروری است

هم چنین ییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: طبق تجربیات گذشته “قرنطینه” از راهکارهای ضروری و مهم قطع زنجیره شیوع بیماریهای همه‌گیر و وضعیت اپیدمی است لذا باید هم‌اینک برای مهار ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا از این تجربه استفاده کرد.

محمدرضا حیدری روز گذشته  در جلسه شورای اسلامی شهر مشهد به اقادامات شهرداری مشهد برای پیشگیر از کرونا اشاره و بر لزوم قطع زنجیره انتقال ویروس عامل بیماری کرونا تاکید و بیان کرد: این امر تنها از طریق کاهش رفت و آمدهای مردم، ماندن شهروندان در منزل و رعایت جدی نکات بهداشتی میسر است.

مدیریت این وضعیت با “خواهش‌درمانی” ممکن نیست

وی ادامه داد: مدیریت این وضعیت با “خواهش‌درمانی” ممکن نیست. دیروز در بلوار وکیل‌آباد مشهد شاهد ترافیک بودیم و هنوز در پاساژهای تجاری این شهر جمعیت بدون ملاحظات بهداشتی حرکت می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حمل و نقل عمومی نیز باید محدود، ورود اتباع خارجی در مرزهای زمینی و هوایی متوقف و شرایط قرنطیه در مرز ایجاد شود. همچنین ورودی و خروجی مشهد از مبدا کنترل و خودروها از همان ابتدای حوزه استحفاظی استان خراسان رضوی برگردانده شوند. فعالیت اصناف و مراکز تجاری غیرضروری و نیز مراکز جاذب جمعیت هم باید متوقف شود.
وی در ادامه از اقدامات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص حرم مطهر رضوی قدردانی و بیان کرد: هویت همه ما به آستان قدس رضوی برمی‌گردد، همه خود را خادم مردم و زائر امام رضا(ع) می دانیم. تولیت آستان قدس رضوی برخوردی عالمانه و کارشناسی در خصوص مقابله با بیماری کرونا در حوزه حرم مطهر داشتند.
حیدری افزود: اگر مردم متوجه شوند امکان تشرف به حرم رضوی را ندارند حتما سفرهای خود را متوقف خواهند کرد. مردم حامی تصمیمات در موضوع کرونا هستند.

توقف فعالیت های استقبال از بهار

وی ادامه داد: خدمات جاری امور شهری نظیر جمع‌آوری زباله در حال انجام است ولی مردم نیز باید برای حفظ سلامتی پاکبانان همکاری و کمتر زباله تولید کنند. شهرداری مشهد هم ظرفیتها و امکانات بهداشتی را در این خصوص پشتیبانی کند. همچنین شهردار باید برای توقف پروژه‌های عمرانی تدابیر لازم را بیاندیشد. در حوزه استقبال از بهار نیز به همین میزان که کار شده کفایت می‌کند.

استاندار خراسان رضوی:  وضعیت قرمز است فرمانداران محدودیت و کنترل در ورودی‌ها انجام دهند

استاندار خراسان رضوی با اشاره به وضعیت قرمز استان، گفت: فرمانداران برای اعمال محدودیت‌های جدی در خروجی شهرستان‌ها کنترل‌های لازم را انجام دهند.

علیرضا رزم‌حسینی در آخرین جلسه شورای اداری استان در سال 98  که به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن جلسات شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: به محض شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی، حوزه سلامت استان ضمن برنامه ریزی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه، به حالت آماده باش درآمد.

استاندار خراسان رضوی عدم پذیرش مسافر و زائر به استان و به ویژه شهر مشهد را مهم‌ترین برنامه پیش روی خراسان رضوی برشمرد و اضافه کرد: به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا و با توجه به اعلام خبر لغو سفر مقام معظم رهبری به مشهد مقدس، برنامه سال تحویل در حرم رضوی برگزار نخواهد شد.

وی ادامه داد: فرمانداران با اعمال محدودیت‌های جدی در ورودی‌های استان و خروجی شهرستان‌ها به شهر مقدس مشهد و حوزه تابع خود کنترل‌های لازم را انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سیاست‌های استان در حوزه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا بر اساس سیاست‌های ستاد ملی این ستاد تنظیم می‌شود، ادامه داد: کلیه نیازهای بخش سلامت اعم از پیشگیری و درمان از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی پیگیری خواهد شد.

رزم‌حسینی با قدردانی از مدافعان سلامت ادامه داد: از مردم شریف خراسان که به توصیه‌های بهداشتی پزشکان و متخصصان عمل کرده و خانه مانده اند نیز تشکر می‌کنم و می‌خواهم که این حرکت ادامه داشته باشد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی تاکنون با اضافه شدن ۱۱۰ مبتلای جدید به ۳۹۵ نفر رسیده است.

۲۷۰ نفر از کل مبتلایان به بیماری کرونا در سطح خراسان رضوی مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در مناطق زیرپوشش سایر دانشکده‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی این استان هستند.

تعداد جانباختگان بیماری کرونا که آزمایش آنها بطور قطعی مثبت بوده در خراسان رضوی ۲۸ نفر است. ۲۰ نفر از این تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شش نفر مربوط به دانشکده علوم پزشکی نیشابور هستند.  دانشگاههای علوم پزشکی تربت‌جام و گناباد هم هرکدام یک مورد فوت ناشی از بیماری کرونا را اعلام کرده‌اند.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *