در بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از مناطق ثامن مطرح شد:

کوچ اجباری ساکنان ممنوع

علی نژاد

طی هفته های گذشته انتقاداتی نسبت به عملکرد شهردار منطقه ثامن مشهد مطرح شد که نوروزی عضو شورا و کمیته نظارتی شورای شهر در این منطقه به انتقادات پاسخ داد و از عملکرد نعمتی شهردار منطقه ثامن دفاع کرد، چند روز بعد شهرداری این منطقه از خبرنگاران رسانه ها دعوت کرد تا از پروژه های منطقه ثامن بازدید کنند اما بلافاصله این برنامه لغو شد و چند روز بعد بازدید خبرنگاران به دعوت روابط عمومی شهرداری مشهد برگزار شد و نعمتی به صورت سرپایی و حین بازدید به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

روزگذشته با هدف بررسی و ارزیابی آخرین اقدامات و فعالیت‌های شهرداری، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه های عمرانی منطقه ثامن بازدید و بر تثبیت ساکنان در این بافت تاکید کردند و رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی شورا گفت: دوران کوچ دادن مردم و روش های بولدوزری در محلات به اتمام رسیده است.

به گزارش صبح امروز محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این بازدید اظهارکرد: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی را در این بافت و محدوده شاهد هستیم که مهمترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.

ساکنان به عنوان بخش مهمی از هویت بافت باید حفظ شوند

حیدری افزود: براساس تاکیدات شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیرهای پیش‎‌بینی شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود و در سایر عرصه‌ها، ساکنان باید حفظ شوند چراکه آنها را بخشی مهمی از هویت منطقه می‌دانیم.

جمعیت افق طرح 52 هزار و در حال حاضر 14 هزار نفر سکنه

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد با تکیه بر مدل‌های مشارکتی و تسهیل‌گیری بدنبال تحقق این مهم است، گفت: در افق طرح، برای این منطقه 52 هزار سکنه پیش‌بینی شده بوده ولی امروز این عدد به 14 هزارنفر تقلیل پیدا کرده است؛ امیدواریم بواسطه این سیاست و مسیری که در پیش گرفته شده، بتوانیم تثبیت جمعیت و رسیدن به نقطه ایده‌آل را داشته باشیم.

نگاه رئیس شورا به همکاری سایر دستگاه ها

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های عمرانی منطقه اشاره و تصریح کرد: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و لذا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری‌ عناصر تاثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین راه و شهرسازی و استانداری با مدیریت شهری است.

بناهای تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر

حیدری حفظ هویت فرهنگی و دینی و تاریخی در منطقه ثامن را یکی دیگر از تاکیدات شورای پنجم شهر مشهد به شهرداری عنوان کرد و افزود: خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آنهاست تا وارد فاز بازسازی و مرمت شود.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر هستند و فضای بسیار مناسبی را برای زائران و مجاوران فراهم می‌کند تا از این طریق با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند و حس تعلق‌پذیری و هویتی نیز تقویت می‌شود.

بازگرداندن اعتماد از دست رفته

هم چنین حمیدرضا موحدی‌زاده نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به استناد شواهد و پیشرفت‌هایی که طی دو سال و نیم اخیر در این منطقه شاهدیم، تحرک بیشتری در ساخت‌وساز و رفع موانع و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی منطقه شاهد هستیم، اظهارکرد: متاسفانه برخی رویکردها در گذشته سبب شده تا اعتماد شهروندان و مردم نسبت به شهرداری و تعهدات آن از بین برود.

موحدی‌زاده افزود: از ابتدای فعالیت شورای پنجم سعی کردیم با مذاکره مستقیم و گفتگوی بی‌واسطه با مردم، این اعتماد را بازگردانیم و مجدد جلب کنیم؛ در همین راستا، نشست های مختلفی با مردم در مساجد، مدارس، ائمه جماعات و افراد اثرگذار داشتیم.

وی با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری مشهد در این دوره حفظ ساکنان بومی و مهاجرت معکوس شهروندانی است که از این منطقه رفته‌اند، گفت: عمران و آبادانی شهر با حضور مردم معنا و مفهوم می‌یابد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری هم می‌توانند در افزایش مشارکت مردمی و جلب اعتماد آنها نقش بسزایی داشته باشند.

روند کوچ ساکنان بافت به سایر نقاط شهر متوقف شده است

هم چنین سید محسن حسینی‌پویا رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه هدف استراتژیک و اصلی شورای پنجم، تغییر رویکرد و نگاهی بوده که مدیریت شهری در گذشته در این منطقه داشته است، اظهارکرد: این سیاست موجب شده بود که زندگی از منطقه ثامن خارج شود؛ ما سعی کردیم زندگی عادی را به منطقه بازگردانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان قضاوت درست و کاملی از میزان موفقیت در این سیاست داشت، گفت: بدون شک طی یک تا دو سال آینده شاهد برآیند و خروجی این نگاه خواهیم بود.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: با قطعیت و یقین میتوان گفت که روند کوچ ساکنان از بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به سایر نقاط شهر متوقف و حتی معکوس شده است.

وی افزود: در روند تملک اراضی در منطقه ثامن نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفت به نحوی که رضایت مردم بعنوان اولویت نخست محسوب شد و از تملک مواردی که ضرورت نداشته و در معابر عمومی قرار ندارند، پرهیز کردیم.

حسینی پویا خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، 6 دفتر تسهیلگری نیز ویژه منطقه ثامن پیش بینی شده که در حال حاضر یک دفتر فعالیت خود را آغاز کرده و در محله راد مستقر شده است؛ این دفاتر بدنبال جلب مشارکت مردم در بازسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هستند و شهرداری از مداخله مستقیم منع شده است.

تغییر رویکرد نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

هم چنین احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد با بیان اینکه تغییر رویکرد نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یکی از مهمترین اقدامات شورای پنجم است، اظهارکرد: سعی و تلاش ما بر این بوده که بجای تعریف پروژه‌های بزرگ در بافت، به استثناء آنچه که در گذشته تعریف شده و تعهد ایجاد کرده است، مبنا حضور و جلب مشارکت ساکنان و مردم و حتی بازگرداندن ساکنانی که منطقه را ترک کرده‌اند، باشد.

نوروزی با بیان اینکه امید ما به گروه‌های تسهیلگری بیشتر از امیدی است که به سرمایه‌گذاران در بافت داریم، گفت: اگر مردم وارد صحنه شوند، مشارکت کنند و ارزش افزوده نصیب آنها شود، خیلی سریعتر می‌توان بافت اطراف حرم مطهر رضوی را بازسازی کرد.

افتتاح دو دفتر تسهیلگری و توسعه محله دیگر در منطقه ثامن

هم چنین روز گذشته همزمان با ایام دهه مبارک فجر آیین  افتتاح و آغاز به کار دو دفتر تسهيلگری محله كشميری ها و ته پل محله منطقه ثامن با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از مدیران شهری مشهد ، معتمدین و ذی نفوذان این محلات و با حضور نمایندگان اقشار مختلف مردم اعم از بانوان، رابطين سلامت،نمایندگان مدارس و مساجد، خيرین، كسبه و منتخبين مردم در شورای اجتماعی پایين خيابان و بالاخيابان ، كلانتری نواب و  مدیر تسهيلگری و امور مشاركتی شهرداری منطقه ثامن،در محل این دفاتر واقع در خيابان كاشانی14(كشميریها) و ته پل محله واقع در بولوار شهیدشوشتری، کوچه حاج نوروز( نبش حاج نوروز2) برگزار شد.

پایان کوچ اجباری ساکنان

هم چنین رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: دوران کوچ دادن مردم و روش های بولدوزری در محلات به اتمام رسیده است.

رمضانعلی فیضی در آیین افتتاحیه دفاتر تسهیلگری محله های کشمیری ها و تپل محله در منطقه ثامن اظهارکرد: متاسفانه نگاه مسئولان به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و رویه های انجام شده در این حوزه به ویژه در بخش کالبدی و توسعه ای، باعث شد که آمایش نامتوازن جمعیتی و منطقه ای را در این محدوده شاهد باشیم.

او با اشاره به تدوین اساس نامه دفاتر تسهیل گری و نقش آفرینی این دفاتر در مقوله بازآفرینی شهری متذکرشد: امیدواریم با جلب مشارکت مردم بتوانیم به دو موضوع سرزمین و مردم سرزمین در امر بازآفرینی توجه ویژه ای داشته و اقدامات مثمر ثمری را در این زمینه انجام دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *