وضعیت قرمز خراسان رضوی

وضعیت آب۲۱ شهر خراسان رضوی قرمز و زرد است

سیده ریحانه موسوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۲۱ شهر این استان از لحاظ وضعیت آبی در وضعیت زرد و قرمز قرار دارند.

به گزارش ” صبح امروز” سید ابراهیم علوی روز گذشته در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: از ۷۵ شهر تحت پوشش  این شرکت ۳۳ شهر در کلینیک تامین آب شرکت باید مراقبت شوند که از این تعداد پنج شهر نیشابور، تربت جام، گلبهار، مشهدریزه و شاندیز با  کسری آب ۱۵۰ لیتر در ثانیه مواجه هستند و نیاز آبی شان بیش از توان تولید آنهاست و به عبارتی در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی بیان  کرد: ۱۶ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند و میزان تولید و مصرف آب در نقطه سر به سر قرار دارد و در ۱۲ شهر نیز به دنبال ارتقای وضعیت کیفی آب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان این که طرح‌هایی خاص برای تامین آب این شهرها در دست انجام است، اظهار کرد: در بخش مدیریت مصرف نیز شهروندان باید با ما  همکاری لازم را داشته باشند.

حقایقی از هدر رفت  آب در استان

علوی اظهار کرد: میزان هدررفت آب نیز در شهرهای استان ۳۰ درصد است که ۵۰ درصد این میزان هدررفت واقعی است و در شبکه توزیع در پی عوامل مختلف نظیر نشت و شکستگی شبکه هدر می رود و ۵۰ درصد نیز هدررفت ظاهری است که توسط انشعابات غیر مجاز مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد شبکه آب در شهرها و روستاهای استان معادل ۱۵ هزار کیلومتر فرسوده است که برای اصلاح آنها نیاز به اعتباری کلان است و در حال حاضر بر حسب اولویت برای اصلاح شبکه اقدام می‌کنیم.

شناسایی انشعابات غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ابراز کرد : طی ۱۰ ماه امسال ۵۶۸ فقره انشعاب آب غیر مجاز در شهرهای استان شناسایی شده‌ است.

علوی در خصوص مبحث  شبکه فاضلاب شهری تشریح کرد: ۳۰ درصد از جمعیت شهری معادل ۵۴۳ هزار نفر تحت پوشش این شرکت از خدمات فاضلاب در هفت شهر سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گلبهار، طرقبه، شاندیز و گناباد قرار دارند.

وی ادامه  داد:  روز گذشته  نیز مذاکره با سرمایه‌گذار برای ساخت شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرهای خواف و تایباد و تکمیل شبکه سبزوار و ساخت تصفیه خانه جدید فاضلاب در سبزوار با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریال نهایی شد و امیدواریم تا ۶ ماه آینده سرمایه‌گذار کار خود را آغاز کند.

وی گفت: بیک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر در ۷۵ شهر خراسان رضوی به جز کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد ،زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان هستند و ۳۰ درصد جمعیت زیر پوشش این شرکت در هفت شهر نیز از شبکه جمع‌آوری فاضلاب برخوردارند.

اجرای ۱۶ طرح آب رسانی در استان

علوی مطرح کرد: ۱۶ طرح آب رسانی در ۱۵ شهر ملک آباد، کاشمر، بردسکن، تایباد، تربت‌حیدریه، چناران، سبزوار، همت‌آباد، سرخس، کلات، فیض‌آباد، بار، شاندیز، طرقبه و بجستان اجرا می شود.

وی ادامه داد: برای این طرح‌ها ۱۱۴ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال از محل منابع داخلی، استانی و ملی استانی تامین و هزینه شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: آبرسانی و اصلاح و توسعه شبکه توزیع، اجرای خط انتقال چاه و خط انتقال بای پس، احداث ایستگاه پمپاژ، ایمن سازی خط انتقال، تکمیل خط برگشت مخزن و بهره‌برداری از آزمایشگاه شیمیایی و باکتریولوژیک و فاز یک سامانه تله متری تاسیسات آبرسانی نیز از دیگر پروژه های در دست احداث است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۷۳ شهر خراسان رضوی  زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان هستند  اظهار کرد:۳۰  درصد جمعیت زیر پوشش این شرکت در هفت شهر نیز از شبکه جمع‌آوری فاضلاب برخوردارند.

علوی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در پایان سخنان خود در خصوص اقداماتی که برای سال آینده پیش بینی شده است خاطر نشان کرد:تامین آب در ۳۵ شهر استان برای عبور از بحران تابستان  سال آینده، پروژه های سرمایه گذاری در حوزه فاضلاب و  ارتقا خدمات غیر حضوری در حوزه مشترکین، از جمله اقداماتی است که در سال گذشته اجرایی خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *