عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

بورس حامی طرح «اوسک» زعفران

انسیه سروش

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به طرح «اوسِک» گفت: ایجاد این سازمان کار ارزشمندی است و در این زمینه اگر نیاز به حمایت و کمک بورس باشد از آن استقبال خواهیم کرد زیرا ایجاد این سازمان سبب می‌شود که ایران تعیین‌کننده قیمت زعفران شود.

حسن امیری در جلسه بازدید مدیر عامل بورس ایران از انبارهای زعفران و زنیجره ارزش زعفران در فاز یک شهرک صنعتی توس اظهار کرد: برای ایجاد سازمان جهانی باید کار ساختاری انجام شود. فرهنگ استفاده از زعفران ابتدا باید در کشور ایجاد و محصولات متنوع عرضه شود.

وی ضمن استقبال از طرح «اوسِک» افزود: ایجاد این سازمان کار ارزشمندی است و نگاه به این کار بسیار خلاقانه است و در این زمینه اگر نیاز به حمایت و کمک بورس باشد از آن استقبال خواهیم کرد زیرا ایجاد این سازمان سبب می‌شود که ایران تعیین‌کننده قیمت زعفران شود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: برای ایجاد این بازار نیازمند سرمایه‌گذارانی برای سرمایه‌گذاری در جهت توسعه عمق بازار هستیم. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا صادرات از بازار بورس صورت بگیرد که این امر در بلند مدت صورت خواهد گرفت و نیاز به آموزش و بازنگری قوانین است.

امیری تصریح کرد: یکی از اهداف ما در سازمان بورس توسعه سواد مالی است همچنین به دنبال این موضوع هستیم که موضوع بورس را در کتاب‌های آموزشی وارد کنیم.

تولید کننده زعفران در ادامه اظهار کرد: ما مبدع مجموعه‌ای تحت عنوان سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسِک» هستیم، یک لگو برای این سازمان طراحی شده که در مرکز آن کلمه الله به شکل گل زعفران تعبیه شده و کشورهای تولیدکننده زعفران نسبت به اهمیت خود در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سید احسان مصطفوی افزود: صعود آن از پایین به بالا نشان‌دهنده رشد دسته جمعی کشورها و دایره بودن نحوه قرارگیری کشورها در کنار یکدیگر نشان‌دهنده تکامل و تقارن آن نشان از قانون طبیعت و در نقشه‌ای که در وسط این لوگو طراحی شده کشورهای تولیدکننده زعفران مشخص شده است و براساس میزان تولید رنگ‌بندی این نقشه مشخص شده است.

وی بیان کرد: اوسِک دارای واحد دارویی است تا تحریم نشود همچنین دارای واحد مکانیزیسیون، رسانه، محصول و بورس جهانی زعفران است. این سازمان همچون سازمان اوپک است. علت شکل‌گیری ایده آن بود که در حال حاضر فرش ایران به نام هند، خاوریار ایران به نام چین، پسته ایران به نام آمریکا و فیروزه ایران به نام افغانستان است اما اوسِک دیگر نخواهد گذاشت که زعفران ایران به نام افغانستان ثبت شود.

مبدع سازمان سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (اوسِک) خاطرنشان کرد: سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»  ثبت جهانی انجام می‌دهد، در حال حاضر هند و پاکستان و چین در حال ساخت سازمان جهانی فرش هستند و در این راستا هیچ توجهی به قدمت دو هزار ساله ایران نکرده‌اند. درآمد زالو در تایلند برابر با قیمت نفت ایران است یعنی هر چهار زالو قیمت یک بشکه نفت «اوپک» است. ما در حال ایجاد (SMILE) زعفران هستیم زیرا ایران رتبه 127 را به لحاظ شادی را دارد و ما به کمک زعفران می‌توانیم کشور را شادتر کنیم.

مصطفوی تصریح کرد: از جمله مزیت‌های «اوسِک» میتوان به ثبت زعفران به نام ایران، جبران عقب‌ماندگی‌ها، ایجاد بازارهای فروش جدید و شناساندن خواص منحصربه فرد زعفران می‌شود. یکی از مشکلات ما تصمیم‌گیری پشت درهای بسته است در حال حاضر علت ناتوانی ما در صادرات زعفران به اسپانیا، عدم استفاده اسپانیا از محصولات زائد است. ما نمی‌توانیم با سیلقه خود برای دنیا تصمیم‌گیری کنیم.

وی اضافه کرد: از جمله کارهای اوسک می‌توان به ایجاد صندوق مازاد زعفران، شناسنامه‌دار کردن کشاورزان و ایجاد صندوق امانات زعفران، ثبت روز جهانی زعفران و تهیه پکیج سوغات اشاره کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *