نفوذی یا بی خرد؟

سپاه پاسداران بخشی از صحبت های چند روز پیش حسن عباسی را تکذیب کرد

علی روغنگران

حسن عباسی، سخنران جنجالی اصولگرا در جدیدترین ادعای خود گفته است که دولت سه میلیارد دلار از خون بهای سردار شهید قاسم سلیمانی درآمد خالص داشته که از سوی قطر پرداخت شده است! پیشتر، پایگاه خبری میدل ایست همزمان با سفر تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر، به تهران مدعی شده بود که یکی از دلایل سفر وی، پیشنهاد کمک سه میلیارد دلاری به ایران برای پرداخت غرامت هدف قرار دادن اشتباهی هواپیمای اوکراینی بوده است که منجر به کشته شدن همه 176 سرنشین آن شد. علی ربیعی سخنگوی دولت یک روز بعد این ادعا را تکذیب کرد.

حسن عباسی همچنین گفته است که سپاه با دستگیری جیسیون رضاییان باعث شده است که دولت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از آمریکا در ازای آزادی رضاییان دریافت کند. عباسی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داده است که برای حل مشکل تحریم‌ها هر گشتی سپاه با دستگیری 10 تا 20 آمریکایی می‌تواند درآمد زیادی کسب کند. به گفته او بابت هر آمریکایی می‌توان یک میلیارد دلار گرفت و اگر هر هفته یک میلیارد دلار از آمریکا بگیریم سالانه 54 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت! او در ادامه می‌گوید “کی در برجام قرار بود اینقدر درآمد کسب شود. توان داخلی را باید جدی گرفت.”

حسن عباسی این موارد را به عنوان نمونه‌هایی از روش سپاه در کسب درآمد عنوان کرده است. این اظهارات نا متعارف روز یکشنبه از سوی سخنگوی سپاه پاسداران تکذیب شد. سردار رمضان شریف در این باره گفت: “هرچند بیان برخی مطالب و تحلیل‌های غیر منطقی توسط کارشناس مذکور مسبوق به سابقه بوده و سپاه در مرداد ماه سال 95 نیز بر اصلاح این رویه تاکید کرده است؛ اما اعلام می‌کنیم این فرد در برخی محافل دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی و بی پایه و اساس را مطرح کرده _که در مواردی از جمله آنچه اخیرا مطرح شده توسط بدخواهان دستاویز قرار گرفته و هجمه به سپاه را سبب شده است_ در حالیکه صحت و واقعیت نداشته است.”

او دریافت خون بهای سردار شهید سلیمانی را رد کرد و گفت که خون بهای سردار سلیمانی “خروج اشغالگران تروریست آمریکایی از منطقه است و به فضل الهی این مهم تحقق یافتنی است و هیچ معادل مادی نخواهد داشت.”

سخنگوی سپاه همچنین منطق سازمان اطلاعات سپاه در برخورد با عوامل نفوذی و جاسوس‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را در چارچوب وظایف مصرح و قانونی و یکی از تاثیرگذارترین عملکرد‌های سپاه توصیف کرد. او همچنین خواستار رسیدگی مراجع قانونی به اظهارات اینچنینی شد. صحبت های عباسی حالا بین‌المللی شده‌اند و با زیرنویس انگلیسی در رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. این اولین بار نیست که حسن عباسی برای سپاه پاسداران دردسر ساز می‌شود. سال 95 انتشار ویدئویی از او باعث شد که بازداشت شود. عباسی در آن ویدئو که مربوط به یک سخنرانی در سال 89 بود، خطاب به آمریکا گفته بود: “شما چیزی دوست دارید مثل ارتش که بی سروصدا در پادگان‌ها باشد و اگر آب این کشور را ببرد، هیچ صدای آن در نیاید و موضعی نگیرد.” عباسی از سپاه و بسیج در مقابل ارتش تجلیل کرده بود. این سخنان موجب شکایت ارتش از عباسی شد و سپاه پاسداران نیز ضمن رد سخنان او اعلام کرد که این اظهارات قابل پیگرد است. در آن مقطع عباسی به اتهام “نشر اکاذیب و فراهم کردن جو بدبینی نسبت به نیرو‌های مسلح” بازداشت شد.

حسن عباسی در افکار عمومی با عنوان یکی از فرماندهان سپاه شناخته می‌شود، اما ظاهرا این عنوان اعتبار زیادی ندارد او سالهاست که در سپاه فعالیت نمی‌کند. او رئیس “مرکز بررسی‌های دکترینال” است.

حسن عباسی در روز‌های اخیر جنجال‌های دیگری نیز به پا کرده است. او پس از آنکه مسعود کیمیایی فیلمساز برجسته اعلام کرد به احترام کشته‌شدگان حادثه سرنگونی هواپیمای مسافری حاضربه شرکت در جشنواره فیلم فجر نیست، در سخنان تندی به کیمیایی تاخت.

عباسی گفت: “ما به امثال تو در این مملکت شرایط را دادیم که توانستی جلو بیایی.” او افزود: «نظام تا الان هم گذاشته فیلم بسازی و در آن جشنواره‌ای که من رئیس تیم داوری جشنواره فجر بودم، فیلم جناب‌عالی را آوردم بالا.» اشاره حسن عباسی به فیلم «جرم» مسعود کیمیایی بود که در بیست‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1389 سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد. با این وجود عباسی در آن دوره، در کنار جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابوالقاسم طالبی، جابر قاسمعلی و علی معلم، فقط یکی از داوران بود.

این ادعای حسن عباسی با واکنش جابر قاسمعلی مواجه شد که در روزنامه شرق ضمن یادداشتی، علاوه بر رد ادعای او، نوشت که علی معلم در جلسه داوران پیشنهاد داد برای “اعتبار بخشیدن به جشنواره” جایزه بهترین فیلم به جرم مسعود کیمیایی داده شود و سایر داوران هم پیشنهاد او را پذیرفتند.

حسن عباسی چند روز پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در یک سخنرانی اظهاراتی عجیب علیه اصلاح طلبان مطرح کرد. او با عصبانیت خاصی ضمن هشدار به دادستان کل کشور گفت: «اصلاح طلب‌ها دارند با احساسات مردم در قضیه شهادت ‎قاسم سلیمانی بازی می‌کنند. اگر مردم ریختند این باند اصلاح طلب رو تو خیابون کشتند و تکه تکه کردند نگید که هشدار ندادید!»

این سخنان عباسی با انتقاد برخی اصولگرایان روبه رو شد. سایت الف وابسته به احمد توکلی در مطلبی نوشت: “این نخستین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود که ایشان در سخنانی تند و از سر عصبانیت کسی یا کسانی را می‌نوازد، اما یقینا نخستین بار است که در زمانی مانند این زمان که خون پاک سردار سلیمانی چنین وحدت ملی کم نظیری را در مقابله با تهدیدات خارجی پدید آورده و هنوز پیکر او نیز به خاک سپرده نشده کسی پیدا می‌شود که به همین راحتی از جانب مردم حکم به تکه تکه کردن مخالفان خود می‌دهد!»

این سایت اظهارات عباسی را نوعی “خط دادن” به بخشی از مردم ارزیابی کرد و نوشت: «حقیقت آن است که اگر قرار به ورود دادستان باشد همین اظهارات است که ادله عقلانی و حقوقی قوی‌تر برای این منظور فراهم کرده است!»

اظهارات عجیب و دامنه دار حسن عباسی این گمانه را به وجود آورده است که او عامدانه این سخنان را بیان می‌کند. برخی حتی این سوال را مطرح کردند که آیا او یک نفوذی نیست؟

جعفر محمدی، در سایت عصر ایران با طرح این پرسش که “نمی‌دانم حسن عباسی، نفوذی اسرائیل در ایران است یا نه”، نوشت: «اما می‌دانم اگر یک مامور اسرائیلی می‌توانست سال‌ها در سیستم حکومتی ایران نفوذ کند و رفته رفته به تریبون‌دار و تئوریسینی برای جریان حاکم تبدیل شود، همان حرف‌هایی را می‌زد که حسن عباسی می‌زند.»

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز نسبت به تبعات سخنان عباسی هشدار داد و در توئیتی نوشت: “هنوز هم می‌گویم با زندانی شدن هیچ سخنران و رسانه گری از جمله حسن عباسی و رائفی‌پور موافق نیستم؛  اما آیا در این کشور نهاد مسئولی هست که درباره هزینه‌های ملی ادعا‌های افراطی این افراد ارزیابی امنیتی درستی ارائه کند؟ متاسفانه دیگرانی هستند که شوخی‌های آن‌ها را جدی می‌گیرند.”با این حال هنوز به نظر نمی رسد او تحت پیگرد قرار گیرد سپاه پاسداران نیز اعلام نکرده که از عباسی شکایت کرده است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *