لوکس‌سواران و لاکچری‌نشین‌ها در صف مالیات

انسیه سروش

سال‌هاست که سیاست جداسازی نفت از بودجه توسط مقام معظم رهبری به دولت‌ها پیشنهاد داده شده و در سال ۹۲ نیز در قالب یک سیاست کلی به نام اقتصاد مقاومتی بیشتر برروی این موضوع تاکید شد، اما وقتی راه باز بود و امکان فروش نفت وجود داشت، دولت‌ها نتوانستند از این درآمد سهل و شیرین چشم‌پوشی کنند؛ اما در لایحه بودجه سال آینده، پوشش کسری بودجه از روش‌های غیرنفتی در الویت  قرار گرفت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصمیم گرفتند که تا حدی درآمد دولت از بخش مالیات افزایش یابد و اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس بخشی از مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه بود که براین اساس از خانه‌های بالای ده میلیارد تومان و خودروهای بالای یک میلیارد تومان با توجه به ارزش معاملاتی آن‌ها، مالیات اخذ می‌شود.

گامی در مسیر عدالت

محسن کوهکن، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ در این باره می‌گوید: طرحی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید اخذ مالیات از خانه‌های بالای ده میلیارد تومان و خودروهای بالای یک میلیارد تومان است اما محاسبات ما نشان می‌دهد درآمد حاصل از این طرح زیاد نیست، اما اجرای آن به نفع جامعه و گامی در مسیر عدالت است. وقتی افراد دارایی بیشتری در اختیار دارند به این معناست که شرایط کشور به گونه‌ای بوده که آنها توانسته‌اند فعالیت اقتصادی داشته باشند درنتیجه باید نسبت به دارایی خود، مالیات بپردازند که این در راستای عدالت اجتماعی است.

وی این گونه ادامه می‌دهد: عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ ادامه داد: اجرای این قانون در اختیار دولت است و می‌تواند راه‌های مختلفی را برای آن تعریف کند. آن طور که در این طرح ذکر شده ارزش معاملاتی خانه و خودرو ملاک عمل است و سختی زیادی در این بخش نیست. ملاک دریافت مالیات واحد خانه یا خودروست و اگر کسی دارای چند خانه یا خودرو باشد که ارزش آنها بیش از ده میلیارد و یک میلیارد باشد مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

بهره بیشتر ثروتمندان از یارانه

عباس گودرزی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با طرح دریافت مالیات از خانه و خودروهای لوکس، اظهار می‌کند: افرادی که در جامعه ثروت و دارایی بالایی دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند و این اولین گام برای تحقق عدالت در کشور است. اقشار ثروتمند جامعه از ‌یارانه‌های پنهان مانند آب، برق، گاز، بنزین و دیگر حامل‌های انرژی بیشتر بهره می‌برند. افرادی که خانه لوکس دارند قطعا در بخش حامل‌های انرژی مصرف بیشتری نسبت به افراد کم برخوردار جامعه دارند؛ درنتیجه باید مالیات بیشتری بپردازند. صاحب یک خودروی یک میلیارد تومانی از یارانه بنزین بهره بیشتری می‌برد و بنزین را با یارانه دریافت می‌کند، اما کسی که دارای خودرو نیست از یارانه بنزین بهره‌مند نخواهد شد.

اختلاف نظر در ارزش خانه و خودروی مشمول مالیات

محمدحسین حسین زاده بحرینی رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 مبنی بر دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای گرانقیمت، می‌گوید: مصوبه این کمیسیون مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان و خودروهای بیش از یک میلیارد تومان تصمیم معقول و پسندیده ای بود زیرا این افراد از خدمات کشور استفاده می‌کنند و باید بابت استفاده از این خدمات مالیات پرداخت کنند. کارشناسان با تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خودروهای لاکچری موافق هستند، اختلاف نظر در ارزش خانه و خودرویی است که باید مشمول این نوع مالیات بشود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی اقتصاددان‌ها معتقدند که مبالغ مصوب کمیسیون تلفیق خیلی بالاست و باید تعدیل شود، توضیح می‌دهد: در صحن علنی مجلس باید موضوع دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس با دقت بیشتری بررسی شود و منطق کارشناسانی که معتقدند باید از خودروهای بیش از 300 میلیون تومان و خانه‌های بیش از 5 میلیارد تومان مالیات اخذ شود، مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 برای دریافت مالیات از خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان و خودروهای بیش از یک میلیارد تومان فتح باب مناسبی برای اخذ مالیات از پردرآمدها است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز بر این امر صحه گذشته و آن را قبول دارند.

این پایان راه نیست

قطعا اجرای قانون دریافت مالیات از خانه و خودروهای لوکس نمی‌تواند به مشکلات دولت پایان دهد، اما می‌تواند سرآغازی باشد برای مسیرهای آتی بهتری باشد. در اقتصادهای پیشرفته هزینه‌های دولت کاملا از محل مالیات تامین می‌شود و در ازای آن امنیت و ثبات را در کشور فراهم می‌کنند اما ظاهرا اجرای برخی قوانین مفید در ایران هنوز مخالفانی دارد که بعضا برای خودشان مضر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *