رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

قیمت گوشت مرغ زیر مصوبه بازار

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در سال جاری شروع به خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ برای ایام شب عید و ماه مبارک رمضان کردیم و با تولید بسیار خوبی که در استان وجود دارد، قیمت گوشت مرغ در استان زیر قیمت مصوب تنظیم بازار است. لازم به ذکر است که در سال ۵۷ تولید گوشت مرغ کشور ۲۶۰ هزار تن بوده و اکنون در کشور نزدیک به دو میلیون تن است.

محمدرضا اورانی در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، افزود: ما در سال جاری افزایش بسیاری خوبی را در جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ‌داری استان داریم، کل تولید ما در این حوزه ۱۵۶ هزار و ۶۰ تن است، ضمن اینکه تولید مازاد مرغ استان ما به استان تهران می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، تولید تخم‌مرغ در کشور ۱۶۰ هزار تن بوده است، امروز فقط در استان خراسان رضوی ۱۴۲ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و در کل کشور یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود و استان خراسان رضوی با داشتن ۱۱.۴ درصد از تولید تخم‌مرغ کشور رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

در سال جاری بالغ بر ۱۲ هزار تن تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی استان توسط اتحادیه مرغ‌تخم‌گذار استان به کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و عمان صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ تولید گوشت قرمز کشور ۳۵۵ هزار تن بوده و سهم استان زیر ۱۵ هزار تن بوده است. امروز تولید گوشت در کشور به ۸۰۰ هزار تن رسیده و سهم استان حدود ۷۶ هزار تن است. با توجه به پرواربندی بسیار خوبی که در واحدهای دامداری سبک و سنگین استان انجام شده در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شده است که پس از اخذ مجوز ستاد تنظیم بازار کشور ما از دام پروری استان برای ایام عید و ماه مبارک رمضان خریداری بکنیم.

اهمیت توسعه مکانیزاسیون

وی ادامه داد: اهمیت توسعه مکانیزاسیون یعنی ماشین‌آلات، ادوات و دنباله بندهای کشاورزی در سه چیز است؛ کاهش سختی و صعوبت کار، کاهش هزینه تولید یعنی وقتی که هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند درآمد بیشتری را نصیب تولیدکننده می‌کند و کاهش قیمت تمام شده یعنی محصولی که وارد بازار خارجی و داخلی می‌شود رقابت پذیرتر می‌شود. بنابراین راه توسعه بخش کشاورزی و استفاده حداکثری از منابع و نهاده‌های تولید با رعایت حفظ آن برای نسل‌های آتی از مسیر توسعه ماشین‌آلات و تکنولوژی در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در کل کشور تعداد تراکتورها و کمباین‌های فعال در بخش کشاورزی حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بود، امروز بالغ بر ۳۰۰ هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباین در زیر بخش‌های زراعی، باغی، دامی و طیور فعالیت می‌کنند. از ابتدای سال ۹۳ تا پایان سال ۹۷ ما در استان ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه ماشین‌آلات، ادوات و دنباله‌بندهای کشاورزی سرمایه‌گذاری داشتیم که ۳۲۰ هزار میلیارد تومان آن تسهیلات ارزان قیمت بوده و ۸۰ هزار میلیارد تومان آن هم سهم آورده مردم بوده است.

وی اضافه کرد: برای سال ۹۸، ۱۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ما اعتبار ابلاغ شده و ما متقاضیان را با مبلغی بالغ بر ۱۹۱ میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان به شعبات بانک عامل که بانک کشاورزی است، معرفی کردیم از این مبلغ ۹۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان در شعبات بانک‌های کشاورزی مصوب شده و ۸۷ میلیارد و ۵۲۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

افزایش خرید تضمینی گندم در استان

اورانی با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم خاطر نشان کرد: در سال ۹۷، ۳۲۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم و در سال ۹۸ این مقدار به ۵۰۲ و نیم هزار تن خرید تضمینی گندم رسیده است. خرید تضمینی ما حدود ۵۱ درصد و تولید گندم ما حدود ۳۶ درصد در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در سال ۹۸ بالغ بر ۴۲۷ هزار تن تولید جو داشتیم که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۳ درصد افزایش داشتیم.

وی بیان کرد: در خصوص پنبه حدود ۱۶ درصد و در بحث دانه‌های روغنی حدود ۲۷ درصد افزایش تولید داشتیم یعنی بالغ بر ۱۱ هزار ۷۱۳ تن تولید دانه کلزا داشتیم. سطح کشت کلزا به حدود دو برابر نسبت به سال زراعی قبل افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص پرداخت تسهیلات تصریح کرد: از محل مانده اشتغال پایدار، تبصره ۱۸، سیستم‌های نوین آبیاری، خط اعتباری مکانیزاسیون و کمک‌های فنی اعتباری بالغ بر ۲۸۹ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان تسهیلات پرداختی داشتیم و در پایان سال این عدد حتما به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

پرداخت تنها بخشی از خسارات کشاورزان استان

معاون برنامه‌ریزی سازمان مهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: تا کنون ۱۰ هزار و ۲۴۳ پرونده تشکیل شده و سیکل آن بسیار خاص بوده و از طریق نرم‌افزار «سجاد»  وزارت کشور انجام می‌شود و قابلیت دسترسی فقط با اجازه وزارت کشور است. میزان خسارتی که در فروردین ماه براثر سیل ایجاد شده ۶۰۲ میلیارد تومان است. از تعداد پرونده‌هایی که تشکیل شده با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده که به ما امکان پرداخت ۴۰ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان از خسارات را می‌دهد، حدود ۹۸۶۳ پرونده که ۷۵۵۲ نفر از آن بهره‌مند می‌شوند، رسیدگی شده است.

حاجی‌مجتهدی در خصوص بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات عنوان کرد: بیشترین میزان معرفی به تعداد ۴۵۵۶ پرونده به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به بانک کشاورزی معرفی شده است و مابقی به بانک‌هایی مانند ملی، صادرات و سپه معرفی شده‌اند که تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان تعلق گرفته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *