7 مورد رفع تصرف در خراسان رضوی انجام شد:

زمین خواران اراضی ملی زمین گیر شدند

علی نژاد

با تشدید حفاظت از اراضی ملی طی ماه جاری 14 هزار و 800 مترمربع از اراضی ملی در شهر مشهد مقدس و شهر طرقبه رفع تصرف شده و 61 هزار و 515 مترمربع از اراضی ملی شهرستان سبزوار رفع تصرف شده است، این وضعیت نشان می دهد که عزمی جدید برای رفع تصرف اراضی ملی در اداره کل راه و شهرسازی به راه افتاده است، با فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان و مدیران چند شهرستان درباره جدید ترین رفع تصرف ها از اراضی ملی گفت و گو می کنیم.

به گزارش صبح امروز سرهنگ بهرام خسروی فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان خراسان رضوی گفت: با اجرای یک حکم قضایی و دو عملیات رفع تصرف فوری در شهر مشهد و طرقبه، این یگان در دیماه سال جاری موفق به رفع تصرف 14 هزار و 800 مترمربع از اراضی ملی به ارزش 163 میلیارد ریال گردید.

وی اظهارداشت: در اجرای یک حکم قضایی که متصرف اقدام به تصرف 9 هزار و 500 مترمربع به ارزش 95 میلیارد ریال نموده بود، اراضی مذکور با تلاش همکاران یگان حفاظت اراضی و همکاری دستگاه قضایی خلع ید شد.

رفع تصرف  در طرقبه شاندیز و مشهد

وی افزود: همچنین دو مورد تصرف فوری در شهرستان طرقبه شاندیز و مشهد انجام شد، که در مورد اول متصرف اقدام به تصرف زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع به ارزش تقریبی 50 میلیارد ریال و در مورد دوم نیز در شهر مشهد، در منطقه بلوار نماز، متصرف اقدام به تصرف 300 مترمربع از اراضی ملی به ارزش تقریبی 18 میلیارد ریال نموده بود که بلافاصله فعالیت متصرف متوقف و نسبت به رفع تصرف فوری اراضی مذکور اقدام شد.

نقش سازنده مردم در پیشگیری از تصرف و  حفاظت

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی به نقش سازنده مردم در پیشگیری از تصرف و  حفاظت از اراضی ملی و دولتی اشاره کرد و گفت: شهروندان می توانند با شماره تلفن ثابت یگان به شماره 05137650179 و سامانه تلفن گویای 4 رقمی 1656 تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اعلام فرمایند.

وی همچنین توصیه کرد: شهروندان گرامی برای پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان، در زمان خرید زمین و ملک، برای اطمینان از اصالت ملک مورد نظر، از سازمان های مربوطه استعلام بگیرند چون بسیاری از افراد به صورت قولنامه ای ملکی را خریداری و بعد مشخص شده که ملک خریداری شده جزو اراضی ملی و دولتی بوده است که  این افراد علاوه بر ضرر مالی، خسارت هایی نیز پرداخت کرده اند.

 رفع تصرف از اراضی ملی شهرستان تربت حیدریه به ارزش 600 میلیون ریال

هم چنین رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت حیدریه از رفع تصرف 200 مترمربع از اراضی ملی این شهرستان به ارزش ریالی 600 میلیون ریال خبر داد.

مهدی یوسفی مقدم افزود: متصرف اقدام به تصرف عدوانی یک قطعه زمین از اراضی ملی واقع در بخش یک شهرستان تربت حیدریه موسوم به نجد کرده بود .

وی با بیان اینکه این عملیات رفع تصرف بدون هیچگونه خسارت جانی و مالی به پایان رسید، افزود: با حمایت دستگاه قضایی، برخورد با زمین خواران در شهرستان با قاطعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

خلع ید و رفع تصرف بالغ بر 61 هزار و 515 مترمربع از اراضی ملی شهرستان سبزوار

هم چنین معاون مدیرکل و رییس اداره راه  و شهرسازی شهرستان سبزوار از خلع ید و رفع تصرف 61 هزار و  515 متر مربع از اراضی ملی در شهرستان سبزوار طی ماه گذشته خبرداد.

علی اصغر استیری گفت: یکی از وظایف مهم و حساس ادارات راه و شهرسازی صیانت و حفاظت از اراضی ملی و دولتی و توجه ویژه به دفاع هرچه تمام تر در پرونده های حقوقی و کیفری مربوطه و پیگیری در جهت صدور اجراییه و رفع تصرفات از این اراضی است که در این راستا در ماه گذشته گشت هدفمند یگان حفاظت اراضی ملی شهرستان سبزوار موفق شد طی دو فقره پرونده رفع تصرف این میزان اراضی ملی را خلع ید و رفع تصرف نماید.

وی افزود: طی یک عملیات رفع تصرف ار زمینی به مساحت 61 هزار و 515 مترمربع واقع در پلاک 182 از 29 اصلی موسوم به سدید، متصرف اقدام به کشت و کار و تصرف در اراضی مذکور نموده که با هماهنگی با دادستان محترم شهرستان اقدام به رفع تصرف از این اراضی به ارزش ریالی بالغ بر 6 میلیارد ریال شد.

استیری اظهار داشت: همچنین در پرونده دیگری که مربوط به پلاک 162 موسوم به ایزی است که  متصرف اقدام به پی کنی و تصرف اراضی ملی به میزان 300 مترمربع نموده بود که بلافاصله عملیات مشارالیه متوقف و نسبت به رفع تصرف از اراضی مذکور به ارزش ریالی 126 میلیون ریال اقدام شد.

وی همچنین به نقش مهم گزارش های مردمی در جلوگیری از تصرفات اراضی دولتی اشاره کرد و گفت: همچنین گشت حفاظت اراضی این اداره نیز به صورت مستمر مشغول بازدید حوزه استحفاظی بوده و باهرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می کند.

خلع ید و رفع تصرف بالغ بر 8 هزار و 310 مترمربع از اراضی ملی شهرستان خواف

هم چنین رییس اداره راه  و شهرسازی شهرستان خواف و رشتخوار از خلع ید و رفع تصرف 8 هزار و  310 مترمربع از اراضی ملی در شهرستان خواف خبرداد.

حسن غلامي فاردقي با اعلام این خبر ارزش این اراضی را بیش از 16 ميليارد و 620 ميليون ريال اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن شهرستان خواف به طور مستمر بر اراضی ملی نظارت و گشت‌زنی دارد، افزود: یگان حفاظت با گشت‌های شبانه‌روزی در صورت مشاهده هرگونه تصرف، با متخلفین برابر قانون برخورد کرده و آنان را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی می‌کند و اراضی ملی به حالت اولیه برگردانده می‌شود.

رفع تصرف 500 مترمربع از اراضی ملی شهرستان گناباد

هم چنین سرپرست اداره راه و شهرسازی گناباد و بجستان به رفع تصرف 500 مترمربع از اراضی ملی اين شهرستان ها اشاره کرد و گفت:  این رفع تصرف به ارزش ریالی حدود 150 میلیون ریال با تلاش و پیگیری‌های مستمر نیروهای گشت یگان حفاظت اراضی و واحد املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی گناباد صورت گرفت.

علیرضا میرشاه  ادامه داد: طي چند سال اخير شهروندان همكاري خوبي در اين زمينه داشته اند و با اعلام موارد مشكوك به زمين خواري و تصرف غيرقانوني اراضي دولتي توانسته است از تصرف اراضي دولتي پيشگيري نمايد.

اگر چه آمارهای مقایسه ای  روند افزایش رفع تصرف را نشان می دهد اما این آمار ها به خوبی نشان می دهد که هنوز ظرفیت برای رفع تصرف اراضی ملی از چنگال زمین خواران وجود دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *