دبیرحزب اسلامی کار استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با «صبح‌امروز‌»

جامعه سیاسی ما هنوز نتوانسته با مردم آشتی کند

رضا الهی

دبیر حزب اسلامی کار گفت: یکی ازعیوبی که ماهمیشه باآن دسته و پنجه نرم می‌کنیم واین نقص کار تشکیلاتی وحزبی ما محسوب می‌شود، این است که جامعه سیاسی ما هنوزنتوانسته با مردم آشتی کند، مردم اصلا احزاب را نمی‌شناسند.

رضا گلستانی دبیر حزب اسلامی‌کار با حضور در دفتر روزنامه صبح‌امروز در خصوص اخلاق تشکیلاتی بیان کرد: اگر اخلاق مداری سرمشق کارما شود، اعتماد مردم و بدنه اجتماع به ما خیلی بهتر و راحت تر صورت می‌گیرد ومی‌توانیم ارتباط مردمی و اجتماعی خوبی برقرارکنیم. من به عنوان دبیرحزب اسلامی کار استان خراسان رضوی که با جامعه کار و کارگری در ارتباط هستم، شاید بهتر درک کنم، اما بعضی دوستان با این نظریه مخالف‌اند و می‌گویند ممکن است اخلاق درسیاست خروجی مطلوبی را به ما ندهد و یک سیاستمدار باید براصول دیگری پایدار باشد، اما اعتقاد من چیز دیگری‌است. من به همکارانم درحزب اسلامی کارگفته‌ام یک سیاستمدار در قدم اول باید اخلاق مدارباشد و ما اگر بتوانیم اخلاق را حفظ کنیم به خیلی چیزهای دیگر می‌توانیم دست پیدا کنیم. اعتماد سازی زمانی می‌تواند شکل بگیرد که شما نوع اعتماد وعملکرد مثبتی داشته باشید، زمانی که این موارد را درکنارهم قرار بگیرند و بتوانیم در بزنگاه های خاص، مانند انتخابات اعتماد مردم را جذب کنیم و این اطمینان را به آن‌ها بدهیم که ما دغدغه مردمی داریم و به دنبال جایگاه و سهم خواهی خاصی نیستیم و مطالبات ما همان مطالبات مردم باشد، می‌توانیم فاصله بین جامعه و جریانات مختلف سیاسی را کم کنیم. اخلاق مداری و نوع نگاه اخلاقی جریان اصلاحات می‌تواند نشات گرفته ازهمین دیدگاه باشد.

جامعه سیاسی نتوانسته با مردم آشتی کند

گلستانی تصریح کرد: یکی ازعیوبی که ماهمیشه با آن دسته و پنجه نرم می‌کنیم واین نقص کار تشکیلاتی وحزبی ما محسوب می‌شود، این است که جامعه سیاسی ما هنوز نتوانسته با مردم آشتی کند، مردم اصلا احزاب را نمی‌شناسند، و تا اسم یک حزب می‌آید می‌گویند این یک حزب سیاسی است، و در زمان انتخابات می‌آیند کرکره را بالا می‌دهند، فعالیت های مثلا انتخاباتی را به منظور جذب رای برای نامزد انتخاباتی خود انجام می‌دهند، اگربه قدرت رسیدند که هیچ، اما اگر نرسیدند دوباره کرکره را پایین می‌کشند و تمام. در صورتی که من احساس می‌کنم یک حزب سیاسی تا زمانی که قدرت نداشته باشد نمی‌تواند مانور خوبی در انتخابات داشته باشد، اما ازطرف دیگر ما باید جوری برنامه ها را جلو ببریم که مردم بتوانند احزاب را بشناسند و بعد آشتی کنند. ما همیشه این انتقاد رو داشته‌ایم که خیلی ازمسئولین می‌گویند ما هیچ وابستگی سیاسی و اجتماعی به هیچ حزب و تشکل خاصی نداریم، این بزرگرین چالش فرهنگی و سیاسی ما است که مسئولین رده بالای ما می‌گویند من حزبی نیستم. در صورتی که بایستی افتخار کنیم و بگوئیم، من به عنوان یک نیروی باسواد، تشکیلاتی و حزبی می‌توانم ازاین سوادم درآن فضای کاری خود به صورت هدفمند و قانونی بدون هیچ حب و بغضی کار کنم.

دبیر حزب اسلامی کار اذعان کرد: وقتی صحبت از سیاست می‌شود خیلی‌ها برداشت های متفاوتی می‌کنند. می‌گویند سیاست شاید آلوده وکثیف باشد اما می‌توانیم روی آن کار کنیم و آموزش صحیح درفضاهای حزبی و تحزب را داشته باشیم، می‌توانیم نیروهای جوانی را که دراین فضا ورود پیدا می‌کنند، آموزش دهیم. من ازاین موضوع حمایت کرده‌ام وخیلی هم خوشحال هستم که جوان‌ها فعالیت می‌کنند و درحال حاضر شاهد فضای خیلی خوب، پویا و آرمانی هستیم. چنانچه در 20 سال گذشته به این گونه نبود و زمانی که من فعالیت دانشجویی می‌کردم نمی‌توانستم به این فضا دست پیدا کنم، اما درحال حاضر با وجود فضای حاکم می‌توانیم ازفرصت استفاده بهینه کنیم و جوانان را آموزش دهیم درقالب کارهای تشکیلاتی و حزبی. حتی NGO هایی که می‌توانند درقسمت های مختلف فعالیت کنند باید حمایت شوند. فضای کار اجتماعی و سیاسی ما مستلزم این هست که نگاه ها تغییر کند

از کمیت احزاب بکاهیم و به کیفیت بپردازیم

گلستانی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب احزاب ضعیف عمل کردند گفت: از تحزب وکار تشکیلاتی آنگونه که شایسته است حمایت نشده‌است. فرهنگ‌سازی نگاه حزبی آن‌گونه که باید و شاید انجام نشده و نقطه ای هم که ما درآن ضعف داشته‌ایم درکارحزبی همین است. اگر تحقیق کنید، خیلی از احزاب درهمین 15 ساله اخیرشکل گرفته‌اند، درتفکرات و گونه های مختلف سیاسی متفاوت وبا گرایش های مختلف سیاسی حتی ما احزابی را  داریم که مستقل عمل می‌کنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: در خصوص تعدد احزاب من موافق نیستم، ما می‌توانستیم به نوعی جلو برویم که از کمیت بکاهیم و به کیفیت بی‌افزاییم. وزارت کشور یک چهارچوبی دارد، شما مراجعه می‌کنید مجوز و پروانه یک حزب را دریافت می‌کنید و با اسم و رسم خاص خود شروع به فعالیت می‌کنید، اما این بستگی دارد به این‌که دربزنگاه‌های خاص مانند انتخابات خروجی آن چگونه باشد. حزب ما بحث صنفی را هم به یدک می‌کشد، اگرمی‌خواهیم کاری انجام دهیم باید در طول سال فضا‌سازی کنیم و فقط زمان انتخابات نیست، ما این را به صورت اجرایی هم ثابت کرده‌ایم به طور مثال فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی مانند سلسله‌ نشست‌های ادبی که از ابتدای سال 98 برگزارمی‌کنیم و همچنین برگزاری همایش پاسداشت مقام بزرگ کارگر در روز جهانی کارگر که حدود 800 نفر مهمان پذیرش شد در بحث سیاسی طی 4 سال گذشته و گاها با همکاری دیگر احزاب نشست‌های چالش‌های مدیریت شهری را برگزار کرده‌ایم و این در نوع خودش می‌تواند جاذبه خوبی داشته باشد تا مردم فکرنکنند احزاب فقط در زمان انتخابات فعالیت می‌کنند، این سری از فعالیت ها چیزیست که هر حزبی می‌تواند ورود کند و حتما نباید در زمان انتخابات باشد

وی افزود: یکی از نقش‌های تأثیر‌گذاری که احزاب می‌توانند داشته باشند، این است که پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند، شما زمانی که بتوانید این پل ارتباطی را ایجاد کنید، اعتماد مردم را دارید. من منکراین‌ موضوع که تحزب در کشور ما به نوعی مغفول واقع شده وعملکرد ضعیفی داشته نمی‌شوم. قسمتی ازاین ماجرا به مسئولین ما برمی‌گردد، ما بعد حمایتی نداشته‌ایم. احزاب فقط این نیستند که در زمان انتخابات مردم را بی‌آورند پای صندوق‌های رأی که انتخابات شور و حال بگیرد، این وظیفه  ماست و این  کار را احزاب حتما به نوعی انجام می‌دهند و این کوچکترین کاری است که می‌توانند انجام دهند و این نگاه بالا به پایینی که نسبت به احزب سیاسی وجود دارد باید از بین برود. کارهای خوبی دراین یکی دوساله اخیرشده، مانند راه‌اندازی خانه احزاب در استان‌های مختلف که شهرمشهد دومین استانی است که پس ازتهران خانه احزاب را افتتاح کرد و در استان خراسان رضوی فعال می‌باشد و 7 حزب اصلاح طلب و 7 حزب اصولگرا و یک حزب مستقل درهیات رئیسه خانه احزاب عضو هستند، که یکی از اعضای حزب اصلاح طلب حزب اسلامی کار است و دبیری خانه احزاب با قائم‌مقام این حزب می‌باشد.  با توجه به سابقه‌ای که این چند ساله در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌ام به عنوان یک کنشگر سیاسی، کاملا از نزدیک لمس می‌کنم و برایم ملموس است که یک‌سری تغییرات را داشته‌ایم و اتفاقاتی افتاده، اما اندک و اگر می‌خواهیم به آن نقطه مثبت و سرمنزل مقصود برسیم راه درازی در پیش داریم.

دریافت مطالبات با شرکت درانتخابات

گلستانی گفت: فضا و بازه زمانی فعالیت انتخاباتی فضایی است که یک پویایی خاص و بحث دموکراسی را به مردم منتقل می‌کند و صندوق رای می‌تواند فضایی باشد که ما با حضور درانتخابات بتوانیم مطالبات‌مان را دریافت کنیم. من به عنوان یک کنشگر سیاسی نظرم این است که در انتخابات باید حضورداشته باشیم هرچند که اقبال برنده شدن در این فضا را نداشته باشیم. در فضایی حاکم بر جامعه که مشکلات اقتصادی دامن‌گیر مردم جامعه ما شده‌است و همچنین اتفاقات اخیری که همه ما شاهدش بوده‌ایم، می‌تواند در فضای انتخاباتی تأثیر‌گذار باشد، اما من همیشه گفته‌ام در پای صندوق رأی است که می‌توانیم مطالبات خود را بیان کنیم، اگر من اصلاح‌طلب فعال سیاسی ادعا دارم که می‌توانم تأثیر مثبت برفضای حاکم درجامعه داشته باشم و تغییرات ایجاد کنم، این‌جاست که باید این را نشان بدهم. همانطور که شاهد هستید مردم شعار می‌دهند اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، به نظر من اگر تشکیلات و جریان درهمین شرایط حاکم بتواند اعتماد مردم را جلب کند مردم می‌آیند، خیلی راه‌های مختلفی داریم که  اعتماد از دست رفته مردم را به آن‌ها برگردانیم. من اعتقاد دارم در بحث صلاحیت ها می‌توانیم اعتماد از دست رفته یک قشری از جامعه را برگردانیم. ما اصلاح طلبان حرف برای گفتن زیاد داریم، جوانان پویا و صاحب نام دارای تحصیلات آکادمیک دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی که در جامعه اصلاحات دیده نشده‌اند، می‌توانیم از این ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. چرا نباید بگذاریم که کشور به آن پیشرفتی که باید و شاید در بسیاری از فضاها دست پیدا کند و این سلیقه‌ای عمل کردن جالب نیست. من اعتقاد دارم که حتی ما اگر بخواهیم به صورت کلان ترنگاه کنیم نسبت به این موضوع، تا کنون شعار زیاد داده‌ایم در انتخابات گذشته گفتیم که 30 درصد جوان ها و بانوان را وارد کارزار می‌کنیم، اما کجا اتفاق افتاد؟ کجا ما به جوانان اعتماد کرده‌ایم؟

گلستانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: درمجلس یازدهم اگر بتوانیم نیروهای جوان و ارزشی که تحصیل کرده و دغدغه‌مند و جوان هستند را درفضای انتخابات تزریق کنیم تا به مجلس راه پیدا کنند و از طریق نظام حمایت شوند، می‌توانیم به فضاهای مطلوبی دست پیدا کنیم. عزیزی می‌گفت مجلس جای جوان‌ها نیست مجلس جای افرادی است که تجربه بیشتری دارند و سنی ازآنها گذشته، اما من مخالف هستم وقتی وارد مجلس می‌شوید و درراه‌روهای مجلس قدم می‌زنید، اتاق ها را می‌بینید که میانگین سنی افراد مسئول در این جایگاه‌ها به طور قاطع بالای 55 سال است. اگر ما به دنبال این هستیم که یک نگاه نو داشته باشیم و یک بدعت گذاری کنیم، چرا خود ورود نکنیم و از جوانان حتی جریان‌های مخالف، حمایت نکنیم. من این را نفی نمی‌کنم و چون یک اصلاح طلب هستم این مثال را زدم که این بعد حمایتی را داشته باشیم. اگربه دنبال شایسته‌سالاری هستیم باید به جوانان اهمیت دهیم تا آن‌ها هم به این خودباوری برسند که می‌توانند درجامعه تأثیرمثبتی داشته باشند. ما به این قضیه خوب نگاه نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم به آن شرایط مطلوب برسیم. من امیدوار هستم که درانتخابات پیش‌رو نگاه بهتری به این جریان شود.

برنامه اصلاح طلبان برای جلب اعتماد دوباره مردم

دبیر حزب اسلامی‌کار در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان برای جلب اعتناد مردم گفت: در بحث دولت و ریاست محترم جمهوری  ما نمی‌توانیم منکر شویم که ما اصلاح طلبان پای کار دولت تدبیر و امید بوده‌ایم و حمایت‌هایی را هم به صورت صد درصدی انجام داده‌ایم اما این که بگویم‌ ازحمایت اقای روحانی پشیمان هستم، خیراین گونه نیست به این دلیل که اعتقاد دارم انسان باید تفکراتش سمت و سو داشته‌باشد تا بتواند صره را از ناصره تشخیص دهد. درآن دوره اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده بودند که باید ازآقای روحانی حمایت کنند، اما مطالبات و توقعاتی از دولت آقای روحانی داشتند، که این مطالبات متأسفانه برآورده نشد و ما نتوانسته‌ایم به آن‌ها دست پیدا کنیم. من به عنوان یک فعال سیاسی و همچنین تشکیلات ما به عملکر دولت انتقاد داریم، اما انتقاد باید سازنده باشد تا منجربه خروجی‌ها و برون رفت‌های مثبت شود. در اتفاقات آبان ماه دولت باید صحبت‌های مردم را می‌شنید ومردم فرصت این را می‌داشتند که دغدغه‌هایشان را بیان کنند.  کاری به این ندارم که عده ای سو استفاده کردند و ما هم این‌ها را محکوم می‌کنیم، اما اکثریت معترضین مردم بوده‌اند که اعتراضاتی داشتند و مربوط به مطالبات اقتصادی بود. حرف مردم باید شنیده شود و برای آن‌ها باید ارزش قائل شویم. اگر توقع داریم انتخابات پر شوری داشته باشیم و شعار می‌دهیم که مردم پای صندوق رأی بی‌آیند، مردم هم باید توجیح داشته باشند، باید ازآن‌ها حمایت کنیم و حرف‌هایشان را بشنویم اما بعضی از دولت مردان متأسفانه حتی تا همین اندازه هم به خود اجازه نمی‌دهند که سخن و حرف مردم را بشنوند و یک مکان در نظر بگیرند تا مردم بتوانند بی‌آیند آزادانه در چهارچوب قانون به دور از هرگونه هرج و مرج و اغتشاش‌گری خواسته‌های خود را بیان کنند. زیرا این نوع اعتراضات ‌پایه‌های دموکراسی جامعه را بهم ریخته و فضا برای آن عده ازسواستفاده‌گران آماده می‌شود که خوشبختانه این اتفاقات اخیرعلارغم فضا سازی‌های بد که منجر به اتفاقات بد هم شد، به نوعی ختم به خیر شد اما توقع داریم که دولت پیگیر این اتفاقات و فضاهایی که ایجاد شده و همچنین حال حادثه دیدگان باشد. این‌گونه است که می‌توانیم دایه‌داراین باشیم که در یک حکومت اسلامی زندگی. با توجه به سخن بنیانگذار انقلاب امام خمینی (ره) که بیان کرده‌اند، ما طلبی نداریم و آمده‌ایم که برای مردم کارکنیم، تفاوت هایی بین نگاه‌ها و اندیشه های سیاسی قبل و بعد انقلاب باید وجود داشته باشد و حضرت امام به این ها اشاره کرده‌اند. به طورمثال بیان کرده‌اند که نظامیان در بحث سیاسی دخالت نکنند، این حرف بسیار پخته و سنجیده است و من ایشان را یک سیاست مدار به تمام معنا می‌دانم.

در هر شرایطی باید آماده تغییر باشیم

گلستانی بازتعریف مانیفست اصلاح طلبی را چنین بیان کرد: هرفکرسیاسی‌ای را که قبول داریم، در مرحله اول باید به خود بقبولانیم که برای رسیدن به نقطه مطلوب، درهرشرایطی باید آماده تغییر خود باشیم. ما به عنوان اصلاح‌طلب خیلی راحت‌‌ترمی‌توانیم تغییرات را قبول کنیم، اما درچهارچوب و شاکله اصلی کار. ما اصلاحات رو نمی‌توانیم تغییر دهیم، درهمین دو دهه اخیر که بیشترنام اصلاحات برسر زبان‌ها آمده، ازهمان ابتدا، نگاه اصلاح طلبی همین بوده است. این که اهمیت و دیده شدن مردم برای رسیدن به یک جامعه مطلوب، می‌گوئیم ما اصلاح طلبان حاضر به گفت و گوهستیم، خودش می‌تواند ریشه در خیلی از موارد داشته باشد. بسیاری از مسائل و مشکلات را می‌توان حل کرد ما آدم‌های گفت و گو محوری هستیم و می‌خواهیم با گفت و گو چالش‌ها ومشکلات جامعه را حل کنیم، ولازمه پرورش و به اوج رسیدن یک حزب سیاسی رسیدن به قدرت است. اگر قدرت نداشته باشد نمی‌تواند حرف و شعارش را عملی کند، اما از طرفی جلب و جذب اعتماد مردم است. فرقی ندارد نگاه از بالا به پایین باشد یا بلعکس بلکه آن نگاه و منش اصلاح طلبی است که برای ما معیار یا پارامترارزشی می‌باشد. یک فرد سیاستمدار، اگراخلاق‌مدارباشد حاضر به حضور در خیلی از فضاها و پایمال کردن حقوق اولیه مردم برای رسیدن به قدرت نیست. دغدغه مردم برایش اولویت می‌شود وبه دنبال هیچ مطالبه و سهم خواهی نخواهد بود. من قبول دارم که به‌صورت عملیاتی بسیاری از فعالیت ها را نتوانستیم پیش ببریم. حرف‌های‌ خوبی زده‌ایم، شعارهای خوبی داده‌ایم اما یکسری عوامل که باعث می‌شود خروجی خوبی نداشته باشیم را باید کارشناسان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی کنند تا بدانیم چه کم و کاستی‌هایی داشته‌ایم تا پس از رفع مشکلات بتوانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *