9 دلیل آلودگی هوای مشهد:

مشهد درغبارآلودگی، مسئول اندرخم کارگروه

علی نژاد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی محورهای 9 گانه تاثیرگذار بر آلودگی هوای مشهد و راهکارهای تدوین شدهدر دبیرخانه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان  تشریح کرد.

به گزارش صبح امروز تورج همتی، محور های 9گانه مذکور را شامل سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه‌ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساختهای شهری عنوان می کند و می گوید: شانزده ارگان وظیفه‌مند در حوزه کاهش آلودگی هوا براساس قانون هوای پاک، گزارشات خود را به این اداره کل به عنوان دبیرخانه کارگروه،ارائه کرده‌اند که نظارت بر اجرای آنها از سوی دبیرخانه کارگروه درحال پیگیری است.
وضعیت چگونه است؟

مسئول مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد نیز درباره  وضعیت و شرایط هوای مشهد می گوید: از 305 روز گذشته در سال جاری شاهد 31روز هوای پاک، 228روز هوای سالم، 44 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2روز هوای ناسالم برای تمامی گروه ها بوده ایم.
رضا اسماعیلی ادامه می دهد: این درحالی است که درمدت مشابه سال گذشته 33روز هوای پاک و 38 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس بوده ایم که با توجه به کاهش روزهای پاک و افزایش روزهای هوای ناسالم در سال جاری کیفیت هوای امسال مشهد تا کنون نسبت به مشابه سال 97 بدتر بوده است.
وی با بیان اینکه ذرات معلق درهوا درساعات 8-9 صبح و 17-18 بعد از ظهردر شهرمشهد بیشتراز زمان های دیگرشبانه روزاست، تصریح کرد: همچنین در6 ماهه سال 98 نیز مناطق شرق، جنوب شرق و بولوار خیام بیشترین آلاینده ها را داشته اند.
و البته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی وضعیت را این گونه تحلیل می کند: گزارش مقایسه وضعیت کیفیت هوای شهر مشهد در پاییز 97 و 98، حاکی از آن است که 12 روز هوای پاک در پائیز سال گذشته به یک روز در سال جاری کاهش یافته است و افزایش روزهای ناسالم نیز از 10 به 29 روز، روند صعودی آلودگی را نشان می‌دهد.

راهکارهای دبیرکارگروه آلودگی هوا

دبیر کارگروه آلودگی هوای استان، اجرای کامل طرح «کهاب» در تمامی جایگاه‌‌ها و انبار عرضه سوخت، انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی براساس ماده 17 قانون هوای پاک‌، توسعه، نوسازی و اسقاط ناوگان حمل و نقل جاده ای و شخصی درون شهری، را از جمله راهکار های تدوین شده این دبیرخانه عنوان می کند.

هیچ خودرویی حتی دولتی از معاینه فنی مستثنی نیست

هم چنین معاون استاندار هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به شرایط خاص آلودگی هوای مشهد اظهار می کند: در موضوع معاینه فنی خودرو‌ها، هیچ خودروی شخصی یا دولتی مستثنی نیست.

احمد یزدان‌پناه بر اجرای مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهر مشهد، تسریع در بازنگری و ارائه برنامه سه ساله و جامع کاهش 50 درصدی آلودگی هوای مشهد تاکید می کند.
خودروها و موتورسیکلت‌ها منبع 70 درصد آلودگی ها

معاون استاندار بر رویکرد نتیجه گرا برای رفع و کاهش آلودگی هوای مشهد تاکید می کند و با اشاره به اینکه 70 درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌های درحال تردد و 30 درصد مربوط به نیروگاه‌ها و صنایع این کلانشهر است، می گوید: سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و فرضیات لازم در حوزه های مختلف حمل و نقل عمومی با توجه به شرایط حاضر جامعه باید شناسایی و تعیین شوند.
امیدواری به طرح LEZ برای کاهش آلودگی
یزدان‌پناه با اشاره به اینکه در نیروگاه‌ها جز در شرایط اضطرار که مصرف کلی گاز دراستان بیش از حدمجاز است، سوخت مازوت مصرف نخواهد شد؛ اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح LEZ بخش اعظم کاهش آلودگی هوای مشهد مدیریت شود.

۳۹ هزار و ۵۰۰ خودرو آلاینده در مشهد اعمال قانون شد

یکی از راهکارهایی که برخی مدیران فکر می کنند می توانند ازطریق آن آلودگی هوا را کاهش دهند، جریمه خودروهای آلاینده است، که محمد پذیرا مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد در این باره می گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ هزار و ۵۰۰ خودرو آلاینده توسط گشت‌های کنترل آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری با کمک پلیس راهور در این کلانشهر اعمال قانون شده‌ است.

برنامه ریزی بدون اطلاع از منابع آلاینده

اگر چه گام اول برنامه ریزی برای رفع یک چالش داشتن اطلاعات صحیح و شناخت ابعاد آن ماجراست اما به نظر هنوز اطلاعات لازم برای رفع آلودگی هوای مشهد را مدیران در اختیار ندارند، و آن طور که مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد می گوید: برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلودگی هوا نیازمند مشخص شدن سهم منابع انتشار آلاینده‌هاست لذا سیاهه آلاینده‌های شهر مشهد درحال تدوین است که تا نیمه بهمن ماه آماده خواهد شد.

تا پایان سال قادر به پیش‌بینی کیفیت هوای مشهد در روز بعد خواهیم بود

او ادامه می دهد: شاخص‌های زیست محیطی در خدمت عدالت اجتماعی است که در گذشته به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات قادر به برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش میزان آلاینده‌ها نبودیم اما طی چند سال اخیر با راه‌اندازی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی و نصب و استفاده از ۱۰۳ دستگاه و ایستگاه سنجش آلاینده‌ها، میزان آلودگی هوا، صوت، الکترومغناطیس، اشعه ماورای بنفش و نور، سنجش شده و اطلاعات آن علاوه بر دستگاه‌های مرتبط در اختیار شهروندان نیز قرار می‌گیرد.
هم چنین پذیرا روز گذشته در جمع خبرنگاران می گوید: در حال حاضر به دلیل نداشتن مدل سازی کیفیت هوا، میزان آلودگی هوا به صورت روزانه اعلام می‌شود و کیفیت هوای مشهد برای روز بعد براساس مدل‌های هواشناسی انجام می‌شود که با خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز تا پایان سال قادر به پیش‌بینی کیفیت هوای مشهد در روز بعد و تصمیم‌گیری مناسب نیز خواهیم‌ بود.
یک امیدواری برای کاهش آلودگی هوا

البته جای امیدواری است که روز گذشته در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان، تفاهم نامه ای سه جانبه به منظور ترغیب دانش آموزان مشهدی به استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی پایدار به امضاء رسیده است.
این تفاهم‌نامه سه جانبه که  به امضاء سه دستگاه متولی رسید، دو سال اعتبار دارد و طی این مدت، براساس بازخوردهای دریافتی و پایش های صورت گرفته توسط متعهدین در صورت لزوم، سالانه بازنگری خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *