صبح امروز از تلاش ها برای تسهیل عبور و مرور مردم در شهر گزارش می دهد:

سفید رویی در برف روبی شهر

در شهر

بارش برف در مشهد از عصر شنبه آغاز شد و تا یک شنبه نیز ادامه داشت با وجود بارش برف در شهر مشهد و دیگر شهرهای استان که باعث مسدود شدن بسیاری از جاده های استان شده بود اما خیابان های مشهد از صبگاه باز بود و برای تردد شهروندان آماده شده بود، تعدادی از شهروندان نیز این فرصت را غنیمت شمرده و به ارتفاعات و کوهپایه های اطراف مشهد رفتند و برف بازی کردند.

با تلاش نیروهای خدمات شهری هیچ معبری در شهر مسدود نشده است

در برف روبی شهر پاکبانان خدمات شهری بیشترین زحمت را  کشیدند، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درخصوص تلاش نیروهای خدمات شهری در پی بارش های پیش رو گفت: با تلاش 24 ساعته نیروهای خدمات شهری هیچ معبری در سطح شهر مسدود نشد.

مهدی یعقوبی افزود:  با توجه به اینکه اولویت نیروهای خدمات شهری در پاکسازی معابر در مراکز حساس و پرتردد از جمله؛ اورژانس و مراکز درمانی، مدارس، ایستگاه اتوبوس، مترو، پل های هوایی و مراکز دولتی و تجاری مورد مراجعه شهروندان است مطابق برنامه ریزی های انجام شده طی شب یک شنبه و روزیک شنبه ضمن بازگشایی کلیه معابر اصلی، پاکسازی پیاده روها توسط عوامل کارگری و پاکبانان صورت پذیرفته است، همچنین معابر فرعی به طور همزمان توسط بیل های برف روب نیمه سنگین و سبک با اولویت بندی پاکسازی شدند.
وی در خصوص جلوگیری از یخ زدگی معابر سطح شهر افزود: علی رغم مخاطرات زیست محیطی که نمک برای تاسیسات شهری نظیر آسفالت، جداول، کانال ها و فضای سبز دارد می توان گفت،  بهترین یخ زدا متناسب با شرایط شهر مشهد است منتهی استفاده از نمک بنا به ضرورت بعد از بررسی کارشناسی دمای هوا و سطح بارش و میزان لغزندگی مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون شهردار مشهد گفت: نمک پاشی در معابر اصلی سطح شهر با استفاده از نمک پاش های مکانیزه، محلول پاش های مکانیزه و نمک پاش های رو باز انجام می شود همچنین اولویت پاشش نمک در سطح شهر با سطوح شیبدار است و در معابر فرعی بنا به ضرورت صورت می پذیرد.
وی یادآور شد: حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نیروی کارگری در حوزه خدمات شهری به صورت ۳ شیفت فعالیت دارند و ۱۵۰۰ نیروی کارگری فضای سبز از شب گذشته به برف تکانی درختان بالاخص درختان سوزنی برگ و معابر پارکی پرداخته اند.
وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۱۱ دستگاه ماشین آلات برف روب که عمدتا خودروهای سبک و سنگین است در سطح شهر فعالیت داشته که از این تعداد ۴۱ دستگاه مربوط به گریدرهایی بوده که متناسب با نیاز مناطق و عرض معابر در مناطق ۱۳ گانه توزیع شده و از شب گذشته فعال بوده اند.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به امکان یخ زدگی معابر حدود ۹۰ دستگاه ماشین آلات نمک پاش، خودروهای محلول پاش و خودروهای سبک و سنگین توسط کارگران برای پاشش نمک در معابر فعال بوده است و این در حالی است که تعدادی لودر و مینی لودر برای بارگیری نمک در سطح مناطق به کارگیری شده است.
وی در خصوص وضعیت رسیدگی در مناطق حاشیه نشین و بافت های فرسوده و مستحکم گفت: در اجرای عملیات برف روبی تفاوتی در نقاط مختلف شهر وجود ندارد، در مناطق پیرامونی و مرکزی متناسب با نیاز معبر و بافت ان  امکانات و نیروی کارگری مورد نظر پیش بینی می شود
وی خاطرنشان کرد: برف روبی کامل معابر فرعی با توجه به وسعت معابر و بافت متراکم معابر فرعی بدون مشارکت شهروندان امکان پذیر نبوده بنابر این از شهروندان خواهشمندیم ضمن برف روبی مقابل منازل از تخلیه برف پشت بام ها در معبر اجتناب کرده و  در صورت امکان از پارک خودروها در معابر اصلی در  هنگام اجرای عملیات برف روبی خودداری کنند و به استفاده از زنجیر چرخ، رعایت شرایط استاندارد رانندگی در زمان بارش برف و رعایت زمان زباله گیری توجه کنند.

کلیه معابر اصلی سطح شهر از ساعت ۶ صبح باز است

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: کلیه  معابر اصلی سطح شهر از ساعت ۶ صبح  روز گذشته بازگشایی شده بود.

وی یادآور شد: با به کارگیری این نیروها و تجهیزات شاهد آن بودیم که از ساعت ۶ صبح عمده فعالیت ها انجام شده است که خللی در تردد شهروندان ایجاد نشود و مشکل خاصی وجود نداشت، همچنین کلیه معابر اصلی سطح شهر نیز به طور کامل باز است و اولویت بعدی ما معابر فرعی است.
یعقوبی اذعان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز به طور کامل در حالت آماده باش قرار دارند تا چنانچه مشکلی در منازل شهروندان ایجاد شد نیروها و تجهیزات اعزام شوند.
وی با اشاره به اینکه کلیه شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان های بحران مدار، ادارات کل ستادی، خدمات شهری، فضای سبز ، سازمان مپ و سازمان عمران با به کارگیری امکانات و تجهیزات در قالب یک مدیریت واحد مشغول انجام وظیفه بوده اند.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: انشاالله این فعالیت ها ادامه خواهد داشت تا بتوان کل معابر شهری را به طور کلی برای تردد شهروندان باز کنیم.

فعالیت و خدمات رسانی تمامی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد

هم چنین پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، اعلام کرد: با توجه به بارش برف تمامی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد جهت سرویس‌دهی به شهروندان در حالت آماده باش قرار دارند و با توجه به اینکه در روزهای برفی بیشتر با کاهش تقاضای سفر مواجه ایم اما این سازمان همانند روزهای عادی کاری ناوگان خود را فعال کرده است.
همچنین سرویس های اتوبوسرانی از ساعت 21 شب گذشته تا 5 صبح در چند مرحله روشن و خاموش شده است تا سرویس‌دهی صبح با مشکل مواجه نشود.
علاوه بر این نیروهای فنی و امداد بخش سازمانی و خصوصی نیز از شب گذشته در حالت آماده‌باش هستند و نسبت به بازدید فنی اتوبوس‌ها اقدام کرده اند.
هم چنین تمامی اتوبوسرانان و مینی بوسرانان در بخش سازمانی و خصوصی به صورت تاکسی‌وار و خارج از ایستگاه‌های اتوبوس نیز با رعایت احتیاط و هدایت خودرو به منتهی الیه سمت راست به مسافران سرویس‌دهی خواهند کرد که در این راستا هماهنگی های لازم با رییس پلیس محترم راهور برای مساعدت و همکاری لازم به عمل آمده است.

خدمت رسانی ویژه در پایانه های مسافربری

البته تردد در محورهای مختلف استان ب چالش مواجه بود به همین دلیل نیز حمل و نقل عمومی نیز دچار اختلال شد، برای همراهی با زائران و مسافران سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد خدمات ویژه ای را در نظر گرفت و مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد از ارائه این خدمات رسانی ویژه همزمان با بارش برف و باران و سرد شدن هوا خبر داد.
محسن شریعتی گفت: با آغاز بارش باران و برف از شب گذشته تیم های عملیاتی سازمان مسیرهای تردد مسافران و خیابان های منتهی به پایانه با تجهیزات و ماشین های برف روب بازگشایی شد.
وی افزود: برودت هوا در جاده های بین شهری و تدابیر صورت گرفته از طریق فرماندهی پلیس راه استان در مقاطعی از روز باعث جلوگیری از حرکت اتوبوس ها به خارج از شهر می شود که وجود پلیس راه در درون پایانه و اطلاع رسانی سریع به ناوگان حمل ونقل جاده ای برون شهری باعث شده است که مسافران در جاده ها سرگردان نباشند.
وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع امکاناتی در پایانه آماده شده است تا در صورت تاخیر در اعزام ناوگان، مسافران درمکان های آماده شده مستقر شوند تا شرایط جاده ها به حالت عادی بازگردد.
شریعتی ادامه داد: همچنین با توجه به کاهش دمای هوا سالن های پایانه های مسافربری سیستم های گرمایشی فعال و سایر زیرساخت های برای حضور موقت زائران و مسافران در این مکان ها فراهم شده است.
وی گفت: در مجموع 250 نفر از نیروهای عملیاتی سازمان در حوزه های گوناگون آماده خدمات رسانی به زائران هستند..

اقدامات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در محورهای استان

سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: عملیات برف و کولاک از ساعت ۱۶ شنبه تا روز یکشنبه با توجه به ورود سامانه بارشی به استان انجام شده است.

مجتبی محمودی افزود: با توجه به بارش‌های برف و باران در تمام محور‌های استان، خدمات امدادو نجات صورت گرفته است.

او ادامه داد: در محور های موصلانی بردسکن، تربت حیدریه، سبزوار، سرخس، فریمان، کاشمر وگناباد به سمت مشهد تعداد خودرو‌های گرفتار ۲۷۰ مورد بوده که توسط حلال احمر امدادرسانی شده است.

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی گفت: توزیع اقلام امدادی ۳۸۲ نفر، اقلام زیستی، غذایی و بهداشتی توزیع شده  ۶۰ تخته پتو، ۱۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۱۰۰ قرص نان، ۱۰۰ عدد آب معدنی صورت گرفته است.

محمودی افزود: اسکان اضطراری ۴ خانوار توسط ۱۶ تیم عملیاتی  انجام شده است.

او تصریح کرد: یک عملیات نجات کوهستان توسط شعبه چناران، مشهد و نیشابور انجام شده است  که تعداد حادثه دیده ها۶ نفر در مناطق درگیر ارتفاعات میرآباد (نیشابور)، امدادرسانی و انتقال به نقطه امن  توسط نیروهای جمعیت حلال احمر استان انجام شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *