بررسی واکنش‎ها به  تهدید حمله آمریکا به 52 نقطه فرهنگی ایران

ترامپ عنصری روان پریش یا داعشی مدرن

وحدانه آخوندشریف

پانزدهم دی امسال رییس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی در واکنش به احتمال تلافی ترور سردار سلیمانی و همرزمانش در بغداد، در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد که اگر ایران هر یک از آمریکایی‌ها یا دارایی‌های آن را مورد هدف قرار دهد، ما هم ۵۲ نقطه در ایران را هدف قرار می‌دهیم.

ترامپ تهدید کرد که اماکنی را هدف قرار خواهد داد که از نظر “فرهنگی” برای ایران اهمیت دارد و این کار را بسرعت و سخت انجام خواهد داد. وی اعلام کرد که این پست‌های رسانه‌ای به عنوان اطلاعیه‌ای برای کنگره ایالات متحده به شمار می‌آید که اگر ایران به هر فرد یا هدف ایالات متحده حمله کند، آمریکا سریعا و به صورت کامل حمله متقابل می‌کند و چه بسا این حمله به طریقی نامتناسب باشد.

اظهارات تهدیدآمیز ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران بازتاب منفی گسترده‎ای در میان افکار عمومی داشته است و منجر به واکنش مردم و مسئولان ایرانی و حتی کشورهای اروپایی و خود مسئولین آمریکایی شد که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد:

پهتر است به عدد 290 هم فکر کنید

رئیس جمهور ایران حسن روحانی، طی پیام توئیتری در واکنش به آخرین اظهارات دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در ارتباط با حمله به 52 هدف در داخل ایران گفت: آنهایی که به عدد 52 اشاره می‌کنند بهتر است به عدد 290 هم فکر کنند. IR655  هیچ‌وقت ملت بزرگ ایران را تهدید نکنید.

هدف گرفتن اماکن فرهنگی، یک جنایت جنگی است

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف نیز در رشته توییتی نوشت: ترامپ که با ترور روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، باردیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید«هنجار بنیادین» کرده است.

ظریف تاکید کرد: هدف گرفتن اماکن فرهنگی، یک جنایت جنگی است؛ پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.

ظریف تصریح کرد: یادآوری برای آنانی که توهم تقلید از جنایات جنگی داعش با هدف قراردادن میراث فرهنگی ما را دارند طی چند هزار سال تاریخ، وحشی‌ها آمده‌اند و شهرهای ما را تخریب کرده‌اند، بناهای مهم را با خاک یکسان کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را سوزانده‌اند اما اکنون آنها کجا هستند، ولی ما همچنان با سربلندی این جا هستیم.

نقض آشکار قانون مربوط به قرارداد حمایت اموال فرهنگی

بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه هم در واکنش به تهدیدات ترامپ علیه مراکز فرهنگی – تاریخی ایران نوشت: همگان و دانایان دانند که اینگونه رفتار در جهت تخریب آثار و اموال فرهنگی به عنوان میراث جامعه بشری، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: آقای ترامپ احتمالا به دلیل ناآشنایی با هنجارهای بین‌المللی و موازین حقوقی شناخته شده و مورد احترام جهانیان نمی‌داند که این نوع اقدامات نقض آشکار قانون مربوط به قرارداد حمایت اموال فرهنگی هنگامِ جنگ یونسکو مصوب ۱۴ مه۱۹۵۴ لاهه و پروتکل ۱ کنواسیون ژنو مصوب ۱۲ اوت ۱۹۴۹ می‌باشد.

قاسمی تاکید کرد: از آنجاکه فرانسه با ۴۵۰۰۰ بنای تاریخی ثبت شده و ۲۲۰۰ گالری هنری و موزه یک کشور بزرگ دارای ذخایر فرهنگی است، توصیه می‌شود برای ممانعت از این نوع تهدیدات نابجا هرچند پوچ که بدعتی خطرناک و بازیچه قرار دادن میراث فرهنگی جهان توسط جنگ افروزان است، اقدام اعتراضی مناسب و بهنگام بعمل آید.

مدیرکل یونسکو، تخریب میراث فرهنگی را محکوم می‌کند

مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد روز دوشنبه در دیدار با احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو هم نسبت به مواضع ترامپ در مورد حمله به مراکز فرهنگی ایران واکنش نشان داد و حفاظت از دارایی‌های فرهنگی را به آمریکا یادآور شده است. و ضمن یادآوری قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل را که به‌اتفاق آرا در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، اعلام کرد که بر اساساین قطعنامه تخریب میراث فرهنگی را محکوم است.

ازوله در دیدار با جلالی درباره به تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه موضوع میراث و فرهنگ پرداخت.

مدیرکل یونسکو در این دیدار گفت: مفاد کنوانسیون ۱۹۵۴ حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در هنگام درگیری مسلحانه و کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان دو سند حقوقی است که به تصویب ایالات‌متحده و ایران رسیده است.

وی ادامه داد: کنوانسیون سال ۱۹۷۲ تصریح می‌کند که یک کشور عضو متعهد می‌شود که هیچ‌گونه اقدامات عمدی که ممکن است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به میراث فرهنگی و طبیعی  … واقع در قلمرو سایر کشورهای عضو این کنوانسیون آسیب برساند، اتخاذ نکند.

در پایان، خانم ازوله بر جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به‌عنوان عامل صلح و گفت‌وگو بین مردم تأکید کرد که جامعه جهانی وظیفه دارد از آن برای نسل‌های آینده محافظت و نگهداری نماید.

عقب نشینی پنتاگون از تهدیدهای ضدفرهنگی ترامپ

وزیر دفاع آمریکا هم نسبت به سخنان ترامپ ساکت نماند و در اظهاراتی متناقض با دونالد ترامپ، حمله به اماکن دارای اهمیت فرهنگی ایران را تائید نکرد و بر رعایت قوانین درگیری‌های مسلحانه تاکید کرد.

مارک اسپر در پنتاگون و در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که از او در مورد حمله به اماکن فرهنگی ایران پرسیده بودند، گفت: ما از قوانین درگیری های مسلحانه پیروی می کنیم.

با اصرار خبرنگاران در مورد اینکه آیا با وجود جنایت جنگی بودن حمله به این اماکن، پنتاگون آنها را هدف قرار خواهد داد یا خیر، اسپر گفت: این قانون درگیری های مسلحانه است. او توضیح بیشتری در این مورد نداد.

بر اساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون حفاظت از اموال فرهنگی ۱۹۵۴ میلادی لاهه و قطعنامه سال ۲۰۱۷ شورای امنیت مورد حمایت دولت ترامپ، اقدام نظامی علیه اماکن فرهنگی جنایت جنگی قلمداد می شود.

ترامپ باید علناً تهدیدهای خود را علیه دارایی‎های فرهنگی ایران پس بگیرد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ۱۵ دی هم در این راستا  اعلام کرد: تهدید علنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمله به مراکز مهم فرهنگی در ایران در صورتی اجرایی شدن، جنایت جنگی است و دولت آمریکا باید فورا تصریح کند که همواره به قوانین جنگی بین المللی پایبند است.

آندرا پراسو (Andrea Prasow) قائم مقام مدیر دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل گفت: ترامپ باید علناً تهدیدهای خود را علیه دارایی‌های فرهنگی ایران پس بگیرد و به‌طور شفاف اعلام کند که مجوز یا دستور جنایت جنگی را صادر نمی‌کند. وزارت دفاع آمریکا نیز باید به‌طور آشکار بر تعهد خود برای پیروی از قوانین جنگی و تبعیت از دستورات نظامی قانونی تأکید کند.

هدف قرار دادن مراکز فرهنگی اقدامی تروریستی ست

از سوی دیگر کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی  هم در واکنش به تهدید ترامپ در توئیتر نوشت: هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز فرهنگی همان اقدامی است که تروریست‌ها انجام می‌دهند. این یک جنایت جنگی است.

از اظهارات تهدیدآمیز ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران حمایت نمی‌کنیم

سخنگوی رسمی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد که دولت متبوعش از اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه اماکن فرهنگی ایران حمایت نمی‌کند.

این مقام انگلیسی در خصوص اظهارات اخیر ترامپ به خبرنگاران گفت: شما می‌توانید خودتان کنوانسیون‌های بین‌المللی را بخوانید. کنوانسیون لاهه برای حفظ آثار فرهنگی در هنگام بروز درگیری‌های مسلحانه، در سال 1954 به تصویب رسیده، است.

هرچند این مقام انگلیسی از انتقاد مستقیم از دونالد ترامپ بابت اظهاراتش خودداری و صرفاً مدعی شد که کشورش در این زمینه از آمریکا حمایت نمی‌کند.

اقدامات ضد فرهنگی ترامپ عملی نخواهد شد

جدا از اینکه عده‌ای اظهارات رئیس جمهور آمریکا را به رفتارهای روان پریشانه وی نسبت می‌دهند بدون شک این اظهارات نشان دهنده ناآگاهی بیش‌ازحد او از قوانین بین‌الملل است و باید خاطرنشان کرد او اصرار دارد به جهان بگوید با یک فرد ویژه مواجه هستید که هیچ قانونی برایش اهمیت ندارد و به خوبی پیداست که آمریکا به‌عنوان نماد دموکراسی جهانی در روزهای آغازین ۲۰۲۰، دچار نوعی داعشیسم مدرن شده است، البته باید این نکته را یادآور شد که  حمله به مناطق فرهنگی، آثار باستانی و مناطق مسکونی توسط کشورهای متخاصم حتی در شرایط جنگ به هر نحوی که باشد، نامشروع و قابل پیگرد است و برخی تأسیسات و اماکن باید توسط طرفین صیانت شود. درواقع ترور سردار سلیمانی در خاک عراق بهای سنگینی داشت و تمام معادلات آمریکایی‌ها را از هم پاشید، هدف‌گیری اماکن فرهنگی اشتباه بزرگ‌تری است که به‌مراتب مرگبارتر خواهد بود. هرچند این اظهارات بی‌پایه و اساس ترامپ، بدون شک عملی نخواهد شد، چرا که این امر از  عقب نشینی پنتاگون از تهدیدهای ضدفرهنگی ترامپ، کریس مورفی و سایر مقامات آمریکایی به‌خوبی پیداست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *