شورای اسلامی شهر تصویب کرد:

100 میلیون برای کاشفان املاک شهرداری

ساناز بهروز

شورای اسلامی شهر مشهد لایحه نحوه تشویق حق کشف املاک و مستغلات شهرداری را تصویب کرد تا به کاشفان، پاداش داده می‌شود، هم چنین در این جلسه الحاق یک تبصره به ماده واحده تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس مشهد به تصویب رسید که براساس این مصوب سرویس مدارس استثنایی شهر مشهد رایگان خواهد شد، هم چنین شیوه نامه نحوه تامین کسری پارکینگ و اصلاحیه اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری در این جلسه تصویب شد.

به گزارش صبح امروز شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورا در نطق پیش از دستور هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به موضوع «شهرهای یادگیرنده» اشاره کرد و گفت: یادگیری تنها آنچه ما در مدرسه یاد می‌گیریم نیست، بلکه آنچه ما در کل زندگی کاریمان یاد می‌گیریم، است. مدیران محلی و منطقه‎ای درک کرده‌اند که آینده موفق‌تر وابسته به توسعه سرمایه انسانی، اجتماعی و شهروندان آگاه است و کلید این «توسعه یادگیری» است.

وی افزود: این به معنی، القای عادت یادگیری تا جای ممکن به شهروندان و تقویتشان برای اتحاد در ساختن اجتماعاتشان به عنوان جامعه یادگیرنده است. شهر یادگیرنده تلاش می‌کند راه‌حل‎های محلی برای چالش محلی فراهم کند. شهر یادگیرنده اغلب شهری است که روش‌های جدید اصول سازمان یافته یادگیری مادام‌العمر را از طریق سیاست‌ها و فعالیت‌های همه ذی‌نفعان فرا می‌گیرد.

رمارم تاکید کرد: شهرها و مناطق یادگیرنده اتفاق نمی‌افتد مگر شوراها، مدرسان، مدیران، کارکنان شهری، کارکنان اجتماعی، رهبران، ذی‌نفعان و حجم عمده‌ای از شهروندان خودشان تمایلشان را به موفقیت اعلام کنند و فعالانه مشارکت کنند. آن‌ها می توانند تنها ذینفع نباشند بلکه اداره کننده باشند.

وی ادامه داد: باید نیازهای یادگیری محلی را از طریق مشارکت شناسایی کند. همچنین از نقاط قوت روابط نهادی و اجتماعی برای ایجاد تغییر فرهنگی در درک از ارزش یادگیری انسانی استفاده می‌کنند. شهرداری در شهر یادگیرنده آشکارا یادگیری را به عنوان یک روش ترغیب انسجام اجتماعی، احیاء و توسعه اقتصادی که شامل همه بخش‌های اجتماع می‌شود از طریق محدوده ای از منابع به کار می برد.

انتقاد از لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده

هم چنین حمید رضا موحدی زاده نائب رئیس شورای اسلامی شهر که در غیاب محمدرضا حیدری رئیس شورا، مسئولیت اداره این جلسه را برعهده داشت، به موضوع 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا  در تهران اشاره کرد و گفت:  این حرکت اعتراضی دانشجویان، عکس‌العملی به دخالت های کشور آمریکا در مسائل ایران بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، اشاره کرد و گفت: این لایحه دارای مفادی است که اگر به تصویب برسد، اختیارات محدود شوراها را محدودتر خواهد کرد و شوراها نمی‌توانند عوارض جدیدی وضع کنند.

بازگشت به 40 سال قبل

موحدی‌زاده با بیان اینکه این اختیار با سرنوشت شهرداری‌ها و شهرها گره خورده است، افزود: شهرداری‌ها از محل عوارض اداره می‌شوند و نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد هستند که وضع عوارض از سوی شوراهای شهر موجب بی‌نظمی شده است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد تصویب این لایحه را بازگشت به 40 سال گذشته و نقطه آغازین دانست و گفت: محدودکردن اختیارات شوراها، اقدامی غیرمنطقی است؛ هر منطقه از کشور شرایط جغرافیایی و اقتصادی خاص و منحصر به فرد خود را دارد و نمیتوان نسخه یکسانی برای همه مناطق درنظر گرفت.

موحدی‌زاده افزود: تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده به نفع هیچکس نیست؛ شوراهای شهر پل ارتباطی و اعتمادی مردم با نظام هستند و این پایگاه اجتماعی مهم در ساختار اجرایی کشور با این اقدام تضعیف خواهد شد.

جایزه تا 100 میلیونی برای کشف املاک شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در خصوص موضوع لایحه آیین نامه نحوه تشویق یا حق الکشف املاک و مستغلات شهرداری مشهد گفت: این لایحه به منظور تکمیل و به روزرسانی بانک اطلاعات املاک و مستغلات شهرداری مشهد تدوین و مصوب شد.
بتول گندمی افزود: میزان حق الکشف براساس ارزش ریالی ملک متفاوت است و سقف آن نیز یک میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: طبق این مصوبه، شهرداری مکلف است تا پایان امسال ضمن اطلاع رسانی این مصوبه، به منظور شفاف سازی و رصد املاک و مستغلات گزارش شده توسط کاشفان نسبت به لحاظ ساز و کار اعلام و ثبت مشخصات املاک و مستغلات در سامانه فاش اقدام کند.
طبق گفته اعضای شورای شهر این املاک ممکن است در تصرف شهرداری اما فاقد سابقه باشند یا در سامانه املاک شهرداری ثبت نشده باشند و یا اینکه متعلق به شهرداری باشند اما بدون ضابطه واگذار شده باشند.

اصلاح اساسنامه سازمان بازآفرینی شهری
اصلاحیه اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود.
معاون پشتیبانی و مالی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: سازمان بازآفرینی شهری دارای اساسنامه تیپ است و بومی سازی نشده‌است.
رضا خواجه نائینی افزود: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد مصوبه شورای شهر را دارد اما مصوبه وزارت کشور را ندارد لذا باید منتظر تایید وزارت کشور باشیم تا مانند موسسه شهرآرا دچار مشکل نشویم.
وی ادامه داد: تمام سازمان‌های شهرداری شناسه از وزارت کشور دارند و مورد قبول هستند اما سازمان بازآفرینی شهری تنها مصوبه شورا را دارد ولی شناسه ندارد.

سهل انگاری هایی در اساسنامه موسسه شهرآرا صورت گرفته که نمی توان اساسنامه سازمان بازآفرینی را معطل گذاشت
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در همین ارتباط گفت: سهل انگاری‌هایی در موضوع اساسنامه موسسه فرهنگی شهرآرا صورت گرفته است اما نمی توان اساسنامه سازمان بازآفرینی که از مهمترین سازمان‌های شهرداری است را معطل گذاشت.
گندمی افزود: این سازمان اساسنامه مصوب دارد اما باید به تایید وزارت کشور برسد اما باید در نظر داشت که شهرداری نمی تواند معطل بررسی اساسنامه ها از سوی وزارت کشور بماند.
وی ادامه داد: وزارت کشور حدود شش ماه از سال را درگیر برنامه ریزی های انتخاباتی است و نمی‌تواند امور شهرها را به خوبی رصد کند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: هم اینک سازمان‌هایی در شهرداری مشهد وجود دارند که اساسنامه شورا را دارند اما تایید وزارت کشور را ندارند.
شهناز رمارم افزود: باید این سازمان را هم تشکیل دهیم و این سازمان باید کارآمد و کاربردی باشد.
در ادامه با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد لایحه اصلاح اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مصوب شد.

تصویب افزایش ضریب ترافیکی سرویس‌های مدارس مشهد 

هم چنین لایحه افزایش ضریب ترافیکی سرویس‌های مدارس مشهد  از دیگر مصوبات این جلسه شورا بود که مجتبی بهاروند با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس را کارگروه ماده 18 متشکل از تاکسیرانی، آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان تعیین می‌کند، گفت: در ابتدای سال تحصیلی نظر این کارگروه افزایش 19 درصدی نرخ تمام سرویس‌ها بود که مورد تصویب شورا قرار گرفت اما در همان ایام به‌دلیل اعتراض برخی رانندگان به بهانه عدم تاثیر ترافیک در نرخ‌گذاری‌ها، کمیسیون ترافیک از کارگروه درخواست جلسه داد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد بنا به درخواست مدارس، تایید آموزش و پرورش و نهایتا تایید سازمان ترافیک، سرویس مسیرهای پرترافیک تا 10 درصد افزایش نرخ داشته باشند. همچنین در خصوص حق پروانه تاکسیداران که باید به تاکسیرانی پرداخت شود با وجود اینکه قبلا مصوب شده بود چنانچه تا 12 مهر پرداخت شود مشمول 50 درصد تخفیف شوند اما امروز قرار شد این مهلت تا پایان آبان ماه تمدید شود.

به گفته وی، از این رو تاکسی‌دارانی که تا پایان ماه جاری اقدام به پرداخت حق پروانه نمایند از 50 درصد تخفیف برخوردار خواهند شد. البته سرویس‌های مدارس استثنایی به‌طور کامل از پرداخت حق پروانه معاف خواهند بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اضافه کرد: در مصوبه دیگری مقرر شده سرویس مدارس استثنایی با اولویت مناطق کم برخوردار تا 15 میلیارد ریال به‌صورت رایگان انجام شود که این مبلغ از محل کمک‌های عام‌المنفعه بودجه شهرداری پرداخت خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *