گزارش صبح امروز پیرامون اقدام غافل‌گیر کننده دولت:

غافل‌گیر کننده همچون بلایای طبیعی

عاطفه خوافیان

سرمایه اجتماعی یکی از مهم‌ترین‌های ثروت ملی هر کشور و جامعه محسوب می‌شود چرا که دولت و دولت‌مردان می‌توانند با استفاده از این سرمایه به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع ، فائق آید و حرکت به سوی رشد وتوسعه شتابان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … را امکان پذیر سازد .

از سوی دیگر ، سرمایه اجتماعی ، به زندگی فرد ، معنی و مفهوم می بخشد و زندگی را ساده تر و لذت بخش تر می کند . پس به طور کلی می توان گفت : هر چه سرمایه اجتماعی ملتی بیشتر باشد ، آن ملت ، خوشبخت تر و ثروتمندتر خواهد بود .

برخی از ابعاد جنبه ها و اَشکال سرمایه اجتماعی ـ که گاه از آنها به عنوان ارزش های اجتماعی نیز یاد می شود ـ عبارت اند از : اعتماد ، صداقت ، حسن تفاهم ، سلامتی نفس ، هم دردی ، دوستی ، همبستگی ، فداکاری و … .

اگرچه تعاریف مختلفی برای این مفهوم وجود دارد، اما در کل سرمایه اجتماعی به عنوان نوعی «علاج همه مشکلات» جامعه مدرن تلقی شده‌است.

با توجه به اقدام اخیر دولت مبنی بر افزایش  غافل‌گیرانه قیمت سوخت با توجه به اینکه ساعاتی قبل این امر را شایعه‌ای دانسته و هرگونه افزایش قیمت را تکذیب کرد موجب ناراحتی و کاهش اعتماد مردم به دولت شد تا جایی که دیگر مردم دیگر سخنان دولت‌مردان مبنی بر عدم افزایش هرگونه گرانی را دروغ دانسته و نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی به سراغ یک روان‌شناس و یک جامعه‌شناس رفته و با ان‌ها به گفت‌وگویی نشسته تا از نظرات آن‌ها در خصوص این اتفاقات اخیر مطلع شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

یک روان‌شناس و مشاور خانواده می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین عوامل هماهنگ کننده مردم با مسئولین اعتماد مردم به مسئولین است.

عدم پایبندی به تعهدات اجتماعی

به گزارش صبح امروز اصغر کیهان‌نیادر مصاحبه با این رسانه پیرامون سرمایه اجتماعی می‌افزاید: دولت‌مردان با این اقدام ناگهانی خود و قرار دادن مردم در عمل انجام شده و حتی کوچک‌ترین احترامی برای مردم قائل نشدند به طور حتم و مسلم بین مردم و خود فاصله و دیواری ایجاد کردند.

وی تصریح می‌کند: این ایجاد فاصله سبب شده تا مردم دیگر به دولت اعتماد نکرده و از بار مسولیت‌های اجتماعی و تعهدات خود شانه خالی کنند.

داغ شدن بازار شایعات

کیهان‌نیا اظهار می‌کند: اعتمادی که باید بین مردم و مسئولین باشد با این اقدام از بین رفت و این خطرناک‌ترین اتفاق ممکن برای یک جامعه بوده چرا که بازار شایعه دایر شده و دشمنان و مخالفان نظام می‌توانند از این فرصت نهایت سواستفاده را داشته باشند.

بازشدن یکبتره فنر خشم پنهان جامعه

این مشاور خانواده بیان می‌کند: این اقدام که مردم برای آن آمادگی روانی نداشته خشم پنهان مردم از بیکاری و شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه سبب شد این حجم از خشم به یک‌باره فوران کرده و همان‌طور که مشاهده می‌شود اسیب‌ها و تبعات بسیاری را به همراه اورده و ویرانگری می‌کند.

در ادامه گفت‌وگوی صبح امروز با یک  آسیب‌شناس اجتماعی و جامعه‌شناس شرح می‌دهیم: در جامعه ملتهب امروزی افزایش قیمت کالا آثار رشد بر دیگر کالاها نیز دارد و این افزایش سوخت تبعات اجتماعی زیادی را به همراه دارد چرا که جزئی ترین روزمرگی‌های جامعه وابسته به سوخت است.

سخنان دولتمردان هم‌چون بلایای طبیعی غافل‌گیر کننده و ویرانگر است

مجید ابهری ادامه می‌دهد: متاسفانه در جامعه ما اقدامات دولت‌مردان همانند اتفاقات طبیعی اصل را بر غافل‌گیری گذاشته و همان‌طور که مردم با بلایای طبیعی غافل‌گیر شده با اقدامات دولت نیز همچون این بلایا ویرانگری را به جامعه منتقل می‌کند.

وی ابراز می‌کند: افزایش قیمت‌ها بدون فراهم‌سازی فکری و روانی جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی آثار بسیار ویرانگر بر افکار عمومی دارد.

ابهری ادامه می‌دهد: مردم به صورت اقدام به اعتراض و اعتصاب و آسیب زدن به اموال یک‌دیگر کرده که این نشان‌دهنده لبریز شدن صبر مردم و انفجار افکار عمومی است.

براندازی نرم

وی تبیین می‌کند:  این اقدام موجبات ناامیدی جامعه به اینده و هم‌چنین سبب ایجاد استرس و احساس ناامنی بین مردم را فراهم می‌کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی توضیح می ‌دهد: اگر نگاهی بدبینانه به این موضوع داشته باشیم باید بگوییم که این‌گونه حرکت شاخه‌ای از براندازی نرم است.

وی تاکید می‌‌کند: مهم‌ترین پشتوانه هر دولت در جوامع ،سرمایه‌های اجتماعی است این ثروت به کمترین اندازه خود در طی ۵۰ سال اخیر رسیده است.

انتظار پاسخ از رییس جمهور

وی در پایان یاداور شد رییس جمهوری در سخنان خود بارها اعلام کرده بود که دو نرخی شدن سوخت عمل ایجاد فساد در جامعه است اکنون برای این اقدام خود چه توجیهی دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *