گرانی کاغذ جان یار مهربان را گرفت

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد که در حوالی پاییز جانی تازه به کتاب‌ها بخشیده، گویی مأمنی است برای خوره‌های کتاب تا چند روزی به کتاب‌ها پناه ببرند و از حال و هوای شلوغ و ماشینی شهر دور شوند و نفسی را با خرید کتاب تازه کنند،  اوضاع نابسامان قیمت کاغذ و کتاب و مشکلات معیشتی و وضع اقتصادی جامعه،باعث شده  استقبال خانواده‌ها از نمایشگاه در این دوره نسبت به دوره‌های قبل کمتر شود اما حضور خانواده‌ها در نمایشگاه اتفاق مهمی است که نباید از کنار آن به‌سادگی بگذریم. فرزندان وقتی در خانواده پدر و مادرشان را در حال مطالعه کتاب می‌بینند علاقه به خواندن درون آن‌ها هم نهادینه می‌شود.

بدون تردید تماشای این صحنه برای کسی که ذره‌ای به کتاب علاقه داشته باشد خالی از لطف نیست. نمایشگاه کتاب بین‌المللی مشهد برای خانواده‌ها به یک تفرجگاه فرهنگی تمام‌عیار بدل شده است.

این نمایشگاه با حضور 730 ناشر داخلی، 11 ناشر خارجی و 80 نمایندگی ناشران خارجی در حال برگزاری است.

بیش از ۹۰ برنامه فرهنگی و هنری در این نمایشگاه در نظر گرفته‌شده و ۲۰ رونمایی کتاب نیز انجام خواهد شد، همچنین امسال امکان استفاده کتاب‌فروشی‌ها از فضای نمایشگاه نیز فراهم‌شده که می‌توانند به معرفی محصولات خود بپردازند.

۱۲ میلیارد ریال بن کارت به مردم با  ۲۰ درصد تخفیف در این نمایشگاه ارائه می‌شود و ناشران نیز کتاب‌های خود را با دستکم ۱۰ درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

این نمایشگاه با همکاری استانداری خراسان رضوی، فرمانداری و شهرداری مشهد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، شورای اسلامی شهر مشهد، حوزه علمیه، دانشگاه‌های مشهد، نمایندگی فرهنگ و ارتباطات استان، نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، سپاه امام رضا (ع)، تعاونی ناشران استان و سایر نهادهای دست‌اندرکار برگزارشده است.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پارسال مشهد ۷۰ میلیارد ریال کتاب فروخته شد که رقم قابل‌توجهی است، در نمایشگاه امسال هم که  در ۲۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با یک هزار غرفه در ۱۰ سالن برپا می‌شود 200 هزار عنوان کتاب داخلی و ۲۰ هزار عنوان کتاب خارجی از  هشتم تا چهاردهم آبان ماه عرضه خواهد شد.

گفت‌وگو با ناشران در نمایشگاه کتاب

پشت پرده غرفه‌های 50 درصد تخفیف چیست

م.حسینی می‌گوید: قیمت کتاب‌ها نسبت به سال قبل تفاوت زیادی نداشته است، اما فروش ما نسبت به سال گذشته خیلی پایین آمده و یکی از علت‌های آن به قدرت خرید مردم برمی‌گردد و علت‌های دیگری هم دخیل هستند مثلاً اینجا غرفه‌هایی را می‌بینید که با 50 درصد تخفیف کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند درصورتی‌که یک کتاب اگر بخواهد برای ناشر واقعی سود داشته باشد 20 تا 25 درصد است و این 50 درصدها اصلاً توجیهی ندارد

روز اول اطلاع‌رسانی خوبی نشده بود اما در روزهای اول و دوم استقبال مردم نسبت به شهرهای دیگر بی‌نظیر بود

تبلیغات ضعیف برگزاری نمایشگاه کتاب

جواد لطف‌آبادی مؤلف و پژوهشگر یکی از غرفه داران در نمایشگاه است و می‌گوید: با توجه به اینکه چهار سال در نمایشگاه غرفه دارم میزان استقبال مردم به دلیل اینکه زمان برگزاری نمایشگاه یک ماه زودتر از سال قبل بوده به نسبت بیشتر بود و دو برابر بیشتر فروش داشتیم. در تهران به علت  اطلاع‌رسانی و تبلیغات زیادی که انجام می‌شود میزان استقبال مردم فوق‌العاده است اما متأسفانه نقش  رسانه و بیلبوردهای تبلیغاتی در زمینه تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی مشهد پررنگ نبوده است.

تیزر تبلیغات مخصوص نمایشگاه کتاب مشهد برای اولین بار

فرخنده فاضل بخششی مدیر مسئول انتشارات آهنگ قلم عنوان کرد: بیلبورهای تبلیغاتی سطح شهر خوب بوده و فکر می‎کنم برای اولین بار شاهد یک تیزر تبلیغات مخصوص نمایشگاه کتاب در تلوزیون هستیم و باعث شده به نسبت گران شدن کتاب باز هم مراجعه کننده داشته باشیم و همچنین از نظر نظارتی اداره ارشاد امسال بسیار قوی عمل کرده است.

وی ادامه داد:  قطعا میزان نشر ما به‌لحاظ کیفی و کمی در تولید آثار کاهش یافته و در تعدادی مراجعان، به‌دلیل افزایش نرخ خدمات نشر همچون چاپ‌خانه‌ها و نیز میزان قیمت کاغذ تمایل به نشر کاهش یافته، از طرفی به خاطر کاهش تمایل افراد به کتابخوانی، چون در بازار تقاضایی نداریم، عرضه‌ای هم نخواهیم‌ داشت و فردی که کتاب خود را به امید عرضه منتشر می‌کند، وقتی تقاضایی نمی‌بیند، این کار را انجام نمی‌دهد.

فاضل بخششی گفت: وی با بیان این‌که تیراژ‌های درج‌شده در شناسنامه‌ها کاذب شده‌است، ادامه داد: بعضا نویسندگانی را دیده‌ایم که از ما تقاضا کرده‌اند تا به‌طور مثال تیراژ کتاب را ۱۰۰۰ عدد درج کنیم و نیز می‌دانیم کمترین تیراژی که در شناسنامه‌هادرج می‌شود ۵۰۰ است، ولی اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، به‌جرأت می‌توان گفت پنجاه درصد تیراژ این کتاب‌ها بالای ۵۰ نسخه نبوده و ۵۰۰ تیراژ درواقع یک عدد صوری است.

قیمت بالای کتاب و قیمت بدون تغییر بن کتاب نسبت به سالل گذشته

ع.بذرافشان که به‌قصد خرید کتاب برای فرزندان خود به نمایشگاه بین‌المللی آمده است می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی بالاتر است و بااینکه قیمت کتاب بالا رفته اما نمایشگاه تدبیر خاصی نیندیشیده‌اند و قیمت بن مانند پارسال همان 40 هزار تومان است، تبلیغات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب نسبت به سال گذشته به نظرم کم‌رنگ‌تر است.

انتخاب کتاب بر اساس نیازهای فردی

م. عباسعلی جانی می‌گوید: واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند نسخه واحدی برای اینکه از نمایشگاه کتاب  چه کتاب‌هایی بخرید، برای شما بپیچد.
هرکسی بر اساس ذهنیت و نیازهای خودش باید کتاب‌هایی که می‌خواهد بخرد را انتخاب کندو نیازها تعیین می‌کنند که شما چه کتابی بخرید و چه تصمیمی بگیرد اما با توجه به دو تا سه برابر شدن قیمت کتاب نسبت به سال‌های گذشته نمی‌توان روی خرید تعداد کتاب‌های بیشتر برنامه‌ریزی کرد و مجبوریم به خرید همان دو تا سه نیاز اصلی برای خرید کتاب بسنده کنیم.

هدفمند به نمایشگاه بیایید

ح.زاهدی یکی دیگر از خریداران کتاب است که دست‌پر از نمایشگاه برمی‌گردد و می‌گوید: شما باید هدفمند به نمایشگاه کتاب بروید، نه صرفاً برای گشت‌وگذار، هرچند کتاب‌های پرفروش و معروف وسوسه کننده هستند، اما لزومی ندارد حتماً کتاب‌های مشهور را بخوانید. با نگاهی تورق مانند به کتاب دستکم یک دید کلی راجع به آن به دست خواهید آورد. من در ابتدا یک دور همه غرفه‌های موردعلاقه‌ام را نگاه و کتاب‌هایی که برایم جذاب‌اند را  یادداشت بعد که تمام شد از بین کتاب‌های یادداشت شده، چند کتاب را انتخاب می‌کنم نظر من این است که نهایتاً 5 کتاب بخرید. خواندن همین 5کتاب می‌تواند چند ماه طول بکشد، پس در این اوضاع اقتصادی کنونی زیاد نخرید.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد نمی‌دانند چه کتابی بخرند، جمله معروفی هست با این مضمون: «کتاب‌ها خوانده نمی‌شوند چون معرفی نمی‌شوند!»
بنابراین برای کسانی که باوجود اشتیاق و علاقه به کتاب خواندن نمی‌دانند چه کتاب‌هایی بخوانند، به نظرم در نمایشگاه وجود یک بروشور یا راهنمایی جمع‌وجور برای انتخاب کتاب می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نگاه مسئولانه مسئولان فرهنگی کشور را نیازمندیم

متصدیان و مسئولان فرهنگی کشور فرهنگ باید کمی بیشتر برای این رویداد بزرگ ادبی سرمایه گذاری کرده تا سطح علم و فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند و شاهد اتفاقات بهتری در زمینه فرهنگ و هنر باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *