حسام الدین آشنا یک تنه در مقابل اتهام های ضد دولتی ایستاد

تنها سرباز دولت در توئیتر 

علی روغنگران

به نظر می‌رسد پس لرزه‌های دستگیری روح الله زم مدیر سایت و کانال “آمد نیوز” تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. یکی از نشانه‌های این موضوع ادعا‌های توئیتری فعالان سیاسی اصولگرا علیه مقامات دولت حسن روحانی است. آن‌ها مدعی هستند که دولت روحانی با آمدنیوز مرتبط بوده و اطلاعاتی به این کانال داده است. تاکنون هیچ یک از مقامات قضایی و امنیتی این ادعا را تایید نکرده و مدعیان نیز هیچ سند و یا دلیلی ارائه نکرده اند، اما این ادعا‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته است و مقامات دولتی چند باری آن را تکذیب کرده اند. فعالان اصولگرا بیش از همه حسام الدین آشنا و دفتر رئیس جمهور را در این باره متهم می‌کنند. از همان روز که بازداشت روح الله زم اعلام شد، فعالان اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند انگشت اتهام را به سوی دولت بگیرند. اما این ادعاها زمانی اوج گرفت که محمد جواد کریمی قدوسی رسما حسام الدین آشنا را متهم کرد. او گفت که برخی کارکنان نهاد ریاست جمهوری با آمدنیوز مرتبط بوده اند. او در ادامه تاکید کرد که “دستگیری‌هایی در نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته است. ” کریمی قدوسی مدعی شد که نقش حسام الدین آشنا در این ماجرا باید مورد توجه قرار گیرد. توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی با واکنش حسام الدین آشنا روبه رو شد. مشاور روحانی در پاسخ نوشت: «چه بسا یکی هم بگوید. نقش جواد کریمی قدوسی مامور اتاق عملیات روانی ضد دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.»

دولت و ریاست جمهوری نیز ادعای کریمی قدوسی در این باره را تکذیب کرد. خان‌کرمی، مسئول حراست نهاد ریاست‌جمهوری در این باره گفت: «تاکنون، هیچ دست‌گیری در نهاد ریاست‌جمهوری» در پیوند با پرونده آمدنیوز روی نداده است.»

روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه نیز تاکید کرد بعد از بازداشت زم تاکنون کسی دستگیر نشده است.

اما این پایان کار نبود و کریمی قدوسی دوباره روز دوشنبه توئیتی علیه دولت و آشنا منتشر کرد که با واکنش آشنا روبه رو گردید. کریمی قدوسی نوشت: «سال 96 درموج اول دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز چهار رابط روح الله زم یکی دردفتر حسام الدین آشنا مشاور ویژه رئیس جمهور، دومین رابط در مجموعه ارتباطات دفتر ریاست جمهور، سومین رابط دردفتر آقای بانک و چهارمین رابط درقوه قضائیه که بااین کانال درارتباط بودند تحت تعقیب قرارگرفتند.»

در پاسخ به این توئیت مشاور رئیس جمهور از نماینده جنجالی مشهد خواست “مستندات ادعای” خود را اعلام کند.

در توئیتی دیگر کریمی قدوسی نوشت: «پس از دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز در سال 95و96 به جرم تهدیدات امنیتی و اخلاقی؛ شاهد اعتراض رئیس جمهور، بعضی از وزراء و نمایندگان وابسته به جریان دولت در مجلس بودیم.»

البته این توئیت نمی‌تواند به عنوان مستند قابل پذیرش باشد. کریمی قدوسی از منتقدان جدی دولت روحانی است و بار‌ها ادعا‌های عجیبی درباره دولت مطرح کرده است که البته بسیاری از آن‌ها هیچ وقت اثبات نشده است. حسام الدین آشنا به فاصله اندکی با حمید رسایی نیز وارد بحث توئیتری شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که رسایی چند سوال مطرح کرد. او نوشت: «سوال افکار عمومی این است که چرا پرویز اسماعیلی (معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی) بلافاصله بعد از دستگیری روح‌الله زم عزل شد؟ آیا ترکش این عزل به محدوده مشاوران آشنا و وزیر آن نقاش امنیتی هم می‌رسد؟ آیا حسن عباسی آزاد و از این عمار انقلاب عذرخواهی می‌شود؟» این حرف‌ها از سوی رسایی تازه نبود و در یک هفته اخیر فعالان رسانه‌ای اصولگرا از این اظهار نظر‌ها زیاد داشته اند، اما بیان آن از سوی یک نماینده پیشین مجلس معنای دیگری دارد. حسام الدین آشنا در واکنش به توئیت رسایی نوشت: «شما و سوال افکار عمومی؟ جناب آقای اسماعیلی عزل نشدند بلکه در سمت دیگری مشغول خدمت هستند. با شیوه آمد نیوزی لجن‌پراکنی نکنید؛ عاقبت ندارد.»

پرویز اسماعیلی یک روز قبل از بازداشت روح الله زم و البته برگزاری نشست خبری رئیس جمهور از پست خود استعفا کرد و علیرضا معزی جایگزین او شد. دلیل این استعفا اعلام نشده است، اما اسماعیلی پس از آن به عنوان مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب شد. شایعاتی هم مبنی بر احتمال انتصاب اسماعیلی به عنوان سفیر ایران در یک کشور خارجی به گوش می‌رسد. پس از اعلام دستگیری روح الله زم این پرسش در میان فعالان سیاسی داخل کشور مطرح بود که اعترافات احتمالی زم چه کسانی را گرفتار خواهد کرد. تاکنون فقط بخش کوتاهی از اعترافات زم منتشر شده که محمد حسین رستمی را به عنوان یکی از همکاران خود معرفی کرده است. رستمی به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی از سال 93 در زندان به سر می‌برد.

پیشتر عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در توئیتی از آغاز یک پالایش درون حاکمیتی پس از بازداشت زم خبر داده بود. گنجی نوشت: “زم پایان راهی بود که در آن آبرو‌ها برده شد و چه داستان‌هایی که برای هتک حرمت‌ها ساخته نشد. اما آغاز یک پالایش جدی نیز هست. نفاق درون حاکمیت رخ نمایی خواهد کرد و سیفونی که کشیده خواهد شد. ”

دیروز نیز وب سایت گرداب، وابسته به «پدافند سایبری سپاه»، ازهمه‌کسانی‌که با «آمدنیوز و رسانه‌های دشمن» هم‌کاری داشته‌اند و تاکنون «موفق به اعلام برائت از آن‌ها نشده‌اند»، خواسته برای اعلام پشیمانی و گرفتن تخفیف در مجازاتشان با ایمیل یا سامانه پیامکی این وب‌سایت تماس بگیرند.

در بیانیه این نهاد، آمده است: «دیگر دورانی‌که افراد سرخورده و جاه‌طلب به دشمن پناه ببرند و با راه‌انداختن رسانه و جنگ روانی، سرنوشت ملت‌ها را تغییر دهند به سر آمده است.»

جدال‌های توئیتری آشنا با فعالان سیاسی اصولگرا به همین جا ختم نشد. روز دوشنبه عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صداوسیما در توئیتی نوشت: «من هم معتقدم مجلس اول، استثنایی و غیر قابل تکرار است. از اعتبار نامه‌هایی که رد شد و معدود افراد ناموجهی که وارد شدند بگذریم، اساس ورود چهره‌های بزرگ و شایسته، اصرار و پافشاری مردم و جبهه انقلاب به آنان بود، نه دوقطبی سازی، هزینه‌های گزاف، اتهام به رقیب، خرید رای و قول سازش با آمریکا!»

در این توئیت ضرغامی به سخنان حسن روحانی در تجلیل از مجلس اول کنایه می‌زند. مجلسی که در آن رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی وجود نداشت. اصولگرایان حسن روحانی را متهم می‌کنند که به دنبال ایجاد فضای دو قطبی در انتخابات مجلس امسال است. در واکنش به این توئیت ضرغامی، حسام الدین آشنا این سوال را از ضرغامی پرسید “کدام جریان سیاسی درون نظام قول «سازش» با آمریکا را داده است؟ ”

ضرغامی در پاسخ نوشت: «زنونابین! افتاد؟!»

که این پاسخی کنایه‌ای به آشنا بود. زنو نابین! یعنی “می دانم، اما نمی‌گویم”. این اصطلاح رایج در گویش سرخه‌ای را حسن روحانی 15 آذر 95 در میان همشهریانش و در خلال بیان یک لطیفه بازگو کرد. حالا ضرغامی این اصطلاح را در پاسخ به آشنا تحویل می‌دهد، آن هم با تکه کلام داریوش ارجمند بازیگر سریال “ستایش”.

حسام الدین آشنا سابقه زیادی در اینگونه جدال‌های توئیتری دارد، ظاهرا این نقش را برای خود تعریف کرده تا به عنوان تنها سرباز دولت در توئیتر به جنگ مخالفان برود. البته او یک سرباز عادی نیست و نقش یک تفنگدار با تجربه را دارد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *