چاق‌ها بدانید:

چاقی از عوامل ظهور کننده سرطان

سیده ریحانه موسوی

به انباشتگی غیر معمول چربی در بدن، اضافه وزن یا چاقی می گویند که می تواند روی سلامت تاثیر بگذارد.

چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی گردد. شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید.

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در دنیا است که با مشکلاتی از قبیل فشار و قند خون بالا و مشخصات لیپید ضعیف خون همراه است که به آن سندروم متابولیک می گویند. افراد با سندروم متابولیک در مقایسه با کسانی که وزن طبیعی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی هستند. در طول چند دهه گذشته، دانشمندان بسیاری روی کشف دلایل چاقی و چگونگی پیشگیری و درمان آن تحقیقاتی را انجام داده اند.

چند واقعیت درباره اضافه وزن و چاقی از سال 1980 میلادی، چاقی در سراسر جهان دو برابر شده است.

در سال 2014 بیش از 1.9 میلیون فرد بالغ در سنین 18 سال به بالا دچار اضافه وزن بودند و از این میان 600 میلیون نفر از چاقی رنج می بردند.

39درصد افراد بالغ 18 سال به بالا در سال 2014 اضافه وزن داشتند و 13 درصد با چاقی درگیر بودند.

بیشتر جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که چاقی و اضافه وزن، افراد بیشتری را از کمبود وزن می کشد. 41 میلیون کودک زیر 5 سال در سال 2014 دچار اضافه وزن یا چاقی بودند. چاقی قابل پیشگیری است.

مشاور انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت:چاقی می تواند یکی از عوامل کمک کننده در ظهور سرطان باشد اگر چه به تنهایی عامل ایجاد سرطان نیست.

برلیانس بزرگمهر در گفتگو با خبرنگار ” صبح امروز ” افزود: افراد چاق بیشتر از دیگر افراد در معرض انواع بیماری هستند.

چاقی و بیماری های تنفسی

وی بیان کرد:چاقی می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های تنفسی، کمک کننده باشد؛ زیرا وزن بالا موجب تنگی نفس به هنگام تحرک و فعالیتهای جسمی تنگی است.

تاثیر شیوه زندگی در بروز چاقی

بزرگمهر ابراز کرد:شیوه زندگی و تغییر سبک زندگی در بروز و شیوع چاقی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: نوع تغذیه،  وضعیت روانی و تحرک و فعالیت های جسمی ایجاد کننده یک سبک از زندگی هستند.

وی افزود: اکنون اگر بخواهیم وضعیت تغذیه را مورد بررسی قرار دادهمیبینیم که میان وعده‌های غذایی فرآوری شده مانند چیپس وپفک و نوشیدنی های شیرین و گازدار دارای کالری بسیار بالایی هستند و قند و چربی بسیار بالایی دارند، این ها همه عواملی هستند که باعث افزایش سطح انرژی وارده به بدن می شوند.

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران تشریح کرد:فست فود ها بسیار چرب هستند و روغن بالایی دارند که یکی از عوامل بروز چاقی می باشند و متاسفانه کودکان، نوجوانان و جوانان از فست فود ها بسیار استقبال می کنند.

وی خاطر نشان کرد:  ریزه خواری یا بد خوری نیز یکی از عوامل موثر در چاقی است؛ ممکن است فردی غذای زیادی نخورد اما مواد مصرفی خود را از بین موادی انتخاب کند که بسیارپرکالری هستند ، یعنی چرب ، شیرین و شورمی باشند.

وی تبیین کرد: نمک باعث چاقی نمیشود اما باعث نگهداری آب در بدن شده و ورم ایجاد میکند که درنتبجه آن شخص پف میکند.

عدم تحرک عامل بروز چاقی

این مشاوره تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: امروزه تحرک افراد بسیار کم شده است؛ یعنی مردم معمولا تمایلی به پیاده روی یا ورزش و کوه نوردی و تحرک جسمی نشان نمی دهند، و برای پیمودن مسیرهای کوتاه نیز از اتومبیل استفاده می کنند ویا بیشتر وقت خود را جلوی تلوزیون ویا با گوشی تلفن همراه می گذرانند، این مورد نیز یکی از عوامل مهم در بروز چاقی است؛ زیرا وقتی فرد تحرک نداشته باشد ، سوخت و ساز بدن او پایین می آید وانرژی که به بدن می رسد به بدن دوخته می شود و باعث بروز چاقی می گردد.

ناراحتی عصبی موثر برچاقی

برلیانس بزرگمهر مشاور تغذیه توضیح داد: اعصاب و روان بر روی تغذیه و تغذیه بر روی اعصاب و روان تاثیر دارد؛ افرادی که دچار استرس هستند ،دچار پر خوری و کم خوری عصبی می شوند، ریزه خواری  و شب خواری می کنند، یعنی نیمه شب از خواب بیدار شده و چیزی می خورند که این موضوع یکی از علائم ناراحتی های عصبی است؛همچنین در کم خوری عصبی افراد نمیتوانند چیزی بخورند و به شدت لاغر می شوند ، که این امر می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین استرس در غلط تغذیه کردن بسیار موثر است.

وی افزود: این امر باعث می شود دستگاه های بدن کار خود را به خوبی انجام ندهند و هورمون هایی که باعث سوخت مواد انرژی زا می شوند به خوبی ترشح نشوند، در نتیجه سوخت مواد انرژی زا در بدن پایین آمده و باعث بروز چاقی می شود.

چاقی مردانه/چاقی زنانه

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: ۲نوع چاقی وجود دارد ۱چاقی مردانه ۲چاقی زنانه. در چاقی مردانه پایین تنه چاق می شود اما در چاقی زنانه بدن حالت گلابی پیدا می کند یعنی شکم ، باسن و ران ها چاق می شود.

وی افزود معمولا در اکثر افراد به ویژه افراد کم تحرک ، تجمع چربی در شکم اتفاق می افتد.همچنین اصولا استرس و ناراحتی نیزایجاد چاقی شکمی می کند ، یعنی افرادی که دچار استرس ، افسردگی و ناراحتی هستند معمولا چاقی شکمی در آن ها بیشتردیده می شود.

چاقی و بروز سکته

وی ابراز کرد: چاقی احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی و همچنین دیابت را بالا می برد.

برلیانس بزرگمهر مشاورتغذیه در پایان سخنان خود اظهار کرد: چاقی یک مشکل بزرگ است ، که اکنون در تمام جوامع وجود دارد ، شیوع چاقی رو به افزایش است، و با وجود اینکه آگاهی تغذیه ای مردم به وسیله رسانه ها و فضاهای مجازی بسیار بالا رفته است، اما متاسفانه چاقی افزایش پیدا کرده است  که همان طور که گفته شد می تواند عارضه های زیادی را برای سلامتی افراد به وجود بیاورد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *