ممنوعیت آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در مدارس

عاطفه خوافیان

طی دو دهه اخیر شاهد برگزاری انواع آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و کنکورهای ازمایشی در مراکز آموزش سطح کشور هستیم.

آزمون‌هایی نسبتا سخت که با شبیه سازی به فضای سوالات کنکور استرس را به دانش‌اموزان افزوده و آن‌ها را به سمت آموزش کپسولی هدایت می‌کند.

با برگزاری این آزمون‌ها در مراکز آموزشی و شبیه سازی فضلی کنکور تنها بر بعد اموزشی دانش آموز اتکا کرده و بعد تربیتی دانش آموزان از یاد برده شده این در صورتی بوده که بعد تربیتی باید در کنار بعد آموزشی در نظر گرفته شده و هردو به صورت هم‌تراز با هم پیشرفت کرده و با کیفیت باشد.

روز گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از فضای آموزشی مدارس برای برگزاری آزمون ها اعم از “کنکور آزمایشی”،”آزمون های پیشرفت تحصیلی” و… منتشر شد.

بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی اداره کل آموزش و‌پرورش خراسان رضوی به ادارات آموزش و پرورش استان، با عنایت به سیاست های وزارت آموزش و پرورش ،برگزاری آزمون هااعم از پیشرفت تحصیلی،کنکور ازمایشی،…با استفاده از فضاهای اموزشی مدارس تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع که شاید گامی در جهت حذف کنکور باشد به گفت‌و‌گویی با معاون آموزش متوسطه استان نشسته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرودش استان خراسان رضوی گفت: اخیرا طی یک مصوبه‌ای در کارگروه توسعه مدیریت استان مبنی بر عدم برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در مدارس به ما ابلاغ شد.

به گزارش صبح امروز رضا صابری تولایی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون ممنوعیت برگزاری کنکورهای آزمایشی در مدارس افزود: بر اساس سند تحول بنیادین دانش‌آموزان بایستی به صورت تمام ساحتی  زمینه تربیتی انان فراهم شده و نگاه تین سند نگاه چند بعدی به تربیت دانش‌آموزان است.

آزمو‌ن‌های تک محور

وی تصریح کرد: اگر رویکرد ما در مدارس رویکردی مبنی بر ازمون‌ها باشد ما تنها در یک بعد آموزش و تربیت دانش‌اموزان را فراهم می‌کنیم.

صابری تولایی توضیح داد: با استقرار نظام آموزشی جدید که معروف به نظام “شش،سه،سه ” رویکرد این نظام به سمت کیفیت بخشی و شایسته محوری بوده و اگر آزمون‌ها ملاک اصلی قرار بگیرد از محوریت اصلی این نظام فاصله گرفته و جدا می‌شویم.

آموزش کپسولی

معاون اموزش متوسطه استان بیان کرد:  اعتقاد ما بر این است که آزمون‌های پیشرفت تحصیلی بیشتر زمینه حافظه محوری و آموزش‌های کپسولی را در دانش‌آموزان تقویت کرده ونمی‌تواند در تربیت همه جانبه دانش‌آموزان موثر واقع شود.

مغایرت با نظام آموزشی جدید

وی اظهار کرد: آزمون‌هایی که از طرف مراکز آموزشی برگزار شده و نیز دیگر آزمون‌هایی که ممکن است برخی از مراکز آموزشی انجام دهند بر اساس هدف‌های نظام آموزشی جدید نبوده و نمی‌تواند موثر در تربیت دانش‌آموزان باشد.

صابری تولایی ادامه داد: بر همین اساس و مبنا ما آزمون مستمر را جایگزین این آزمون‌ها به عتوان یک روش تاثیرگذار معرفی و پیشنهاد کردیم و شعار محوری آموزش و پرورش استان را بر ارزشیابی مستمر قرار دادیم.

ارزشیابی مستمر جایگزین آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

وی تبیین کرد: اررشیابی مستمر ارزشیابی است که از ابتدای سال تحصیلی می‌تواند تمام فرآیند یادگیری و مهارت اموزی را در دانش‌آموزان جست‌وجو کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

معاون اموزش متوسطه استان گفت: اگر ما  آزمون‌های پیشرفت تحصیلی را در مدارس ممنوع کردیم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را جایگزین این آزمون‌های کپسول محور کرده و به عنوان یک شعار محوری به دنبال افزایش کیفیت آموزشی و یادگیری هستیم.

این آزمون‌ها دیگر معتبر نیست

وی تاکید کرد: ما با حذف این آزمون‌ها از دانش آموزان نیز درخواست داریم که به سمت این ازمون‌ها در خارج از مدارس و در موسسات اموزشی دیگر نروند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *