گزارشی از نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در حرم مطهر رضوی؛

دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند

پاییز که می‌آید بوی مهر، بوی مدرسه و خاطرات خوبش را با خود می‌آورد. باز شدن مدرسه‌ها حال شهر را عوض می‌کند و دانش آموزان مثل قرص‌های انرژی، سرزندگی را با خود به کوچه و خیابان می‌آورند.

اما این تمام داستان نیست. تهیه نوشت افزار خوب و مناسب، یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌هاست که هرسال همین موقع مثل حساسیت فصلی به سراغشان می‌آید و آن‌ها را به تکاپو می‌اندازد. نوشت‌افزارها حالا از یک محصول، به یک ناقل تبدیل شده‌اند و می‌توانند فرهنگی بیگانه را به نسل نوجوان و جوان منتقل کنند و یا ابزاری برای آموزش برخی مفاهیم ایرانی و اسلامی باشند.

مشهد، امسال نیز برای پنجمین بار میزبان تولیدکنندگانی از سراسر کشور است که همت خود را برای مقابله با تهاجم فرهنگی به کار بسته‌اند و نوشت‌افزارهایی با طرح‌های ایرانی و اسلامی عرضه می‌کنند.

حمایت نمی‌شویم

دبیر برگزاری نمایشگاه‌های نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی در خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت 700 مترمربع و با حضور 7 تولیدکننده برگزار شده و تا 15 مهر نیز ادامه دارد.

سید حامد فیروزی افزود: این فضا با حمایت آستان قدس در اختیار ما قرار گرفته است و محصولاتی نظیر نوشت افزار، کیف و کتاب و برخی لوازم مورد نیاز دانش آموزان با طرح ایرانی اسلامی عرضه می‌شود. تا اینجای نمایشگاه نیز استقبال شهروندان و میزان فروش مناسب بوده‌است.

وی ادامه داد: امسال در تولید نوشت‌افزارها از طرح‌های بسیار خوبی مانند تصاویر شهدا، انیمیشن‌های ایرانی و طراح‌های مفاخر و مشاهیر استفاده شده است و محصولات ایرانی اسلامی نسبت به گذشته جایگاه خوبی را در سبد خرید لوازم التحریر پیدا کرده‌اند. درواقع مشتریان این نوع محصولات، دیگر دغدغه تامین نوشت افزار با طرح موردنظر خود را ندارند.

فیروزی درباره حمایت‌های انجام شده از تولیدکنندگان این نوع محصولات، تصریح کرد: متاسفانه نهادهای حاکمیتی و سیستم‌های دولتی، حمایت لازم را انجام نمی‌دهند. حمایت‌ از تولیدکننده می‌تواند در بخش کاغذ باشد اما دولت امسال هیچ ارزی به این موضوع اختصاص نداد و در نتیجه محصولات، گران تولید شد. همچنین نیاز به تصویب قوانینی برای ممانعت از تولید نوشت‌افزارهایی با طرح و محتوای غیرایرانی و غیر اسلامی داریم که بعضی از آن‌ها هدفمند تولید می‌شوند. تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی، در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگی کار می‌کنند و دغدغه‌مند هستند که نیاز به حمایت دارند.

اوضاع تولیدکنندگان خوب نیست

دبیر برگزاری نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی درباره اوضاع تولیدکنندگان  گفت: بخاطر ساختارهای غلطی که در تولید و اقتصاد وجود دارد، در یک بازه 60 یا 70 روزه، برخی تولیدکنندگان، با چند قیمت مختلف محصولات خود را تولید کرده‌اند و این باعث ایجاد نوسان و تفاوت قیمت‌های قابل توجه شده‌است. امسال تولید از لحاظ کیفی و کمی  نسبت به گذشته افت کرده‌است و حتی برخی مجبور شدند دفاتر ارزان بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت تولید کنند تا مردم بتوانند بخرند.

رقابت نابرابر است

فیروزی اظهار داشت: رقابت تولیدات داخلی و خارجی نابرابر و ناسالم است زیرا برای محصولات خارجی فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی زیادی می‌شود. شخصیت‌های کارتون‌هایی که دائما در حال پخش هستند را روی دفاتر چاپ می‌کنند و بدون توجه به محتوا و تاثیرگذاری آن و بدون تبلیغات، به فروش می‌رسانند درحالیکه تولیدکننده داخلی ناچار است محتوا خلق کند که همگی هزینه‌بر است. از طرفی دیگر در عرضه محصولات نیز مشکلاتی وجود دارد که کار را سخت کرده‌است.

وی در پایان از اداره نمایشگاه‌های آستان قدس به نمایندگی از  تولیدکنندگان تشکر و ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه در سال‌های آینده با کیفیت بهتری برگزار شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *