صبح امروز از پروژه گردشگری بی سرانجام در جنوب مشهد گزارش می دهد:  

به نام گردشگران به کام آبادگران 

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: یکی از کارهایی که پروژه آبادگران برای گرفتن مجوزهای گردشگری باید انجام دهد، این است که واحدهایی که به عنوان مسکونی فروخته‌اند، مجدد از آن‌ها بخرند و به همان حالت گردشگری و اقامتی برگردانند.

به گزارش صبح امروز به نقل از فارس ، تغییرکاربری و واگذاری به غیر، 2 تخلف اصلی پروژه آبادگران است که سال گذشته نتیجه پیگیری‌های یکی از رسانه ها  در گزارش کاملی تحت عنوان«حیات خلوت پروژه آبادگران» منتشر کرد.

رئیس وقت منطقه 2 سازمان بازرسی کل کشور هم در نشست خبری مورخ دوم تیرماه سال جاری، درباره تخلفات آبادگران گفت: درباره پروژه آبادگران مشخص شد طرح آبادگران آن زمان با عنوان طرح گردشگری تصویب شده و بر همین اساس زمین و امتیازاتی مانند آب، برق و پروانه شهرداری را با تخفیفات ویژه دریافت کرده، اما بعد تغییر کاربری به اقامتی داده است، بنابراین قرار شد، بهای زمین را به قیمت روز پرداخت کنند و امتیازات و پروانه شهرداری را نیز براساس نرخ مصوب روز پرداخت کند.

تضییع حقوق شهر، تخلف دیگر آبادگران است

بر همین اساس، برای پیگیری بیشتر موضوع بعد از اعلام حکم سازمان بازرسی، نظر شهردار مشهد را در این باره جویا شدیم.

محمدرضا کلائی در این باره گفت: پروژه آبادگران در زمانی که طرح شد یک بسته کامل بود، یعنی مجموعه‌ای از کاربری‌های اقامتی در کنار کاربری‌های فرهنگی و ورزشی که بتواند بخشی از سرانه خدمات به شهر مشهد را تامین کند.

شهردار مشهد تصریح کرد: صرف‌نظر از نحوه واگذاری و مداخلات زیست محیطی این پروژه، که ما هم نسبت به آن‌ها اعتراض داریم، اینکه کاربری‌های خدماتی شهری در آن ایجاد نشده و فقط یک سری کاربری‌های انتفاعی و مسکونی داشته‌اند هم، مورد انتقاد شهرداری مشهد است. وی حداقل درخواست شهرداری مشهد از دستگاه‌های نظارتی را تامین بخش خدمات این پروژه طبق طرح اولیه عنوان و خاطرنشان کرد: هر زمینی که از خارج محدوده شهری وارد شهر می‌شود و کاربری‌های شهری پیدا می‌کند، باید سهمی را بابت معابر و خدمات جانبی به شهرداری بپردازد.

شهردار مشهد ادامه داد: گاهی اوقات این سهم، برای تأمین معابر و سایر کاربری‌های عمومی شهری به‌صورت زمین پرداخت می‌شود و گاهی اوقات به‌صورت ریالی، اما مجموعه آبادگران در تمام این سال‌ها هیچ‌کدام از این 2 شکل را انجام نداده و این به‌معنای تضییع حقوق شهر است.

کلائی اظهار کرد: بنابراین از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم حقوقی از مدیریت شهری مشهد که توسط مجموعه آبادگران رعایت نشده را به شهر برگردانند.

راهکار میراث فرهنگی به مجموعه آبادگران

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، کاربری اولیه پروژه آبادگران، گردشگری تعریف شده که بعد از اخذ مجوز اولیه از سازمان میراث فرهنگی، در تخلفی آشکار، کاربری را به مسکونی تغییر دادند، بنابراین خبرنگار فارس آخرین وضعیت مجوزهای این مجموعه را از معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی سوال کرد.

احمد دیناری گفت: مجتمع آبادگران در حال حاضر با دو مشکل عمده مواجه است، اولین چالش این مجوعه بحث مالکیت زمین است که بین این مجموعه، راه و شهرسازی و شهرداری مشهد مورد مناقشه است و باید حل و فصل شود، چرا که تا مالکیت این مجموعه تعیین تکلیف نشود مسلم است که شهرداری پایانکار صادر نمی‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: از طرف دیگر مجموعه آبادگران بر اساس نقشه‌هایی که در گذشته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ کرده ساخته نشده، یعنی به لحاظ فنی و معماری انحراف دارد و بعضی واحدهای آن به‌صورت مسکونی ساخته شده و به افراد فروخته شده است.

وی با اشاره به آخرین مکاتبه‌ای که حدود یک سال قبل با مدیران آبادگران انجام داده، تنها راه خروج این مجموعه  از وضعیت فعلی را، پیمودن سه گام پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی به این مجموعه عنوان کرد.

دیناری با بیان اینکه اولین گام، حل کردن مشکل مالکیت زمین است، متذکر شد: تا زمانی که مدیران آبادگران، شهرداری و راه و شهرسازی با هم به توافق نرسند، این موضوع تعیین تکلیف نمی‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: دومین گام این است که مجتمع آبادگران باید واحدهایی که به عنوان مسکونی در اختیار شهروندان قرار داده مجدد از آن‌ها بخرد و به همان حالت گردشگری و اقامتی برگرداند.

دیناری با بیان اینکه گام دوم، یک بحث چالشی و مشکل است، خاطرنشان کرد: در گذشته به خاطر بی‌توجهی، بسیاری از واحدها به صورت مسکونی به فروش رسیده که الان برای مالکان ایجاد حق و حقوقی کرده و پس گرفتن آن‌ها تعهدات مالی سنگینی برای آبادگران دارد.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به آبادگران اعلام کرده بعد از انجام این 2 اقدام نقشه‌های اصلاحی فنی را به ما تحویل دهند تا بررسی کنیم و نهایتا بتوانیم با یک سری اصلاحات برای مجموعه آبادگران مجوز بهره‌برداری صادر کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی‌که مدیران آبادگران شرایط بیان شده را بپذیرند و موضوع را ساماندهی کنند، میراث فرهنگی به‌عنوان متولی حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری تمام تلاش خود را می‌کند تا این مجتمع به هدف اولیه خود یعنی گرشگری بازگردد اما در بخش اصلاح نقشه‌های فنی و مستحدثات باید آبادگران مشکل خود را حل کند.

دیناری یادآور شد: در حال حاضر آبادگران مجوز بهره‌برداری ندارد و تا زمانی که نقشه‌های فنی و اجرایی تطبیق نشود، صدور پروانه بهره‌برداری ممکن نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *