گزارش صبح امروز از یک اتفاق خوب

از کاغذ قبض به کاغذ مشق

انسیه سروش

به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ و مشکلاتی که به دنبال آن گریبان‌گیر دولت و مردم شد از چند ماه پیش زمزمه‌های حذف قبوض کاغذی به گوش رسید. طرح ملی «قبض سبز» در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکین، نمونه‌ای از تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ است. ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهره‌مندی از فناوری‌های نو، صرفه‌جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت مؤثر، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای مهرماه برای هیچ‌کدام از مشترکان برق قبض کاغذی صادر نخواهد شد و مشترکانی که اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند، اطلاعات قبض خود را به صورت الکترونیکی دریافت خواهند کرد.

اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی- وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات – از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد. آمارها حاکی از آن است که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان می‌دهد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. در حالی که به گفته آذری جهرمی ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیارد تومانی حاصل از حذف قبوض کاغذی

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه از مهرماه امسال قبوض کاغذی برق در سراسر کشور حذف خواهند شد، گفت: پرسنل بخش توزیع قبوض کاغذی برق نیز پس از این در سایر بخش‌های صنعت برق مشغول به فعالیت خواهند شد و خللی در زمینه فعالیت کاری آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه اجرای این طرح مانع از قطع ۱۲ هزار درخت در سال برای چاپ قبوض کاغذی برق خواهد شد، ادامه داد: تنها از محل چاپ این قبوض حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی مالی صورت خواهد گرفت که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از محل منابع مالی صرفه‌جویی شده این طرح ۱۰۰ هزار بسته آموزشی در میان دانش آموزان مناطق محروم توزیع شود.

از این بودجه یک میلیارد ریال به استان خراسان رضوی اختصاص داده‌شده‌است که 4000بسته آموزشی تهیه و در روز اول مهر در مدرسه‌ای که جزو مناطق محروم شهر نیشابور است با حضور مسئولین در بین دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه این طرح را در بخش آب نیز دنبال خواهیم کرد، افزود: پرسنل بخش توزیع قبوض کاغذی برق نیز پس از این در سایر بخش‌های صنعت برق مشغول به فعالیت خواهند شد و خللی در زمینه فعالیت کاری آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان سال آبی ۹۷-۹۸ گفت: بارندگی‌های مناسب یک سال اخیر موجب شده است تا در سال آبی جاری شرایط به مراتب بهتری را برای تامین آب شرب، بهداشت و کشاورزی تجربه کنیم.

بنا بر اعلام وزارت  نیرو، وی تاکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در سال آبی جدید نیز که از فردا آغاز خواهد شد بارندگی‌های فصل پاییز در شرایط نرمال خواهد بود؛ البته امیدواریم با نهادینه شدن عادت خوش مصرفی در میان مردم شاهد ثمرات بیشتری  در کشور باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *