اولین جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و کتاب خوانی خراسان رضوی برگزار شد؛

لزوم مشارکت خیرین در توسعه کتابخانه ها

مریم اصغری
به همت تنی چند از فعالان اقتصادی استان، خیرین و مروجین کتاب خوانی و همچنین به منظور کمک به ساخت کتابخانه ها و امور ترویجی در این حوزه، سازمان مردم نهاد “مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی خراسان رضوی” تشکیل و روز گذشته اولین جلسه رسمی این مجمع با حضور معاون فرماندار، جمعی از مدیران کتابخانه ها، خیرین و هیات امنا انجمن خیریه کتابخانه ساز مشهد برگزار شد.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ارتباط با نیاز استان به بحث کتابخانه سازی بیان کرد: استان خراسان رضوی از حیث شاخصه فضاهای کتابخانه ای، هم محروم و هم در سطح نسبتا خوبی محسوب می شود. چرا که با توجه به جمعیت شش میلیون نفری شهر، به ازای هر بیست هزار نفر، باید یک کتابخانه داشته باشیم و از این حیث محروم محسوب می شویم. اما اگر مجموعه کتابخانه-های دیگر که به عنوان کتابخانه مشارکتی و… است را نیز لحاظ کنیم، مشکلات ما در این شاخصه تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. درحال حاضر کتابخانه های عمومی تنها به امانت کتاب نمی پردازند و به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده اند که باعث کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش سطح مهارتی مردم، تحکیم پایه های خانواده و همچنین رشد آگاهی و دانایی در بین افراد و نوجوانان منطقه شده است.
وی ادامه داد: ما در استان چهار کتابخانه سیار داریم. در سال گذشته کتابخانه سیار سردار روشنک را افتتاح کردیم و با توجه به اینکه در یک منطقه محروم، معیشت از مهمترین دغدغه های مردم است، بازهم فرزندان و زنان خانه دار از کتاب خوانی استقبال کردند و این موضوع، باعث مدیریت اوقات فراغت افراد منطقه شد.
دعوت از برندهای اقتصادی برای مشارکت در توسعه کتابخانه ها
در ادامه جلسه مهندس روشنک، رئیس مجمع توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی به قدردانی از حضور خیرین و مدیران ذی ربط پرداخت و اذعان داشت: از آن جایی که در سال های اخیر، خلا ترویج کتاب خوانی احساس می شد، تصمیم گرفته شد که انجمن گسترده تری، با اهداف و برنامه-های بیشتر و مشارکت دوستان کثیری را شکل دهیم. به همین جهت بنا داریم انجمن جدیدی را سازماندهی کنیم و از اعضای هیات امنا و هیات مدیره و مسئولین انجمن بهره گیریم، تا اقدامات موثری را در این زمینه به انجام رسانیم.
او ادامه داد: منابع مالی ما محدود است و ارتقا فرهنگ کتاب خوانی، حضور مردمی و مخصوصا کمک های خیرین را، در جهت ترویج کتابخانه ها می طلبد و به همین جهت، تصمیم داریم در این زمینه از دوستانی که به عنوان برند اقتصادی استان هستند دعوت کنیم تا به جمع ما بپیوندند.
به روزرسانی منابع استان برای خرید کتاب
در ادمه جلسه دکتر کرباسی نیز در ارتباط با گزارش فعالیت های صورت گرفته و چشم انداز آتی مجموعه، به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: اولین قسمت دستور کار جلسه امروز، ارائه گزارش فعالیت های صورت گرفته از سال 91 الی 98 است. در این زمینه به انجام امور ثبتی و درج آگهی های ثبتی در روزنامه های کثیرالانتشار و گزارشات سالانه به مراجع قانونی و فرمانداری، انجام امور ثبت شرکت ها، انجام امور زیرساختی دبیرخانه انجمن، کمک در برگزاری همایش های علمی، برگزاری امور و مسابقات فرهنگی، کمک به تامین اقلام برای کودکان سیل زده، تامین کتاب و منابع برای کتابخانه های حاشیه شهر، جذب کتاب های کتابخانه های شخصی و رایزنی با ادارات جهت اهدا کتابخانه های سازمانی به کتابخانه های عمومی، رایزنی با سازمان ها و دستگاه های اجرایی به منظور مشارکت در ساخت کتابخانه ها، برگزاری اولین جشنواره خیرین حوزه کتابخانه های عمومی مشهد، راه اندازی کتابخانه سیار شهید ابولفضل روشنک و … پرداختیم.
وی در پایان بندی صحبت های خود به ترسیم سند چشم انداز آتی مجمع پرداخت و بیان کرد: در این زمینه نیز بنا داریم به تشکیل کارگروه جهت جلب مشارکت ها، برگزاری همایش های انگیزشی ویژه اعضا مجمع و عضوگیری گسترده، ورود به بحث کتابخانه های دیجیتال و صوتی و دیتابیس بانک اطلاعاتی، افتتاح دفتر مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در ساختمان اداره کل، استفاده از پتانسیل اداره ارشاد و میراث فرهنگی و هتل داران، عقد تفاهم نامه سه جانبه با اداره کار و کانون کارآفرینان و اداره کل کتابخانه ها برای داشتن میز کارآفرین در هر کتابخانه ای، برگزاری همایش سراسری استانی با همکاری خیرین کتابخانه ساز استان و تامین کتابخانه های سیار بپردازیم.
دکتر کرباسی بیان کرد: در حال حاضر بحث حائز اهمیت، به روز رسانی منابع استان برای خرید کتاب است که در این زمینه، به طور یقین حمایت انجمن ها، تشکل ها، اصناف و صنایع را خواهیم داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *