گزارشی از وضعیت نامعلوم آپارتمان هایی که تحویل نشد؛

سیزده سال انتظار برای خانه دار شدن

مهناز اصغری
نمی دانم نام شرکت شیده را شنیده و چیزی از آن می دانید یا نه؟ اما با جستجوی ساده نام این شرکت در اینترنت، خبرگزاری های بسیاری را مشاهده می کنید که در جهت اعتراض به کلاهبرداری این شرکت، با افراد مختلف زیرمجموعه و مالباختگان به گفتگو پرداخته و اعتراضات آن ها را رسانه ای کردند. شرکتی که سوسوی امید خانه دار شدن را در دل هزاران نفر، به جهنم برو و بیای هر روز، سردرگمی در میان پله های دادگستری و سال ها انتظار بی-نتیجه تبدیل کرده و در مدت زمان کوتاهی، واژه مالک را به مالباخته تغییر داده است. پروژه پرند تهران از انبوه سازی های همین شرکت است که در حال حاضر با چندهزار معارض مواجه است. پس از پیگیری هایی متوجه شدیم که همین شرکت، در مشهد نیز در حال ساخت پروژه زکریا در بلوار نماز است و به همین جهت بر آن شدیم تا تحقیقاتی را درباره آن به انجام رسانیم. پس از بازدید از محل و تحقیقات اولیه، کاملا مشخص بود که در مشهد نیز با پروژه شکست خورده ای مواجه هستیم. پروژه زکریا در دو مجموعه بلوک 225 واحدی A و 90 واحدی B در حال ساخت بود، اما خبری از ساخت وساز در کارگاه ها نبود و کار تعطیل بود. با تماس های مکرر و پیگیری توانستیم به سراغ یکی از خریداران این پروژه برویم و صحبت هایش را بشنویم. او می-گفت: بهمن ماه 97 که می خواستم یک واحد آپارتمان را که قول تحویل تا 22 فروردین به من داده بودند، پیش خرید کنم، چنان امتیازات ویژه ای را برای من شرح دادند که تصور نمی کردم قرار است این اتفاق بیفتد. از چشم انداز شهر از یک طرف و دریاچه مصنوعی از سمت دیگر گرفته تا کافی شاپ بین طبقات، لابی مجلل، سالن کنفرانس، فضاسازی کوه و محوطه سازی بسیار لوکس، باشگاه بدن سازی اختصاصی و ورودی پارک آبی. همچنین قرار بود واحد آپارتمان را با یخچال، هود، گاز و کاملا تجهیز شده به من تحویل دهند و حالا با گذشت قریب به یک سال و مستاجری که متعاقبا به من تحمیل شده است، باید در انتظار نتیجه رای کارشناسی باشم و مستاصل در پله های دادگاه سرگردان بمانم. چرا که نه تنها ملک تحویل نشده، بلکه به افراد دیگری نیز فروخته شده است.
مالک یا مالباخته؟
پس از گفتگو با او و آشنا شدن با تعداد بیشتری از مالکین و یا به عبارتی مالباختگان، به مهندس رجب مهرجویی به عنوان نماینده رسمی مالکان بلوک B پروژه زکریا ارجاع داده شدیم و به گفتگو با او پرداختیم.
مهندس مهرجویی در ابتدا کارمند فرودگاه مشهد و در ادامه مدیر کل فرودگاه مهرآباد و امام خمینی بود و در نهایت با سمت مدیرکل سرمایه گذاری و بازرگانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بازنشسته شد. او قرار بود از طریق تعاونی مسکن هواپیمایی مشهد، صاحب واحد آپارتمانی شود اما پس از سیزده سال، هنوز هم این امید واهی راه به جایی نبرده است. از او خواستیم تا از ابتدای داستان برای ما بگوید و مستندات خود را نیز ارائه دهد. مهرجویی می گفت: سال ها پیش در فرودگاه مشهد، تعاونی مسکن هواپیمایی به جهت جبران زحمات شبانه روزی کارمندان تصمیم گرفت تا از طریق ساخت مسکن و صاحب خانه کردن کارمندان هواپیمایی، گامی را در جهت کمک به نیروهای زیرمجموعه خود بردارد. به همین جهت، زمینی را به طور نیمه دولتی، با قیمت بسیار مناسب و تعاونی خریداری و از میان کارمندان پول جمع آوری کرده تا برای ساخت آن اقدام کنند. این اتفاق در 13 سال پیش افتاد که تعاونی مسکن دفترچه هایی را به کارمندان داد که آرم سازمان هواکشوری و فرودگاه های کشور را داشت.
او ادامه داد: شرکت تعاونی مسکن صنعت حمل ونقل هواپیمایی کشور، متشکل از هیات هفت نفره کارمندان رسمی سازمان هواپیمایی کشور بود که با ابلاغ شخص رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و حکم معاون وزیر به این سمت منسوب شده بودند اما پس از مدتی سه نفری که اکنون جزو هیات مدیره شرکت شیده هستند با ترفندی سهام شرکت را به شخصی تبدیل کرده و به تعاونی انبوه سازی حمل و نقل هوایی شیده (سهامی خاص) تغییر ماهیت دادند و در قالب شرکت شیده شروع به فعالیت کردند. در آن دوره، رئیس هیات تعاونی مسکن صنعت حمل و نقل هوایی کل کشور آقای قدیمی بود که در سمت مدیر کل فرودگاه امام در حال خدمت و عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه های کل کشور بود. این شرکت با مدیر تعاونی مسکن هواپیمایی مشهد قراردادی بستند که با توجه به ساخت پروژه انبوه سازی پرند و تجربیاتشان، سازنده پروژه تعاونی مسکن هواپیمایی مشهد نیز باشند و با پول جمع آوری شده از اعضا، پروژه را شش ماهه تحویل دهند. اواسط کار، شرکت شیده با بهانه اخذ وام برای ساخت پروژه، از تعاونی مسکن هواپیمایی مشهد خواست تا سند ملک را به نام آن ها کند تا تحت عنوان نام شرکت شیده، اقدام به دریافت وام از بانک کرده و به همین جهت زمین تعاونی خریداری شده برای ساخت مسکن به نام آن ها شد که این موضوع به تائید مجمع عمومی تعاونی نرسید. در همین حین، شرکت شیده زمین کنار پروژه را نیز از شرکتی دیگر خریداری و دو قطعه را یکپارچه کرده و با یک سند واحد، به نام خود زدند و عملا بدون هیچ پرداختی زمین تعاونی مشهد به نام شرکت شیده سند زده شد.
فریب مالکین
رجب مهرجویی افزود: قدیمی، مدیرعامل سابق تعاونی مسکن صنعت حمل ونقل هوایی کشور، به جهت اینکه بتواند در پست دولتی خود بماند، آقای م.ب را به جای خود در سمت مدیرعاملی شرکت شیده منسوب کرد و سند زمین را به نام شرکت راهبررانان رهام که از اقوام خود بود، منتقل می کند و در مقابل از او صلح نامه گرفته می شود که ادعایی نداشته و درواقع زمین به نام شیده است. البته در حال حاضر شرکت راهبررانان رهام در این زمینه ادعایی هم ندارد ولی این موضوع یاعث شده که مالکین اسیر این فریب باشند چرا که اعیان به نام یک شرکت و عرصه به نام شرکت دیگری است و این خود باعث سردرگمی بیشتر این پرونده می شود.
در مهرماه سال 97 که جلسات پیگیری بسیاری را برگزار می کردیم و پرونده در دادگاه نیز در جریان بود، از شرکت شیده خواستیم که اسامی مالکین 90 واحد را به ما اعلام کنند و شرکت بیان کرد که به این دلیل که تعدادی از مسئولین رده بالای امنیتی مملکت در بین اعضا حضور دارند، نمی تواند اسامی را اعلام کند و باید منتظر تائیدیه ار افراد برای اعلام نام آن ها باشیم. در بهمن ماه که مجددا به شرکت شیده فشار آورده و خواستار اعلام لیست مالکین شدیم، متوجه شدیم که دروغ گفته و هیچ مسئول رده بالایی وجود ندارد و دراین مدت در حال فروش واحدها به دو یا چند نفر دیگر بودند و با سواستفاده های بیشتر آن ها مواجه شدیم. پس از پیگیری های بسیار و به کمک نهادهای امنیتی، توانستیم آقای م.ب را شبانه در یک ویلای فوق لاکچری در دماوند دستگیر و روانه زندان کنیم. البته وکلای او پیگیر پرونده اش هستند.
پس از م.ب مدیر دیگری به نام م.م در سمت او قرار گرفت و در قرارداد دوازدهم اسفندماه 97 موظف شد که ظرف دو ماه، همه مسائل این پروژه را حل کند، اما تاکنون هیچکدام از مفاد قرارداد انجام نشده است.
نماینده رسمی مالکین بلوک B پروژه زکریا بیان کرد: بلوک A پروژه زکریا تنها 30 درصد پیشرفت و بلوک B، 85 درصد پیشرفت داشته است. 15 درصد کمبود از قسمت های اصلی مثل تاسیسات مرکزی، پارکینگ، آسانسور، درب و مشاعات است و در واقع قلب کار انجام نشده است. کارگاه دوسال است که تعطیل می باشد و با توجه به شرایط شرکت شیده، ظاهرا دیگر قرار نیست کسی پاسخگوی اقدامات انجام نشده باشد. در حال حاضر در بلوک B پروژه زکریا که 90 واحد است، علاوه بر تکمیل نشدن پروژه در تمام این سال ها و شکایت کل مالکین، 32 معارض شخصی نیز حضور دارند که قبل تر واحدهای آن ها به افراد دیگری واگذار شده بود و با وجود پرداخت بهای تمام شده ملک، نمی توانند آپارتمان خود را تحویل بگیرند و با مشکل فروش به دو یا چند نفر نیز مواجه هستند.
فروش مال غیر
در ادامه تحقیقات به سراغ ناصر شاملو و حسن کبیریان از مالکین 32 واحد دارای معارض از بلوک B پروژه زکریا رفتیم و از کلیت ماجرا و مشکلات پیش آمده پرسیدیم. شاملو گفت: از اسفندماه سال 96 تعدادی از مالکین فعلی که جزو اعضای تعاونی مسکن هواپیمایی مشهد نیستند، در دفتر نمایندگی شیده به سراغ مسئول اجرایی پروژه و مسئولین فروش رفتند و واحدهایی جهت فروش به آن ها معرفی شده و به گمان خود قرارداد خرید بستند. افراد دیگری نیز طبق تهاتری که با بنگاه محل به نام شادکام، که طبق مستندات به عنوان تنها نماینده فروش واحدهای مربوطه معرفی شده بود، رفته و با عقد قرارداد مبایعه نامه واحدها را با قول تحویل دو ماهه از بنگاه خریدند. اما پس ازگذشت چند ماه، هیچ جوابی به پیگیری ها نمی دادند و کارگاه هم تعطیل بود و پروژه علنا هیچ پیشرفتی نداشت.
شاملو ادامه داد: در فروردین ماه 97 که ما متوجه دستگیرشدن مدیرعامل شرکت شیده در تهران شدیم، با آقای مهرجویی نماینده مالکین بلوک B پروژه زکریا آشنا شده و تازه متوجه شدیم که 58 واحد از90 واحد به اعضای هواپیمایی کشوری واگذار و 32 واحد دیگر به طورآزاد و به اشخاص فروخته شده است که در مراحل قبل تر نیز توسط شرکت شیده، در قبال یک ملک در تهران که دفتر شیده است و شرکت مبنا برای خدمات ارائه شده و شخص دیگری واگذار و پس از آن مجددا به امثال ما فروخته شده و علنا فروش مال غیر صورت گرفته است.
او ادامه داد: همچنین دردفترچه ای که در لحظه خرید به مالکین تحویل می شد، قید شده بود که بابت هر ماه تاخیر در تحویل، یک درصد از مبلغ کل واحد به عنوان خسارت محاسبه می گردد. اما بعد متوجه شدیم این هم یک بازی بوده و حتی اگر مشکل معارضین حل شود و واحدها به تحویل برسد، نه تنها با امکاناتی که در قرارداد اولیه قید شده است تحویل داده نمی شود، بلکه باید مالکین هرواحد 120 میلیون تومان برای تکمیل آپارتمان نیمه تمام خود پرداخت کند. البته تمام نود واحد ملزم به پرداخت این مبلغ هستند اما 58 واحد دیگر با توجه به اینکه عضو تعاونی بودند و مبالغی از پول را هنوز پردااخت نکرده اند متضرر نخواهند شد، ولی ما 32واحد که با قیمت تمام شده ملک را خریداری و مبلغ کامل را پرداخت کرده ایم، حالا باید 120 میلیون تومان اضافه تر پرداخت کنیم و به طور قطع این رقم بسیار سنگین است. البته تمام این صحبت ها منوط به این است که واحد آپارتمان را به ما تحویل دهند.
کبیریان در تکمیل حرف های شاملو گفت: در زیر قراردادها مهر دو شرکت وجود دارد که به سردرگمی بیشتر می انجامد. بعضی قراردادها مهر شرکت شیده و بعضی مهر شرکت راهبررانان رهام و بعضی مهر هردو شرکت را دارند. حالا مدتی است که مالکین شکایت کرده و درگیرودار دادگاه و درانتظار حکم کارشناسی هستند و ظاهرا رای کارشناسی صادر شده و عوامل شیده در حال توافق با سه مالک اولیه هستند که پس از جلب رضایت آن ها، واحدها را به خریداران برگردانند که تازه اگر این اتفاق بیفتد، 28 واحد که تنها به یک نفر دیگه فروخته شده اند، مکلف به پرداخت هرواحد 120 میلیون تومان جهت تکمیل پروژه خواهندبود و4 واحد دیگرکه به چند نفر فروخته شده اند، باید پیگیر پرونده و در انتظار روشن شدن نتیجه دادگاه و تحویل واحد به یک نفر باشند.
عدم پاسخگویی مدیران شرکت
پس از شنیدن صحبت های نماینگان به دنبال مدیران شرکت شیده گشتیم و از آن جایی که مدیرعامل سابق شرکت شیده در زندان به سر می برد، طی تماسی به سراغ مدیرعامل جایگزین فعلی وی رفتیم و او پاسخگوی تماس و پیام های ما نشد. همچنین با مسئول اجرایی پروژه که در واقع از عواملین فروش نیز بود، تماس گرفتیم و وی با خونسردی تمام با اذعان به اینکه در حال حاضر با توقف پروژه سمتی در این پروژه ندارد، از پاسخگویی به ما امتناع کرد و شماره تماس ما را در لیست رد تلفن خود قرار داد.
چه کسی پاسخگو است؟
در پایان تحقیقات فعلی با سوالاتی بی جواب روبرو هستیم. چه کسی پاسخگوی میلیاردها تومان پول گم شده ای است که تنها به زبان آوردن آن آسان می باشد. چه کسی پاسخگوی سال ها انتظار و خانه به دوشی، به امید خانه دار شدن افرادی است که، در آن سال ها بخش بزرگی از سرمایه خود را با امیدهای واهی هزینه کرده و سیزده سال است که در انتظار خانه دارشدن به سر می برند؟ چه کسی مسئول این نابسامانی ها است و مالباختگان پروژه مسکونی زکریا چند سال دیگر باید در انتظار بمانند؟
ما در این شماره تنها به بخشی از مشکلات انبوه سازی این شرکت پرداختیم و در ادامه تلاش می کنیم که با گفتگو با بازپرس پرونده در تهران و همچنین در صورت امکان تماس با دادستان و اصرار به تماس و دریافت پاسخ از سمت مدیران شرکت شیده، پیگیری های خود را به سرانجام برسانیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *