مشاور شهردار در امور سیاست‎گذاری حاشیه شهر اعلام کرد: ؛

سکونت  یک سوم مشهد در مناطق کم برخوردار

 

مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر گفت: مشهد در 8 پهنه شهری دارای 69 محله در مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‎‏های غیررسمی است که یک سوم جمعیت این شهر را به خود اختصاص داده است.
به گزارش صبح امروز، مسعود درودی در خصوص معضلات، مشکلات و مسائل حاشیه شهر مشهد، با بیان این مطلب افزود” مشهد به نسبت جمعیت، وسعت و تعمیق روزافزون مسائل متعددش ، بیشترین پهنه‌های کم‌برخوردار و پیرامونی شهری در کشور را دارد.
وی ادامه داد:  توسعه  نامتوازن منطقه‏ای در کنار مسائل دیگری چون تمرکزگرایی و ایجاد قطب‎های صنعتی کشور، عدم تعادل جمعیت در یک ناحیه جغرافیایی و در نهایت جاذبه شغلی و رفاهی مناطق توسعه یافته در برابر دافعه محل سکونت، روند رشد حاشیه‏نشینی در کشور و به‏طور ویژه در مشهد را تشدید کرده است.
وی تاکید کرد: مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران و مهم‏ترین شهر شرق کشور، به دلیل داشتن گردش سرمایه و سطح قابل توجه زیرساخت‌های شهری و فرصت‎های شغلی بیشتر نسبت به شهرهای پیرامونی، باعث شده که به یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای کشور تبدیل شود. از طرفی هم بحران آب، افول اقتصاد، اشتغال روستایی و در نهایت فقدان سیاست‎گذاری و برنامه‏ریزی مبتنی بر توزیع هوشمند منابع نیز روند مهاجرت به مشهد را در منطقه شرق کشور تشدید کرده است.
درودی عنوان کرد: این اتفاق باعث شده نظم خاصی با نتایجی چون گسترش فقر و تداوم چرخه فقر در مناطق کم‌برخوردار، گسترش اقتصاد سیاه و مشاغل کاذب در بین ساکنان مناطق کم‌برخوردار، رشد جرم‌زایی در مناطق کم برخوردار، افزایش محسوس بخش خدمات در اقتصاد و رشد بیکاری پنهان و در نهایت فرسایش سریعتر در زیرساختهای شهری را در پیرامون شهر مشهد پدید آورد.

درودی گفت: در تلاشیم که طی ماه‌های آینده با همکاری شهرداری مشهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور «کُنسرسیوم توانمندسازی مناطق کم برخوردار مشهد» ایجاد شود.
به گفته درودی هدف از ایجاد این کنسرسیوم فراهم کردن بسترهای ایجاد زنجیره‌های ارزش شغلی برای ایجاد محیطی کسب و کار نیمه پایداراست .
وی گفت: شهرداری مشهد در مواجه با مناطق کم برخوردار دو رویکرد را به طور همزمان دنبال می‌کند، نخست رویکرد «محدود سازی» است؛ در این رویکرد تلاش می‌شود تا از گسترش مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار جلوگیری به عمل آید.
مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست گذاری حاشیه شهر ادامه داد: این محدودسازی ناظر به اجرای پروژه‌هایی است که مناطق شمالی و شرقی شهر را که دارای بیشترین تراکم محله‌های کم برخوردار است در بر می‌گیرد. پروژه کمربند سبز شمالی (ایجاد فضای سبز در حاشیه کشف‌رود) در همین راستا تعریف و در حال اجرا است. همچنین در تلاشیم تا در این مناطق موتورهای محرک توسعه را شناسایی و براساس راهبردی که تدوین می‌شود شاهد ایجاد مجتمع‌های بزرگ مقیاس در شمال و شمال شرقی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: دومین رویکرد «توانمندسازی و پایدارسازی» است که در این رویکرد -که بیشتر وجه اجتماعی اقتصادی دارد- با مدل کار اجتماعی و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی و فرهنگی مناطق کم‌برخوردار تلاش خواهد شد تا شاخص‌های پایداری در این مناطق ارتقا پیدا کند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *