معاون اول رئیس جمهور از اقدامات شهردار مشهد تمجید کرد:

خط 2 در ایستگاه پایان، خط 4 در ایستگاه آغاز

علی نژاد

معاون اول رییس جمهور گفت: شهردار مشهد جوانی پرتلاش است که با تیزهوشی توانست سال گذشته 4400 میلیارد تومان از طلب های شهرداری را از دولت با بدهی شهرداری به بانکها تهاتر کند؛ این شیوه را قبول داریم و به بانکها اعلام کرده ایم با شهرداری مشهد همکاری داشته باشند.
به گزارش صبح امروز، اسحاق جهانگیری روز گذشته در مراسم افتتاح رسمی ادامه مسیر خط دو قطارشهری از میدا شریعتی تا ایستگاه شهید کاوه (پیروزی) و آغاز عملیات اجرایی خط 4 قطارشهری مشهد که با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مشهد در مجلس برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: شهردار مشهد اعلام کرده است که امسال 7500 میلیارد تومان طرح و پروژه در مشهد اجرا می شود که این حجم پروژه خوشحال کننده و قابل تقدیر است.

انتشار 700 میلیارد اوراق در سال گذشته
وی با بیان این که شهردار مشهد پرتلاش، شورای شهر و استاندار خراسان رضوی نیز پیگیرهستند، اظهار کرد: امیدواریم همان طور که سال قبل توانستید 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطارشهری منتشر کنید، امسال نیز بتوانید 600 میلیارد تومان دیگر را محقق کنید و در این مسیر دولت نیز از شهرداری مشهد حمایت خواهد کرد.
جهانگیری اضافه کرد: کلانشهر مشهد بعد از تهران، بزرگترین کلانشهر کشور است که به دلایل متعدد فرهنگی، مذهبی و سیاسی می تواند الگویی برای مدیریت جمهوری اسلامی باشد.
وی با تاکید بر اینکه توجه به مسائل شهری باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: خوشحال هستیم که مدیریت شهری و شورای شهر مشهد به این موضوع توجه ویژه داشته و دستورالعمل های مناسبی را در این راستا تعریف کرده است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مسائل مربوط به شهرها تنها موضوعات زیرساختی و شهری نیست بلکه باید به انسان محوری و امنیت، رفاه و آرامش مردم نیز توجه شود.

مسائل کلان شهرها همه به هم ربط دارند
وی گفت: اکنون ترافیک، حمل ونقل عمومی و مسائل زیست محیطی از کلیدی ترین مسائل کلانشهرها هستند که همه به هم ربط دارند.
وی با اشاره به این موضوع که وقت مردم ساعت ها در ترافیک تلف می شود، افزود: این در حالی است که ثانیه ها تعیین کننده هستند لذا باید راهکاری برای رفع مشکل ترافیک و محیط زیست در نظر گرفت.
جهانگیری اضافه کرد: موفق ترین تجربیات شهرها در این مسیر ایجاد خطوط مترو و قطارشهری بوده که در این حوزه سال ها عقب هستیم.

توسعه مترو در مناطق حومه ای کلان شهرها دستور کار دولت
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: روزانه ده ها هزار خودرو از حومه شهرهای تهران، مشهد و شیراز به شهر وارد می شوند که با توسعه مترو در این مناطق می توان ورود بخش زیادی از این تعداد خودرو را به شهر کاهش داد.
وی افزود: یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه حمل و نقل، توسعه خطوط ریلی در کلانشهرها است و در کنار آن معتقدیم که باید تمام شهرها با راه آهن به هم متصل شوند که در این راستا امسال 5 مرکز استان از طریق ریلی به هم وصل شدند.
وی با اشاره به اینکه سعی کرده ایم از اعتبارات بخش راه آهن کم نکنیم و تکنولوژی های جدید را مورد استفاده قرار دهیم، اظهار کرد: در همین راستا قرارداد احداث قطار سریع السیر تهران، قم و اصفهان را به ارزش حدود 6 میلیارد دلار با چینی ها منعقد و در کنار آن قرارداد اجرای پروژه قطاربرقی مشهد –تهران نیز با چینی ها در حال انجام است.
جهانگیری افزود: در حال حاضر نیز اجرای خطوط قطارشهری در مراکز جمعیتی حومه شهر تهران و 9 کلانشهر از جمله مشهد در دستور کار دولت قرار دارد.

270 کیلومتر درکلان شهرها از جمله مشهد در حال اجراست
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اکنون 318 کیلومتر خطوط قطارشهری در ایران از جمله مشهد اجرا شده است، تصریح کرد: در کنار این 270 کیلومتر دیگر خطوط مترویی در کلانشهر ها از جمله مشهد در حال اجرا است.
وی ادامه داد: برای اجرای خطوط قطار شهری تاکنون 13 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده که پرداخت 50 درصد از آن بر عهده دولت است؛ 7500 میلیارد تومان دیگر نیز در ردیف های دیگر بودجه به این امر اختصاص داده شده است.
وی گفت: شهردار مشهد به عنوان مدیری خوش فکر در شرایط کنونی کشور که آمریکا می خواست با اعمال تحریم های شدید نگذارد کاری انجام شود، 7500 میلیارد تومان پروژه در نظر گرفته است که این موضوع چشمگیر و قابل تقدیر است.
خط 4 برای منطقه ای کم برخوردار و پرجمعیت

معاون اول رییس جمهور افزود: شهردار مشهد جوانی پرتلاش و پر انرژی است که می خواهد اجرای خط 4 قطارشهری مشهد را در منطقه ای کم برخوردار و پرجمعیت آغاز کند که امیدواریم با همت شورای شهر، استانداری و دولت این اقدام انجام شود و در این مسیر از این پروژه حمایت کرده و از سازمان شهرداریها و دهیاری ها نیز می خواهیم کمک کند تا هر چه سریعتر خط سه قطارشهری مشهد برای استفاده مردم آماده شود.

بهره برداری از فاز اول خط 3 در سال 1400

هم چنین شهردار مشهد با اشاره به اینکه امروز مسیر 4.5 کیلومتری خط دو از میدان شریعتی تا ایستگاه شهید کاوه به بهره برداری رسید، گفت: به دنبال آن هستیم تا فاز اول خط 3 قطارشهری مشهد از میدان فردوسی تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) را تا سال 1400 به بهره برداری برسانیم.
محمدرضا کلائی افزود: در مجموع 83 کیلومتر خطوط قطارشهری برای مشهد تعریف شده که اکنون با بهره برداری از 4.5 کیلومتر دیگر از خط دو نیمی از این میزان اجرا شده است.

ارتباط شمال و جنوب مشهد با قطار شهری
وی با بیان اینکه اکنون ارتباط شمال و جنوب شهر از طریق قطارشهری برقرار شد، اظهار کرد: یک سال و نیم پیش وعده دادیم ادامه خط دو قطارشهری را تا ایستگاه پایانی تیرماه به بهره برداری برسانیم که به این وعده عمل کردیم.
کلائی اضافه کرد: بهره برداری از 3.5 کیلومتراز ادامه خط دو از این جهت اهمیت دارد که این کار در شرایط تحریم و تلاطم بازار ارز و با تلاش همکارنم در مدیریت شهری، هماهنگی و کمک همه دستگاه ها از جمله پیمانکار، استانداری و نمایندگان مجلس انجام شد که این موضوع می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد.

هزینه کرد 3300 میلیارد تومان برای خط 2
شهردار مشهد با اشاره به اینکه اجرای خط دو 3300 میلیارد تومان هزینه داشته است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که فاز اول خط سه قطارشهری مشهد را نیز که تاثیر زیادی بر ترافیک هسته مرکزی شهر دارد نیز تا سال 1400 اجرا کنیم که در این مسیر به حمایت های دولت، استانداری و سایر دستگاه ها نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تاکنون به اجرای خطوط قطارشهری مشهد کمک کرده اند، اظهار کرد: انتظار داریم این کمک ها بیشتر شده و پیمانکار نیز در این مسیر بداند که عزم ما و مدیریت استان این است که تحت هر شرایطی فاز اول خط سه قطار شهری را تا 1400 آماده بهره برداری کند.
هم چنین استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرمایه بزرگ اجتماعی مشهد وجود حضرت رضا(ع) است، گفت: به همین دلیل مشهد باید در کشور نمونه باشد.
علیرضا رزم حسینی امروز افزود: با وجود امام همام و رئوف شایسته نیست در مشهد درگیری سیاسی باشد و همه ارکان حکومت باید برای خدمت به مردم با هم همراه و هماهنگ باشند.
وی اضافه کرد: به برکت امام رضا (ع) و با حمایت های دولت، نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و نیروهای انتظامی و نظامی و سایر دستگاه ها نیت کرده ایم تا برای شیفتگان این امام همام که به مشهد می آیند هر کاری که می توانیم انجام دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *