تبعید در یک قدمی بازنشستگی

 

سیده ریحانه موسوی

بازرس شورای مرکزی خانه پرستاری کشور گفت:  به موجب پیگیری حقوق پرستاران در حالی که ۵ماه به بازنشستگی من باقی مانده بدون هیچ دلیلی از بیمارستان فارابی به یکی از درمانگاه‌های سطح شهر تبعید شدم.

سید جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار “صبح امروز” افزود: همیشه به دنبال منافع مردم،بیماران و پرستاران بودم و به هیچ وجه دنبال منافع شخصی خود نبوده اما بدون هیچ دلیل ،توضیح یا  بهانه ای در حالی که ۵ماه تا بازنشستگی ام باقی مانده ، از بیمارستان فارابی به درمانگاه سطح شهر تبعید شدم.

ویدر خصوص تجمع  تعداد۵۰۰نفر از پرستاران که صبح روز شنبه اتفاق افتاد تصریح کرد: در ماه‌های اخیر مبلغ کارانه پرستاران به شدت کاهش یافته و به هیچ وجه با پرداختی در ماه‌های قبل قابل قیاس نیست و حتی کارانه منفی هم وجود داشته که پرستاران را  بدهکار کرده است.

توکلی بیان کرد: سیستم پرداختی قاصدک شفاف نیست و در پاسخ به سوالات و انتقادات در این خصوص توضیح درستی ارائه نکردند.

ضد ونقیض ها در مورد کارانه پرستاری

وی ابراز کرد : معاون پرستاری وزیر بهداشت طی ابلاغیه‌ای حداقل کارانه پرستاری طبق سیستم قاصدک ۸۰۰هزارتومان اعلام کرد اما بعد اصلاح کردند میانگین کارانه دریافتی پرستاران ۸۰۰هزار تومان است.

توکلی افزود: اما پرداختی‌های پرستاران در تعارض با این ابلاغیه بوده و کارانه پرداختی به این قشر صبور و مظلوم از ۶ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان نیز بوده است.

دور زدن قانون بهره وری

سید جواد توکلی توضیح داد:این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویبشد تا طبق آن شیفت شب و ایام تعطیل ۱۸ ساعت حساب شودکه این موضوع در بند ۵ آیین نامه اجرایی به طور صریح آمده است اما بیمارستان ها این قانون را دور  زده و با طراحی تبصره ای از خودشان شیفت شب و ایام تعطیل را۱۲ ساعت حساب کرده و ۶ساعت ارفاقی را به عنوان غیر موظف و غیر عملکرد حساب میکنند که این امر باعث کاهش کارانه پرستاران می شود.

عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور

وی بیان کرد: در قانون مشاغل سخت و زیان آور پرستار می تواند با ۲۰ سال سابقه کاری درخواست بازنشستگی بدهد اما این قانون هم اجرا نمیشود که اعتراضات پرستاران را در برداشته است.

توکلی ابراز کرد: پرستاران هیچ گاه اعتصاب نکرده و از رسیدگی به بیمار دست نمی کشند بلکه اعتراض خود را به شکل مدنی واز طریق نظام پرستاری و به صورت نامه نگاری بیان می کنند.

توکلی در خصوص قانون تعرفه گذاری توضیح داد: این قانون در سال ۸۶بدون  یک عدد مخالف تصویب شدو یک هفته بعد نیز به تایید شورای نگهبان رسید و قرار بود ظرف مدت ۶ ماه ساز وکار اجرای آن توسط شورای عالی بیمه وزارت بهداشت و نظام پرستاری پیگیری شود و به اجرا برسد اما از همان زمان با وجود وعده های مختلفی که داده شد اجرایی نشد.

درد بیمار و درد جیب

وی ادامه داد: این افراد یک نوع نگاه صنفی به این تعرفه دارند زیرا اگر تعرفه پرستاری اجرا شود ممکن است از سطح تعرفه هایی که آنان می گیرند کم شود. اما تعرفه پرستاری به نفع بیمار است زیرا هزینه های اورا کم می‌کند.

پرستاران به اضافه کاری های اجباری و انجام اموری که خارج از شرح وظایف آنان است و آنها را از بالین بیماران دور می سازد معترض هستند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد  در پایان سخنان خود بیان کرد:پزشکان داروی قدرتمندی دارند اما پرستاران به دلیل مشغله کاری زیادی که دارند گاهی به این شکل اعتراض خود رابیان می کنند که به حق بوده و برخی از آنان بر روی پوسترهایی که در دست داشتند نوشته بودند ما از وزارت بهداشت مایوس شده ایم و برای رفع مشکلات خود دست به دامن مقام معظم رهبری شده ایم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *