کلانتری بانوان؛

نمایان‌گر اقتدار بانوان پلیس

عاطفه خوافیان- نزدیک به دو دهه از آغاز فعالیت تنها کلانتری ویژه بانوان می‌گذرد.برای اولین بار وقتی وارد کلانتری بانوان شدم بر خلاف تصورم با بانوان درجه‌دار پرتلاشی روبرو شدم که با جدیت تمام مشغول فعالیت بودند.

در وهله اول و در هنگام ورود منتظر سرباز مرد بودم اما در نهایت تعجب بانوی جسور جوانی که درجه ستوانی داشت و مرا تا  اتاق رییس کلانتری همراهی کرد.

با وارد شدن به ساختمان اداری کلانتری به هر اتاقکی که وارد شدم دو یا سه خانم مشغول کار و بررسی پرونده‌ بودند.

همیشه و همه‌جا خوانده و شنیده‌ایم که پشت سر هر مرد موفقی یک زن جسور حضور دارد اما در واقعیت هستند زنانی که به‌مانند مردان و حتی بهتر از آنان در اجتماع حاضر شده و با حضور خود حماسه آفریدند.

کلانتری بانوان  از چنین زنان حماسه‌آفرینی که کنار هم گرد آمده و در راه امنیت شهر و کشور جان‌فشانی می‌کنند تشکیل شده و اگرچه از لحاظ تعداد با مردان قابل قیاس نبوده اما طی این ۱۶ سال با اقدامات و عملیات اسامی خود را بر اذهان عمومی حک کرده‌اند.

سال1382 نخستین‌کلانتری بانوان کشور در مشهد به‌دلیل زائرپذیری آن کلید‌ خورد. کلانتری‌ای که در خیابان مصلی مشهد، یکی از نزدیک‌ترین نقطه‌ها به حرم مطهر رضوی، در سه ساختمان مجزا ساخته‌ شده و با عنوان «کلانتری 34 بانوان» در دست زنان است. این کلانتری در خیابان مصلی1، توسط سرگرد خدیجه خزایی با کلی نیروی نظامی اداره می‌شود.

رییس کلانتری ۳۴ بانوان مشهد از پرونده‌ای که تازه بسته شده می‌گوید: دخترک هفت ساله شهرستانی که با اجازه مادرش به پارک جلوی هتل رفته تا کمی بازی کنداما پس از مدت زمان کمی از محل پارک دور شده و مسیر برگشت به خانه را گم می‌کند.

به گزارش صبح امروز سرگرد خدیجه خزایی  در مصاحبه با خبرنگار این رسانه در راستای  توضیحات بیشتر پیرامون این پرونده می‌افزاید: دخترک از هوش بالایی برخوردار بوده و در اولین مرحله سراغ ماموران پلیس زن که مستقر در درب باب‌الرضا هستند رفته و به آن‌ها گزارش  گم شدن خود را می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: به محض توضیحات دختر ماموران زن وارد عمل شده و به جست‌وجوی پدر و مادر دخترک پرداختند.

سرگرد خزایی اظهار می‌کند: ماموران در جست‌وجوی اولیه با توجه به نشانی‌هایی که کودک گفته بود محل اقامت خانواده را پیدا کرده و از این طریق توانستند دختر را به خانواده دلنگران خود برسانند.

وی از خانواده‌های زائر و مجاور درخواست می‌کند: که به هیچ وجه کودکان خود را بدون مراقب به جایی نفرستاده و به شدت مراقب فرزندان خود در محل‌های شلوغ و خلوت باشیم .

سرگرد خزایی هشدار می‌دهد: همیشه  برگه‌ای از مشخصات و آدرس و تلفن پدرو مادر را همراه کودک کنند و به وی گوشزد کنند که درصورت گم‌شدن قبل از هر اتفاقی به پلیس مراجعه کنند.

وی می‌گوید : اگر این کودک با توجه به زیور الاتی که به همراه داشت از فرد دیگری کمک می‌خواست شاید آینده نامعلومی برای وی رقم می‌خورد.

در ادامه از سرگرد خزایی در خصوص رویکرد پلیس زن و کلانتری بانوان به گفت‌و گو نشسته تا با اقتدار این زنان بیش از پیش آشنا شویم.

رییس کلانتری ۳۴ بانوان می‌گوید: طرح ایجاد کلانتری بانوان با توجه به مقتضیات اجتماع و مشکلاتی که در شهر مشهد و جرایم خاص زنان  اتفاق افتاد اندیشیده شد.

سرگرد خزایی ابراز می‌کند: باتوجه به این موضوع که در ابتدای امر نیروی پلیس خانم به اندازه کافی وجود نداشت؛در محدوده حریم رضوی و در کلانتری امام رضا ،مکانی به کلانتری بانوان اختصاص دادند.

نیاز به مکانی مستقل برای بانوان پلیس

وی بیان می‌کند: ماموران پلیس بانوان درابتدا عملیات در حوزه حریم رضوی را انجام داده که در این بخش نیز بسیار مثمر ثمر واقع شدند.

سرگرد خزایی ادامه می‌دهد:  با گذشت زمان کوتاهی افراد تیم پلیسی زنان  افزایش یافته و با توجه به افزایش استخدامی نیاز به یک مکان بزرگ‌تر و مستقل از اقایان برای انجام کارهای عملیاتی و اداری احساس شده و مهندسین ناجا به ایجاد این بنا پرداختند.

گسترش حوزه فعالیت بانوان پلیس

وی توضیح می‌دهد:  با توجه به گسترش حوزه فعالیت پلیس بانوان و تعداد افراد پلیس زن  روزبروز مکان استقرار آنان گسترده شده و طی چند سال اخیر به این شکل در امده که یک ساختمان مختص اداری بوده و ساختمان کناری آن محل استقرار افسر نگهبان و افسر تحقیق باشد.

تنها بازداشتگاه مختص بانوان

سرگرد خزایی می‌افزاید: این کلانتری یک ساختمان مختص بازداشتی‌های بانوان نیز دارد و تا اعلام احکام قضایی مجرمان زن در این بازداشتگاه به صورت دراز مدت نگهداری می‌شوند.

وی تبیین می‌کند: هرجا که جرمی در حول محور زنان اتفاق بیفتد پلیس بانوان وارد عمل شده و باید به‌خاطر داشت که کلانتری بانوان مشهد اولین کلانتری در سطح کشور بوده که از صفر تا صد آن توسط بانوان اداره می‌شود.

وی تصریح می‌کند: فلسفه تشکیل پلیس بانوان در وهله اول برمی‌گردد به ارتقای نظم و امنیت وبرخورد با سارقان و معتادان و نیاز ورود پلیس زن به این ماموریت خطیر و بیشترین فعالیت بانوان پلیس در گشت‌زنی درهسته مرکزی شهرو انجام ماموریت های مختلف است.

پیشگیری از وقوع جرم

رییس کلانتری بانوان می‌گوید: رویکرد اصلی کلانتری بانوان پیشگیری از وقوع جرم است وفعالیت خود را در صدد  پیشگیری و پی گیری علمی و تخصصی ازعدم وقوع جرم ادامه می دهد.

سرگرد خزایی تصریح می‌کند: پلیس زن در تمام ماموریت‌هایی که نیاز به پلیس زنان احساس شود به طور ویژه وارد عمل می‌شود.

باندهای سرقت

وی می‌گوید: بیشترین پرونده‌های ما در حوزه زنان به صورت باند خانوادگی اتفاق افتاده بدین معنا که افراد در هنگام بازجویی و اعترافات آن‌ها متوجه شده که با همراهی خواهر و یا زن برادر و دختر خاله و دیگر اقوام خود باندی را تشکیل دادند و اعمال مجرمانه را انجام می‌دهند.

image_print
89 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *