صبح امروز بررسی می‌کند:

مشروبات الکلی و مواد مخدر ،چاشنی قاپ زنی های سریالی

خانمی با مراجعه به کلانتری اظهار نمود که سوار بر خودرو در پشت چراغ قرمز متوقف بوده است که راکبین یک دستگاه موتورسیکلت در عقب خودروی او را باز کرده و اقدام به سرقت کیف حاوی تلفن همراه، مدارک، طلاجات و … از صندلی عقب خودرو نموده ومتواری گردیده‌اند.

بر اساس این شکایت، پرونده‌ای تشکیل شد و در گام اول گوشی مسروقه ردیابی و دارنده آن شناسایی و دستگیر شد. وی در تحقیقات گفت گوشی را در یکی از شهرک‌های حومه شهر از یکی از دوستان سابقه‌دار خود خریداری نموده که در حال حاضر متواری و مجهول المکان است. پس از چند روز با برداشت و مقداری پول از حساب بانکی شاکی، با استفاده از ترفندهای کارآگاهی، دریافت کننده پول که همان فرد سابقه دار بود توسط مأموران آگاهی شناسایی و دستگیر شد.

چرایی وقوع قاپ‌زنی

رئیس اداره مشارکت و آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی در خصوص چرایی وقوع قاپ‌زنی گفت:حمل غیرضروری وجوه نقد بالا، طلاجات یا مدارک و اسناد مهم و با ارزش و بی احتیاطی  در حمل اموال از دلایل وقوع این اتفاق است.

به گزارش'صبح امروز'  سرهنگ کیوان سعادتی افزود:  تردد در مکان‌های خلوت همراه با وجوه نقد فراوان با اموال باارزش و در دسترس قرار دادن کیف دستی زیور آلات و سایر اموال قیمتی و نیز قرار دادن کیف مدارک در خودروی بدون سرنشین و فریب خوردن توسط سارقین می‌تواند نیز احتمال وقوع سرقت و قاپ‌زنی را افزایش دهد.

حفظ جان مهم‌تر از حفظ مال

وی تصریح کرد: اگر سارقان با توسل به زور کیفتان را از دستتان کشیدند. آن را رها کنید تا مورد حمله شدیدتر قرار نگیرید یا به دنبال آن کشیده نشوید.

سرهنگ سعادتی اظهار کرد: هرگاه کارتان با شناسنامه و گذرنامه، سند منزل یا هر مدرک دیگری به پایان رسید آن را از كیف دستی خود خارج کرده ودر جای امن نگه دارید.

وی بیان کرد: در تلفن همراه،لپ‌تاپ،کیف دستی یا درون خودروی خود از نگهداری فایل‌ها و اسناد خصوصی نظیر عکس‌های شخصی، فیلم‌های خانوادگی،نامه‌های شخصی و هر مدرکی که افراد بتوانند از آن علیه شما استفاده و اقدام به اخاذی کنند بپرهیزید.

سرهنگ سعادتی عنوان کرد: از همراه داشتن پول و طلاجات و سایر اموال قیمتی به میزان زیاد و در موارد غیر ضروری خودداری کنید.

وی تبیین کرد: برای خرید یا انجام عملیات بانکی سعی کنید به جای حمل پول از کارت‌های عابربانک استفاده کنید.

سرهنگ سعادتی ابراز کرد: برای جابه جایی پول، حتی الامکان از چک‌های بین بانکی یا حواله جات تلفنی و اینترنتی استفاده نمایید.

رعایت موارد ایمنی به هنگام حمل وجه نقد

رییس اداره مشارکت و آموزش همگانی پلیس توضیح داد: تا حد امکان همه پول‌ها و اسناد خود را در کیف دستی خود نگذارید و در صورت به همراه داشتن کارت عابر بانک، از نوشتن رمز عبور در کنار آن خودداری نمایید و نیز از نگهداری رمز کارت در محلی نزدیک به آن در کیف یا جیب خود و حتی در گوشی موبایلتان با اسم مشخص خودداری کنید.

امنیت رمز عابر بانک

وی ادامه داد: رمز کارت عابربانک خود را اعداد قابل حدس و ساده نظير' شماره شناسامه،تاریخ تولد و غیره' قرار ندهید.

سرهنگ سعادتی اعلام کرد: در رستوران، کیف خود را پشت صندلی یا در محلی دورچشم خود نگذارید.

سرهنگ سعادتی گفت: کسانی که به دلیل ماهیت شغلشان مجبور به حمل پول يا اموال با ارزش هستند، نظیر طلا فروشی کیفی، لازم است موارد ایمنی ذکر شده را با دقت بیشتری رعایت کنند.

وی ادامه داد: مراقب افراد ناشناسی که به بهانه پرسیدن ادرس یا هر سوال دیگری، یا هشدار درباره کثیف شدن لباستان به شما نزدیک می شوند. باشید.

سرهنگ سعادتی بیان کرد: ممکن است این افراد قصد سرگرم کردن شما را داشته باشند تا کیف،زیورالات به ویژه دستبند و گردن‌بند یا هر وسیله قیمتی دیگری را از شما سرقت کنند.

وی ابراز کرد: بعضی از سارقان با کثیف کردن کت یا کاپشنتان، شمارا در درآوردن آن ترغیب کرده و به محض اینکه آن را درآورید  آن را ازدست شما می‌قاپند.

سرهنگ سعادتی تصریح کرد: بعضی از افراد حتی با سر و وضع مناسب به بهانه اینکه کیف پولشان  به سرقت رفته از شما تقاضای کمک کرده و هنگامی که به قصد کیف پولتان را در می‌آورید آن را می‌قاپند.

مراقبت از تلفن همراه در معابر عمومی

وی بیان کرد:  از وصل کردن تلفن همراه خود بر روی کمربند وآویختن آن به گردن و به طور کلی قرار دادن آن در معرض دید بپرهیزید.

رئیس اداره مشارکت و آموزش همگانی پلیس تاکید کرد: به هنگام استفاده از تلفن همراه گوشی را به سمت پیاده‌رو و یا دیوار نگه داشته و پس از اتمام کار خود با تلفن همراه آن را داخل کیف و یا جیب قرار دهید.

مراقبت به هنگام انجام معاملات

وی عنوان کرد: در سیستم بانکی جدید، به دلیل ارائه شماره انتظار به مشتریان نیازی به تشکیل مقابل گیشه‌ها نبوده پس اگر فردی در صورت خالی بودن صندلی‌های انتظار کنار شما در پشت گیشه ایستاد و هنگام دریافت وجوه نقد، شمارا تحت نظر داشت کاملا هشیار بوده و احتیاط بیش‌تری را هنگام خروج از بانک به عمل آورید.

مراقبت از اموال در خودروی شخصی

سرهنگ سعادتی مطرح کرد: اگر کیف دستی خود را روی صندلی کنار راننده و یا عقب خودرو می‌گذارید شیشه‌ها را بالا بکشید و از قفل بودن درب‌های خودرو مطمعن شوید و در خودروهای جدید هنگام باز شدن یکی از درب‌ها باقی درب‌ها نیز باز می‌شوند پس مراقب باشید که درب‌ها را مجدد قفل نمایید.

وی اشاره کرد: در صورتی که اقدام به  پیاده‌‌روی کرده حتی‌المقدور از قسمت پیاده‌رو استفاده کرده و اگر به هر دلیلی مجبورید در قسمت سواره‌رو حرکت کنید در خلاف جهت حرکت خودروها راه رفته تا دید کافی نسبت به وسایل نقلیه‌ای ک به شما نزدیک می‌شوند داشته باشید.

عدم نگهداری اموال در منظر عموم

سرهنگ سعادتی گفت: از قرار دادن پول و طلاجات و سایر اموال قیمتی در معرض دید همگان بپرهیزید و از حمل پول نقد بدون پوشش و حفاظت مناسب به طور مثال قرار دادن آن در کیسه‌های نایلونی مخصوصا هنگام خروج از مراکز مالی نظیر بانک،صرافی و … خودداری کنید.

وی مطرح کرد: پول خود را در جلوی دید همگان نشمرده و در معابر عمومی زیورآلات خود به‌ویژه دست‌بند و گردن‌بندتان را در معرض دید قرار ندهید.

توصیه‌های پلیس به هنگام وقوع کیف قاپی

سرهنگ سعادتی توضیح داد: در هنگام وقوع سرقت ابتدای به عمل خونسردی خود را حفظ کرده و جزئیان سرقت از جمله مشخصات موتور سیکلت و راکبین آن به ویژه نوع و رنگ پوشاک و هم‌چنین چهره، مو و هم چنین جهت حرکت آنان را به خاطر بسپارید.

وی ادامه داد: با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و خودتان به کلانتری مراجعه نکرده و منتظر حضور پلیس در مکان وقوع سرقت بمانید و اگر دسته‌کلید و سوییچ داخل کیف سرقت شده وجود داشت،فورا فرد مطمعنی را که به محلی که کلید متعلق به انجا بوده بفرستید.

سرهنگ سعادتی عنوان کرد: اگر فرد مطمعنی در دسترس نبود با اطلاع به پلیس خودتان به محل مراجعه کنید  و اگر داخل کیف سرقتی کارت عابر بانک داشتید فورا برای باطل کردن آن به بانک مراجعه کنید و هرگونه اطلاعات مرتبط با سرقت و محتویات کیف خود را در اختیار ماموران بگذارید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *