پیگیری «صبح امروز» از وضعیت  نامعلوم خاکسپاری یکی از معلولین آسایشگاه «فیاض‌بخش»

اسم من سعید است

روز سه‌شنبه با خبر شدیم، سعید، یکی از فرزندان آسایشگاه فیاض‌بخش دار فانی را وداع گفت. آنچه که به اهمیت موضوع افزود پوشش وسیع خبری این اتفاق در فضای مجازی بود. اما پس از گذشت چند روز از این اتفاق، پخش کلیپی در صفحات مجازی مبنی بر عدم تدفین سعید پس از یک هفته، اعتراضاتی را به همراه داشت. در کلیپ مذکور، آقایی می‌گوید: آسایشگاه گفته‌است شهرداری باید مخارج کفن و دفن سعید را پرداخت کند، شهرداری می گوید به ما ارتباطی ندارد باید خود فیاض‌بخش پرداخت کند. ما به منظور شفاف شدن موضوع تصمیم گرفتیم از مسئولین مربوطه حقیقت ماجرا را جویا شویم.

شهردار تمام هزینه‌ها را متقبل می‌شود

در ابتدا با مجید خرمی سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد تماس حاصل کردیم. مجید خرمی در پاسخ به شائبه وارده گفت: این قانون وجود دارد که شهرداری موظف است افراد بی هویت را به صورت رایگان تدفین کند، اما آسایشگاه می خواهد سعید با هویت دفن شود. با این حال شهردار مشهد حاضر است در این مورد خاص هزینه‌های تدفین سعید را متقبل ‌شود و اصلا  مشکلی دراین ضمینه وجود ندارد، و تا این لحظه درخواستی هم از شهرداری نشده‌است.

این موضوع دست شهرداری یا ما نیست

پس از آن، با مجتبی رحیلی معاون توان‌بخشی آسایشگاه فیاض‌بخش تماس گرفتیم. رحیلی با تأکید بر عدم مشکل مالی آسایشگاه اذعان کرد: مشکل اینجاست که وقتی متوفی کمتر از 24  ساعت در بیمارستان باشد به پزشکی قانونی برده می‌شود، آنجا مراحلی باید طی شود و چند روز جنازه را نگه می‌دارند بعد به ما تحویل می دهند تا کارهای کفن و دفن را انجام دهیم. این موضوع دست شهرداری یا ما نیست.

این موضوع را با رئوف ذباح مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی استان خراسان رضوی در میان گذاشتیم. ایشان گفت: عصر شنبه جنازه سعید، یکی از بچه‌های فیاض‌بخش به پزشکی قانونی تحویل داد شد. رئوف ذباح افزود: تمام مراحل قانونی و تشریح بر روی جنازه این فرد انجام شده و اکنون آماده تحویل به سرپرست قانونی است. از آنجا که مدت زیادی است خانواده سعید از او خبر نگرفته، بنا به دستور دادستان باید نسب آن‎‌ها مشخص شده و با توجه به نظر وی جنازه تحویل داده شود.

سعید خانواده دارد

پس از این تماس  و پیگیری‌های مکرر متوجه شدیم که سعید خواهری دارد و همچنین اوراق هویتی موجود از نام و نام‌خانوادگی دیگری به جز سعید خبر می دهد. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا بار دیگر با معاون توان‌بخشی آسایشگاه فیاض‌بخش ارتباط برقرار کنیم و جویای صحت و سقم اطلاعات دریافتی شویم.

رحیلی در رابطه با نام و نام‌خانوادگی موجود در اوراق هویتی سعید گفت: «حجت الله نجفیان ثانی» نامی است که دادگستری بر روی سعید گذاشته. زمانی که متوفی در آسایشگاه بستری شد می توانست صحبت کند و گفت اسم من سعید است، حتی خانواده‌ای هم دارد. خواهرش در یکی از مراکز قوچان بستری است و دنبال این بود که جنازه برادرش را تحویل بگیرد و به قوچان ببرد تا سعید در نزیک خودش آرام گیرد. اما چون نام‌خانوادگی خواهر سعید با نام‌خانوادگی‌ که دادگستری بر روی سعید گذاشته است، مغایرت داشت، نتوانست اثبات نسب کند. دادگاه از خواهر سعید درخواست آزمایش DNA کرد تا ثابت کند که خواهر متوفی هست. آن خانم خیلی تلاش کرد تا این کار را انجام دهد اما نتوانست. نام خانوادگی خواهر سعید، جباری است و نام خانوادگی اصلی سعید هم جباری است ولی با توجه به اینکه خانواده تا به حال دنبال سعید نیامده، دادگاه ایشان را به عنوان خانواده نمی‌شناسد. خانواده هم با واحد مددکاری ما تماس گرفت و گفت به دلیل دردسرها و هزینه‌ها، من پیگیری نمی‌کنم و شما پیگیر کارهای کفن و دفن سعید شوید. وقفه پیش آمده به دلیل پیگیری خانواده بود. در حال حاضر ما با نام حجت الله نجفیان ثانی به صورت قانونی پیگیر هستیم.

وی بیان کرد: سعید در بامداد 22 مرداد ماه در بخش ریه بیمارستان امام رضا(ع) فوت می‌کند، اینگونه بیان شده که ما نمی‌خواهیم جنازه را تحویل بگیریم، مگر می شود که نخواهیم جنازه را تحویل بگیریم؟ فردا صبح به ما تحویل بدهند ما کارهای کفن و دفن را انجام می‌دهیم.

برای اثبات نسب تحویل سعید به تعویق افتاد

این مقام مسئول آسایشگاه فیاض‌بخش دلیل وقفه میان فوت تا ارجاع متوفی به پزشکی قانونی را اینگونه تشریح کرد: این قضیه دو دلیل عمده دارد. اولین و مهمترین مسئله، پیگیری خانواده برای تحویل گرفتن جنازه بود. اگر خانواده می‌توانست اثبات نسب کند کار به پزشکی قانونی هم نمی‌کشید. دلیل دوم این است که بیمارستان تصمیم گرفته است متوفی را دیرتر به پزشکی قانونی ارجاع دهد. ما همان لحظه اول نامه‌ای به بیمارستان نوشتیم تا با ما همکاری کنند، گفتند صبر کنید، وگرنه اگر همان اول جنازه را به ما داده بودند کارهایش را انجام می‌دادیم. در ابتدا که برای تحویل جنازه اقدام کردیم به ما گفتند بیست روز دیگر به شما تحویل می دهیم و ما هر روز یک نفر را فرستادیم. امروز همکار ما در پزشکی قانونی برای تحویل جنازه درخواست می‌کرد. در نهایت به ما گفتند معرفی‌نامه‌ای به ما بدهید تا ببینیم چه کاری می توانیم بکنیم.

این مقام مسئول آسایشگاه فیاض‌بخش بیماری سعید را به این صورت شرح داد: ایشان چندین ماه با مشکلات ریوی دست و پنجه نرم می‌کرد و چندین بار به دلیل بیماری ریه‌اش در بیمارستان بستری شده بود. علاوه بر این نرمی استخوان و جثه ریزی داشت و ستون فقرات به دلیل فشرده شدن استخوان‌ها به ریه فشار می‌آورد به طوری که تنفسش دچار بحران شده بود. همچنین یک معلولیت مادرزادی داشت که پیش‌رونده بود. سیر طبیعی بیماری سعید متأسفانه به فوتش ختم شد.

در پایان این گفت و گو‌ها و رسیدن خط این گزارش به دادستانی، منتظر نظر دادستان در رابطه با موضوع سعید خواهیم ماند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *