مربی خراسانی ناکام ماند

تیم فوتسال زیر ۲۰ سال ایران در شرایطی مقابل ژاپنشکست خورد و از صعود به فینال مسابقات قهرمانی آسیابازماند که نتایج ضعیف در بازی‌های تدارکاتی نوید اینروزها را می‌داد.

دومین دوره مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا به میزبانیتبریز در ایران در جریان است. روز 5شنبه تیم فوتسال زیر۲۰ سال ایران در دیدار نیمه نهایی برابر ژاپن با نتیجهسنگین ۸ بر ۴ شکست خورد تا از رسیدن به فینال بازماند. این باخت در حالی رقم خورد که ایران در دوره اول به عنوانقهرمانی رسیده بود. این اتفاق در شرایطی افتاد که حمیدشاندیزی به عنوان سرمربی خراسانی تیم ملی نتوانستپاسخ منتقدان خود را بدهد و امروز بازنده بزرگ تبریز لقبگرفت.

*زنگ خطری که شنیده نشد

۹ اردیبهشت ماه بود که نسبت به ضعف‌های فنی و مشکلاتتیم امید ایران هشدار داد. نتایج بازی‌های دوستانه ایراندر چند ماه گذشته خود گویای مشکلاتی بود که ملی پوشانکشورمان با آن دست به گریبان بودند اما نه کمیته فوتسال و نهاعضای کمیته فنی اقدام مؤثری برای این مشکلات انجامندادند و اگر هم تصمیمی گرفته شد، کار از کار گذشته بود.

*باخت به روسیه و واکنش عجیب پرهیزکار

شاگردان حمید شاندیزی فروردین ماه در دو دیدار دوستانه بهمصاف روسیه رفتند که نتیجه این دیدارها یک باخت و یکتساوی برای ایران بود. داود پرهیزکار رئیس کمیته فوتسالدر واکنش به نتیجه ضعیف ایران مقابل روسیه به خبرنگارمهر گفته بود: «نمی‌خواهم توجیه کنم ولی ما قرار است دربازی‌های آسیایی حاضر شویم و تیم‌های آسیایی هم درسطح روسیه نیستندحالا با باخت ایران به ژاپن پرهیزکارمی‌تواند توضیح بدهد که آیا ژاپن در سطح روسیه هست یاخیر!

با ژاپن مساوی کردیم؛ به اندونزی باختیم

تیم ایران که خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی آمادهمی‌کرد، در یک تورنمنت چهار جانبه در چین تایپه با حضوراین کشور، ژاپن و اندونزی شرکت کرد. دیداری که می‌توانستمحک خوبی برای ارزیابی فنی تیم کشورمان باشد چرا کهتیم‌های حاضر در آن همگی آسیایی بودند. در کمال تعجباما ایران در این تورنمنت هم نتایج قابل بحثی گرفت کهکمیته فوتسال به سادگی از کنار آن گذشت. ایران چین تایپهرا پرگل شکست داد، با ژاپن به سختی تساوی کرد و برابراندونزی با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد.

*از انصراف صانعی تا دخالت در کار حیدریان

هدایت تیم فوتسال زیر ۲۰ سال ایران برای اولین دوره دردستان علی صانعی بود. صانعی بعد از بازگشت از مسابقاتالمپیک جوانان در آرژانتین به خاطر فشار انتقادات، عطایکار در تیم زیر ۲۰ سال را به لقایش بخشید و کمیتهفوتسال برای بازگشت وی اقدام مؤثری نکرد. گزینه بعدیمدیران وقت کمیته فوتسال و کمیته فنی، محمدرضا حیدریانبود. حیدریان حتی کارش را در این تیم آغاز کرد وبازیکنان مدنظر را زیر نظر گرفت اما به دلیل دخالت‌هایمدیران وقت، محترمانه از تیم زیر ۲۰ سال کنار کشید.

*انتخاب شاندیزی و عدم تعامل با کادر فنی تیم ملی

در شرایطی که تیم فوتسال زیر ۲۰ سال برای آمادگی هرچهبیشتر نیاز داشت سرمربی خود را زودتر بشناسد، اجماعکمیته فوتسال بعد از انصراف صانعی و حیدریان روی حمیدشاندیزی بود. این مربی سابقه کار با صانعی را داشت امانتوانست راه او را ادامه بدهد. ایران در حالی با شاندیزی ازرسیدن به فینال آسیا بازماند که این مسابقات به میزبانیکشورمان برگزار می‌شد و این شانس را داشتیم تا با تکراردومین قهرمانی متوالی، جایگاهمان را در فوتسال آسیامستحکم‌تر کنیم. در این میان گفته می‌شود عدم تعاملشاندیزی با کادر فنی تیم ملی فوتسال بزرگسالان باعثدلخوری‌هایی شده بود و بدون شک این مسئله در عملکرد تیمامید تاثیرگذار بوده است.

*اضافه شدن هاشم زاده؛ تحمیلی یا اختیاری؟

بعد از بازگشت تیم فوتسال زیر ۲۰ سال از تورنمنت چینتایپه، کمیته فوتسال محمد هاشم زاده مربی تیم ملیبزرگسالان را به عنوان مدیر فنی به کادر زیر ۲۰ ساله‌هااضافه کرد تا ضعف‌های فنی موجود در تیم پوشش پیدا کند. هرچند شاندیزی در مصاحبه‌هایش اعلام کرد هاشم زاده بانظر او به تیمش اضافه شده، اما پیگیری‌های خبرنگار مهرنشان می‌دهد حضور مربی تیم ملی چندان هم با میلشاندیزی نبوده است.

*افغانستان پدیده شد؛ یک زنگ خطر دیگر برای فوتسال

تیم فوتسال زیر ۲۰ سال افغانستان پدیده این دوره ازمسابقات قهرمانی آسیا بوده است. این تیم در تماممسابقاتش به شایستگی پا به میدان گذاشت و توانست باحذف تیمی مدعی از جمله تایلند پا به فینال بگذارد. صرفنظر از قهرمانی یا نایب قهرمانی افغانستان در فوتسالآسیا، حضور این تیم به همراه ژاپن زنگ خطر دیگری استبرای فوتسال کشورمان. افغانستان نماد تیم‌هایی است کهپیشرفتش را در فوتسال استارت زده و باتوجه به حضور اکثربازیکنان این تیم در ایران، پله‌های ترقی را با سرعتبیشتری طی می کند. از سوی دیگر ژاپنی ها که در چند دورهگذشته جام ملت های آسیا با قهرمانی های ایران حرفی برایگفتن نداشتند، دوباره سرمایه گذاری و برنامه ریزی را برایگرفتن جام های آسیا آغاز کرده اند. در این شرایط می طلبدکمیته فوتسال در برنامه ها و انتخاب هایش بازنگری های لازمرا داشته باشد؛ قبل از آنکه فرصت های بیشتری از دست برود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *