اولین جلسه سلسله همایشهای انتخاباتی برگزار شد

اولین جلسه از سلسله همایشهای انتخاباتی با محوریت بررسی عملکرد انتخاباتی پنجشنبه بیستم مهر برگزار شد. در این همایش چهرههایی همچون محمد کاظم دبیری معاون طرح و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جانشین دبیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد ۲۰۱۷، خوش آهنگ رئیس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، احمد دیناری رئيس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان مشهد، مجتبی دلاور مدیرکل دخانیات خراسان رضوی و جنوبی و جواد ذبیحی کارشناس و مدرس هتلداری حضور داشتند که نشان از عزم جدی آنها برای حضور انتخاباتهای آتی دارد. این همایش در سه بخش مهندسی ذهن ، عملکرد انتخاباتی و برندسازی دیجیتال برگزار شد.

نسرین شعبان زاده مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مردم شناسی در بخش اول  این همایش در زمینه مهندسی ذهن گفت: برای صحبت در این زمینه ابتدا باید شناخت کلی از هندسه داشته باشیم، هندسه به دو بخش عینی و شعوری تقسیم میشود. ما با هندسه عینی در ریاضی آشنایی داریم که در آن ارتباط اشکال باهم را بررسی میکنیم مثل قانون فیثاغورث اما برای بررسی هندسه در علوم انسانی با مفاهیمی مثل ذهن، هوش و تفکر که ظاهرا مفاهیمی انتزاعی هستند مواجه هستیم و باید اشکال هندسی را وارد این فضا بکنیم.

این کارشناس ارشد مردم شناسی اضافه کرد:حال باید بررسی کرد که این فضای ذهنی در نخبگان به چه صورت است.نخبگان توانسته اند این نقاط را در جای خوبی قرار داده و خطوط و اشکال منظمی ایجاد کنند و مهمترین ویژگی آنها بررسی عملکرد و بازگشت و تفکر به امور انجام شده است که باعث میشود نقاط و خطوط تقویت شده و اشکال چندوجهی ذهنی شکل بگیرد و این یعنی تمرکز خود را بر یک دانش خاص متمرکز کردند و تعداد انگشت شماری از افراد هستند که فضای ذهنی آنها به سمت کروی میل میکند که شاید بتوان طیف رهبران بزرگ را مثال زد.

در ادامه محمد صادقیه کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی و پژوهشگر حوزه رسانه در بخش دوم این همایش به تشریح نحوه تبلیغات و نقاط ضعف و قدرت کاندیداها پرداخت و گفت: زمانی ما رو به موفقیت حرکت می کنیم که زاویه دیده خود را جامع کنیم و بتوانیم با ارزیابی عملکرد خود نقاط ضعف را پوشش دهیم.

این کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی افزود: ما کارهایمان ارزشیابی میکنیم تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و اساسا به پوشش این نقاط بپردازیم. ارزیابی عملکرد سه دلیل دارد: صرفهجویی در زمان، صرفهجویی در منابع مالی و شناخت نقاط ضعف و قدرت است. اولین کار در ارزیابی بررسی هدف ماست، اول باید بدانیم که دقیقا چه میخواهیم. دقیق یعنی اینکه بعد از هدف کلی که هدف مقدس و الهی و در راه وطن و هموطن است باید دقیقا بدانیم چه برنامهای برای کاندیدا شدن و بعد از آن داریم. در صورت انتخاب چه حرکت مثبت و رو به رشدی میتوانیم انجام دهیم و چه ایدهای در ذهن میپرورانیم و برنامه ما برای انتخاب شدن چیست؟ اینها مهمترین اهداف جزئی هستند.

این پژوهشگر حوزه رسانه و علوم سیاسی تصریح کرد: انتخابات یک فرآیند سهگانه شامل برنامه ریزی، سازماندهی و تبلیغات دارد که هرکدام به چند شاخه تبدیل میشوند که باید به آنها توجه کرد.هدف باید برنامهریزی شده باشد. باید توجه داشت که هدف باید منطقی و در تخصص ما باشد، وقتی به هزار کاندید شورای شهر نگاهی کنید متوجه خواهید شد عمده این افراد بدون هدف منطقی مشخص وارد میدان شدهاند و حتی خودشان هم به این موضوع واقفند.

محمد صادقیه در بحث هدف منطقی اظهار کرد: متاسفانه عمده کاندیداها هدف خود را پیروزی در انتخابات تعیین می کنند ولی بصورت ریز جامعه هدف خود را نسبت جغرافیا و جمعیت نمیشناسند و برنامه و پیام خاصی برای جامعه هدف ندارند و مشرف به ریز موضوعات نیستند و با مشاوران غیر متخصص همه با کلی نگری وارد میدان انتخابات میشوند.همیشه موفقیت پیروزی در انتخابات نیست و باتوجه به امکانات و ابزارهای موجود ، توانمندیهای فردی و هدفگذاری برای تعداد مشخص رای باید موفقیت سنجیده شود. کاندیدا شدن میتواند برای بهتر کردن رزومه ، تغییر جایگاه اجتماعی و… باشد و هدف صرفا انتخاب شدن نیست.

وی ادامه داد: پروسه کاندیداتوری در انتخابات حداقل از یک سال و نیم قبل آغاز می شود و با برندسازی سیاسی مرحله آخر که دوماه نهایی تبلیغات است را کم هزینهتر و راحت تر می کند. باید توجه داشت ستاد نقش پررنگی دارد و در سازماندهی ستادها افراد نخبه با دایره نفوذ بالای خود نقش  مهمی ایفا میکنند و باید این گونه افراد را در ستادها سازماندهی کرد چرا که در بررسی نقاط ضعف کاندیدا و پوشش آن بسیار موثرند.

وی ادامه داد: افراد جدی و مصمم به پیشرفت هیچگاه ستادهای اصلی خود را بعد انتخابات تعطیل نمیکنند و با راهبردهای خاص خود ستادها همچنان پاسخگوی مردم هستند و راه ارتباط مردمی آنها میمانند که در اعتبار و محبوبیت برند سیاسی افراد نقش بسزایی دارند.

صادقیه در توضیح اهمیت تبلیغات ابراز داشت: تبلیغات باید بر اساس شناخت مخاطب و برای قشر خاصی باشد چرا که پراکندگی باعث کمرنگ شدن آن میشود، این تمرکز بر قشر خاص بازدهی بیشتر و بهتری خواهد داشت پس باید مخاطب خود را کاملا بشناسیم و بدانیم علاقهمند هستند از چه طریقی اطلاعات خود را دریافت کنند. پس هدف گذاری مخاطب بخش بسیار مهمی است. باید با رسانه مورد توجه آنها و با پیام مورد علاقه  آنها وارد شد.

در بخش سوم و پایانی همایش محمد مهدی موحدینژاد کارشناس بازاریابی در فضای مجازی به بحث برندسازی دیجیتال و اهمیت شناخته شدن در فضای مجازی پرداخت و با بیان اهمیت حضور در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: این روزها همه ما اولین کارمان در شروع روز بررسی تلفن همراه مان است چرا که عمده روابط ما از این طریق شکل میگیرد و این طبیعی است که اینستاگرام با 700 میلیون کاربر در دنیا و 12 میلیون کاربر ایرانی و تلگرام با 28 میلیون کاربر ایرانی بستر بسیار مناسبی را برای تبلیغات و شناخته شدن فراهم کردهاند و علاقهمندان بسیاری دارند.

این کارشناس بازاریابی افزود: اگر بتوانیم در این فضاها پروفایلها و کانالهای پر بازدید ایجاد کنیم و تعداد مخاطبان خود را بالا ببریم، تبدیل به یک برند دیجیتال شده و میتوانیم با فعالیت صحیح  تاثیرگذاری بالایی داشته باشیم. امروزه در اکثر کشورهای دنیا برای پیدا کردن رزومه شما جستجوی اینترنتی را ملاک قرار میدهند پس باید ترتیبی اتخاذ کرد که نام و برند دیجیتال ما در این فضاها و شبکه ها پررنگ باشد چرا که هم برد و هم تاثیرگذاری زیادی دارد.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *