مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیرتمدید شد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،گفت: به دلیل درخواست های مکرر متولیان نهمین برگزاری جشنوارهکتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این رویداد فرهنگی تا ۱۵ تیرماه تمدیدشد.

مهدی رمضانی درباره روند برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضویعنوان کرد: رسالت و مبنای اصلی جشنواره کتابخوانی رضوی ترویج کتابو کتابخوانی مبتنی بر سیره ائمه بزرگوار و حضرت امام رضا (ع) است وبرای اینکه این فضا ایجاد شود و گسترش پیدا کند، بدنه اصلی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در حال همراهی و حمایت این حرکت است کهالحمدالله فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه با دستاوردهای بسیارخوب و بعضاً منحصر به فردی نیز همراه بوده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مهلت شرکت درنهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس فراخوان نهمینجشنواره کتابخوانی رضوی، ۲۸ خرداد ماه به عنوان پایان مهلت شرکت وارسال آثار به این جشنواره اعلام شده بود؛ اما بر اساس درخواست‌هایمستند مکرر از سوی کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مدیران کل نهاد،مسئولان استانی و برخی دستگاه‌های شرکت کننده در جشنواره، دبیرخانهجشنواره کتابخوانی رضوی مهلت شرکت در این جشنواره را تمدید کرد. بههمین دلیل بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ تیرماه تمدیدشده و پس از این تاریخ سامانه جشنواره به صورت خودکار غیرفعالخواهد شد.

وی افزود: در بخش مکتوب نیز دبیرخانه‌های استانی موظف هستند تا ۱۰ تیرماه آثار مکتوب جمع‌آوری شده (شامل پاسخنامه‌ها و نقاشی‌ها) را براساس فرایند ابلاغ شده به استان‌ها، به دبیرخانه مرکزی جشنواره تحویلدهند. ۱۰ تیرماه آخرین روزی است که این آثار توسط دبیرخانه تحویلگرفته خواهد شد و طبیعتاً چون یک فرآیند تخصصی برای قرنطینه وخوانش و بررسی آثار وجود دارد، آثاری که بعد از تاریخ مقرر به دبیرخانهبرسد، عملاً از دور این فرآیند خارج خواهند شد که تبعات این خروج هم برعهده استان‌ها خواهد بود.

رمضانی با اشاره به مشارکت چشمگیر هموطنان در بخش الکترونیکجشنواره تصریح کرد: این جشنواره با رشد چشمگیری در بخش الکترونیکخود همراه بوده و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده کل جشنواره را برپایه الکترونیک برگزار کنیم و بخش مکتوب را محدود به نقاشی و حوزهکودک کنیم.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی در ادامه با تأکید بر میزان رشدمشارکت در بخش پویش مجازی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نسبتبه دوره گذشته گفت: رشد میزان مشارکت در بخش پویش مجازی این دورهدر مجموع نشان دهنده این است که مجموعه کتابداران، مدیران استانی ودست اندرکاران جشنواره این کار را یک کار مقدس و منسوب به حضرتامام رضا (ع) و ائمه می‌دانند و فراتر از یک کار اداری و حتی فرهنگی بهآن نگاه می‌کنند. بدون شک ظرفیت‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد وحتماً این پایان راه نیست.

رمضانی تأکید کرد: هدف ما در چنین حرکت و رویدادی، رسیدن به اعدادو ارقام بالا در میزان شرکت کنندگان نیست؛ هدف ما این نیست که بااعداد و ارقام میزان مشارکت، پربار بودن این جشنواره را نشان دهیم. درواقع اعداد و ارقام به تنهایی اصالت ندارند و تنها به عنوان معیار وبهانه‌ای برای سنجش تلاش صورت گرفته و ضریب نفوذ این جشنواره درجامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

*روند گسترش موضوع و حفظ سطح کیفی منابع جشنواره

رمضانی سطح کیفی آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره را مطلوبارزیابی کرد و گفت: از آنجا که موضوع این جشنواره یک موضوع ثابتاست که در هر دوره، کتاب‌هایی متفاوت و جدید به عنوان منابع آن معرفیمی‌شود، طبیعتاً و منطقاً با افزایش سن جشنواره، کیفیت آثار معرفی شدهدر آن نیز باید کاهش یابد؛ اما با تلاش دوستان و پویایی نشر در حوزهآثار مرتبط با موضوع جشنواره و همچنین ظرفیت عظیم حضراتمعصومین (ع) برای تولید آثار مکتوب جدید، آثار معرفی شده در این دورهاز جشنواره به اذعان بسیاری از کارشناسان، در سطح مطلوبی به لحاظکیفی قرار دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها وکتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به اضافهشدن آثار مرتبط با سیره حضرت معصومه (س) و حضرت شاه چراغ (ع) در دوره گذشته این جشنواره گفت: از آنجا که یکی از رسالت‌های ما دراین حرکت و رویداد فرهنگی، گسترش معارف اهل بیت (ع) است، تصمیمگرفتیم در ادامه این روند، علاوه بر موضوعات اضافه شده در دوره گذشته،نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را به نام نهمین امام معصوم مزینکنیم که بر این اساس در این دوره آثار مرتبط با زندگی و سیره حضرتامام جواد (ع) نیز به موضوعات این جشنواره اضافه شد و در دوره‌هایبعد نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

جشنواره کتابخوانی رضوی هر ساله با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی باموضوع سیرة رضوی و پاسداشت ارزش‌های کریمة اهل‌بیت عصمت وطهارت (ع) برگزار می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *