خارج کردن میخ از جمجمه پسرک ۹ ساله

رییس شبکه بهداشت و درمان تایباد گفت: یک‌شنبه شب طی حادثه دلخراشی برای یک کودک ۹ ساله تایباد میخی به طول ۲و نیم سانتی‌متری از دستگاه پرچ پرتاب شده و به پیشانی این کودک اصابت کرده و داخل جمجمه فرو می‌رود.

به گزارش روزنامه‌ “صبح امروز” سید محمد موسوی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه افزود: والدین بلافاصله اورا به بیمارستان خاتم‌الانبیای تایباد رسانده تا تحت مداوا قرارگیرد و پزشکان به محض ویزیت کودک با تیم جراحی مغز و اعصاب تماس گرفته تا با عمل جراحی وسیله خارجی را از مغز خارج کنند .

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع و ورود جسم خارجی به مغز و امکان عفونت به محض ویزیت کودک اقدامات اولیه بر روی کودک صورت گرفته تا بلافاصله در جهت خروج جسم از جمجمه او اقدام کنند.

موسوی در خصوص امکانات و تجهیزات بیمارستان تایباد برای جراحی مغز و اعصاب توضیح داد: این بیمارستان از حدود یک‌سال پیش مجهز به امکانات و و تجهیزات مورد نیاز برای پذیرش بیماران مغز و اعصاب شد و از حدود هفت ماهه پیش دکتر احمدی به عنوان جراح مغز و اعصاب به بیمارستان تایباد منتیل شدند.

وی اظهار کرد: باورود دکتر احمدی به بیمارستان شبکه بهداشت شهرستان امکانات و تجهیزات لازم برای عمل جراحی مغز و اعصاب را با اعتبارات درونی فداهم کردند.

موسوی بیان کرد: از زمان ورود کودک به بیمارستان تا اقدام به عمل او ۵ساعت زمان برد که بخاطر حساسیت موضوع اقدامات اولیه در کنار اقدامات درمانی برای جلوگیری از عفونت جسم خارجی در مغز انجام دادند.

در ادامه با  جراح و متخصصی که این عمل جراحی را برای اولین بار در شهرستان تایباد انجام دادند به مصاحبه پرداختیم.

سینا احمدی ابراز کرد: من در دوران گذر تخصص و در یکی دیگر از شهرستان‌های تابع مشهد عمل جراحی مغز و اعصاب را انجام داده اما در شهرستان تایباد که یک شهر مرزی و محروم محسوب شده برای اولین بار عمل جراحی مغز و اعصاب بر روی کودک ۹ ساله در شامگاه یکشنبه انجام شد.

وی تصریح کرد: کودکی که طی یک بازی کودکانه میخ داخل جمجمه کودک شده و با سوراخ کردن استخوان جمجمه و گذشتن از پرده دور مغز وارد مخاط مغز شده بود.

احمدی گفت: با ویزیت کودک و انجام اقدامات اولیه کودک وارد اتاق عمل شده و باتوجه به حساسیت عمل پسرک حدود ۳ ساعت در اتاق عمل بوده و توسط تیم جراحی موفق شده میخ را از استخوان جمجمه خارج کرده و پرده و استخوان را ترمیم کردیم.

وی عنوان کرد: پس از اتمام عمل جراحی کودک حال عمومی خوبی داشته و به خاطر عدم عفونت تحت مراقبت‌های ویژه بوده و درمان آنتی بیوتیک او شروع شده است.

احمدی ادامه داد: کودک کاملا هشیار بوده و خوشبختانه بعد از عمل و انجام سی‌تی اسکن کودک هیچ مشکل عصبی نداشته و از صبح روز دوشنبه رژیم خوراکی او آغاز شده است و در شرایط خوبی به سر میبرد.

وی در خصوص عمل‌های جراحی مغز و اعصاب توضیح داد: این‌گونه عمل‌ها از حساسیت خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده و برای انجام چنین عمل‌هایی علاوه بر تجهیز امکانات مناسب نیازمند حضور افراد متخصص جراحی مغز و اعصاب و نیز حضور افراد متخصص اتاق عمل لازم و ضروری است.

احمدی افزود: در عمل‌های مغز و اعصاب خطر آسیب به ساختمان‌های حساس مغز و مناطقی که در واقع وظیفه کنترل حرکات و قسمت‌های مختلف بدن را برعهده دارند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: در عمل‌های جراحی مغز که جسم خارجی وارد مغز شده و خطر و حساسیت آسیب بالا بوده قبل از انجام عمل با تصویر برداری‌های دقیق از جسم خارجی و محل دقیق ان در جمجمه امکان آسیب‌چذیری عمل را به حداقل می‌رسانیم.

احمدی بیان کرد: با توجه به تمام بی مهری و بی توجهی وزارت بهداشت به نیروهای جوان که تازه فارغ‌التحصیل شده و یا در حال گذران دوره خود هستند شده اما این افراد به خاطر مردم به صورت متعهدانه در شهرهای مرزی و دورافتاده خدمت کرده اگرچه بسیاری از این افراد از لحاظ معیشتی نیز تحت فشار هستند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *