شعارهای مسئولین در جهت تکریم جایگاه معلم

در سالروز شهادت استاد و معلم بزرگ شهید مطهری هر ساله دوازدهمین روز از اردیبهشت را به جهت تکریم و تقدیر از مقام معلم جشن‌هایی برگزار شده و تمام مسئولان کشوری در این ایام به دنبال راهی جهت تکریم جایگاه معلم بوده اما با تمام شدن این ایام تمام حرف‌ها و وعده‌ها نیز به فراموشی سپرده شده و این قشر زحمت‌کش که پرورش کودکانمان در دست آن‌ها بوده باز هم با همان چالش‌های قبل دست و پنجه نرم می‌کنند

 

در تمام کشورهای پیشرفته تعلیم و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در این راستا به معلم جایگاه بالایی تعلق گرفته تا تنها چالش زندگی معلمین تربیت دانش‌آموز باشد اما در کشور ایران هر ساله شاهد گلایه‌های این قشر بوده و اگر چه این متولیان پرورش در کشور با مشکلات عدیده‌ای در زندگی روبروبوده اما سعی بر تمرکز روی پرورش دانش‌اموزان خود دارند

هر ساله دولت با طرح شعارهایی سعی بر تکریم معلمین داشته اما برای تکریم واقعی باید این طرح‌ها عملیاتی شود

 

به مناسبت روز معلم به سراغ یکی از معلمینی که ۲۸ سال سابقه تدریس در مدارس را داشته رفته تا با او پیرامون چالش‌های شغلش به گفت‌وگیی بنشینیم

 

فیروزه شاه‌محمدی گفت: در گذشته ها برای معلمین ارزش خاصی قایل شده و برای آن‌ها احترام ویژه‌ای داشتند

 

این معلم آموزش‌و پرورش می‌افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی و توقع اولیا از معلمین و بالعکس سبب جبهه‌گیری‌هایی شده و در مدارس دولتی امکانات کم بوده و دانش‌آموزان پرانرژی و با استعداد  هستند

 

شاه‌محمدی تصریح می‌کند: جایگاه معلم در اجتماع و در منظر خانواده‌ها بسیار تنزل پیدا کرده و دیگر از معلمین سلب اختیار شده است

 

وی بیان می‌کند: با توجه به این‌که آموزش‌و پرورش جذب نیروی جدید نداشته این سازمان با کمبود نیروی انسانی روبرو است

 

شاه‌محمدی توضیح می‌دهد: معلمی که تخصص ریاضی داشته به اجبار باید برای دانش‌آموزان ابتدایی تدریس کرده این در صورتی بوده که این معلم از تدریس در مقطع اول ابتدایی هیچ‌چیز نمی‌داند

 

یک معلم حق‌التدریس می‌گوید: ما بیمه نداشته و همیشه به دنبال گرفتن حق و حقوقات خودمان هستیم

 

نوید موسوی می‌افزاید: معلمین حق تدریس به اندازه معلمین ثابت اموزش‌و پرورش زحمت کشیده اما از مزایا و امکانات معلمین ثابت بهره‌مند نمی‌شوند

 

معلم حق التدریس مطالعات اجتماعی تصریح می‌کند: معلمین حق تدریس روی سکوی مطمعنی نبوده و همیشه در جهت ارتقای کار و نحوه تدریس فعالیت می‌کنند

 

سرگروه شیمی ناحیه ۵ مشهد نیز از مشکلات اقتصادی و جایگاه امروزی معلم گلایه می‌کند: معلمین در خصوص حقوقات خود ناراصی بوده چرا که با حقوق دیگر کارمندان پشت میز نشین برابر است

 

مریم صنعتی می‌گوید: از معلمین به طور کامل سلب اختیار شده و معلم هیچ اختیاری برای نحوه برخورد با دانش‌اموزان ندارد و مدیران همیشه برای افزایش تراز مدارس از معلمین درخواست کمک به دانش‌اموزان را دارد

 

وی ابراز می‌کند: امروزه با توجه به نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان انگیزه برای ادامه تحصیل در دانش‌آموزان وجود ندارد

 

صنعتی توضیح می‌دهد: آموزش‌و پرورش باید از نظر حقوقی و جایگاه برلی معلم ارزش قائل شده تا به این طریق همه جامعه به سمت تکریم معلم پیش برود

 

با توجه به صحبت‌های معلمین به سراغ یک دانشجوی دکتر جامعه‌شناسی رفته تا درخصوص تبعات ادامه‌دار شدن این وضع مصاحبه‌ای بگیریم

 

دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی می‌گوید: به نظرم معلمی برای کودکان، نوجوانان و جوانانی که در مسیر یادگیری، رشد و اجتماعی شدنِ پیوسته به سر می برند، یکی از دشوارترین و در عین جذاب ترین و لذت بخش ترین حرفه هایی است که انسانی می تواند اتخاذ نماید.  

 

به گزارش روزنامه”صبح امروز” دکتر‌علی‌رضا عزیزی در خصوص تکریم جایگاه معلم افزود: در این دوره از زندگی، معلم ها نه فقط آموزش دهنده مطالب جدید که الگویی از نحوه رفتار و سبک زندگی برای دانش آموزان خود هستند.  

 

وی تصریح کرد: آنها می توانند شکل دهنده بهترین خاطرات برای فرزندانمان باشند و آموزنده ترین درس های زندگی را به آنها بیاموزند، و می توانند تاثیرهایی ماندگار بر روح و روان فرزندان مان باقی بگذارند و از آن ها مردان و زنانی با اعتماد به نفس و توانمند و یا یاغی هایی ضعیف و با کمترین حد از عزت نفس تربیت نمایند.  

 

  

عزیزی اظهار می‌کند: این حرفه با این سطح از اهمیت و حساسیت، البته که این روزها با مهری و بی توجهی بزرگی روبروست، انگار که همه ما اعم از والدین، متولیان فرهنگی و مدیران و مسئولان نهادهای آموزشی و پرورشی مان، نسبت به آنچه فرزندانمان در مدارس تجربه می کنند و عمده وقت خود را تا دوران جوانی آنجا می گذرانند، و نسبت به یکی از مهمترین الگوهای زندگی فرزندمان در این دوره بی تفاوت شده ایم

 

وی بیان می‌کند: به راستی می توان گفت فراموش کردن معلم ها به معنای فراموش کردن فرزندانمان و نسل آینده محسوب می شود، نسلی که در محیطی پرورش می یابد و اجتماعی می گردد که در آن معلم ها نه وقت، نه انرژی و نه انگیزه لازم برای توجه به فرزندانمان را نمی یابند. فارغ شدن از دغدغه های پایان ناپذیر معلمان، بدان معناست که آنها دیگر نمی توانند با تمرکز بر حرفه و شغل خود، هر چه بیشتر در مسیر «معلم بودن» پیشرفت و حرکت لازم را داشته باشند و از خلاقیت و انگیزه لازم برای افزایش کیفیت تدریس و تعامل با دانش آموزان استفاده نمایند

 

عزیزی ابراز می‌کند:  امروزه با توجه به توسعه بیش از پیش شیوه های آموزشی و نحوه اجرای هنر معلمی، هم معلم ها و هم نظام آموزشی نیازمند تحول مستمر در شیوه های آموزشی است که این امر تنها با فراغت ذهن و تمرکز معلمان و نظام آموزشی بر شیوه های آموزش و تعامل امکان پذیر می گردد

 

وی توصیح میدهد: از این رو، به نظر می رسد در جهان امروز که مبنای توسعه جوامع را، توسعه انسانی شکل داده است، و مهارت، تخصص و توانمندی بیش از ابزارها و فناوری به کار توسعه جوامع می آید، لزوم توجه به دغدغه ها و نیازهای معلمان که پرورش دهنده چنین نیروها و انسان هایی هستند، بیش از هر زمان ضروری و لازم می نماید

 

در ادامه با مدرس علوم ارتباطات اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم

 

پرورش در آموزش‌وپرورش مغفول مانده  

 

 مدرس علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه‌ می‌گوید: امروزه گلایه بیشتر معلمین از کمبودهای مالی بوده این درصورتی است که در کنار این نابسامانی‌های مالی موضوع پرورش در این سازمان به فراموشی سپرده شده و تنها روی مبحث آموزش متمرکز میشوند

 

دکتر جعفر شاهرخی می‌افزاید: برون‌داد مدارس رابطه مستقیمی با جایگاه معلم در جامعه دارد

 

وی تصریح می‌کند: کشورهای پیشرفته تمرکز در پرورش معلمین متخصص در مقطع ابتدایی داشته و این دقیقا در تضاد آموزش معلمین در کشور ما بوده و این معلمین از کمترین حقوق برخوردار بوده در صورتی که پایه‌گذار اصلی همین معلمین ابتدایی هستند

 

شاهرخی عنوان می‌کند: امروزه معلم هیچ اختیاری در جهت آگاه کردن اشتباه دانش‌آموز نداشته و دانش‌آموزان با هر برخورد تندی از سمت معلم از او شکایت می‌کنند

 

وی اشاره می‌کند: امروزه تکنولوزی‌های ارتباطی وقت مفید دانش‌آموزا را گرفته و همین فصای مجازی نقش بسزایی در کاهش جایگاه معلم داشته چرا که دانش‌آموز با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به آموزش کتاب درسی دست پیدا می‌کند

 

شاهرخی در نهایت بی انگیزگی معلمین را این‌گونه توضیح داد: با توجه به دریافت کمک هزینه‌هایی از والدین دانش‌آموز، دانش‌اموزان نگاه ابزاری به معلم داشته و اورا موظف به تدریس می‌داند و در این خصوص برخورد جدی با هاتکین حرمت معلم نداریم. 

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *