تفویض اختیار در راه مناطق مشهد

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در این دیدار ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های مدیران مناطق، اظهارکرد: هدف اعضای شورا از ارائه گزارشات مختلف در نشست های گوناگون، نمایش گزارشی از عملکرد شماست.

وی با بیان اینکه مناطق در خط مقدم مسئولیت و تعامل با مردم هستند، گفت: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود رویکرد حمایتی از مناطق را اعلام کرده تا کار مردم و روند پاسخگویی به آنها را تسریع نماییم.

حیدری خاطرنشان کرد: در کمیته های نظارتی پیوسته به مدیران مناطق تاکید داشتیم که خلاء ها را احصا کنند تا شورای شهر با مصوبات خود این موارد را برطرف کند.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه علی‌رغم تاکیدات اعضای شورا، هنوز گزارش منسجمی از این خلاءها از سوی مناطق دریافت نکرده‌ایم، تصریح کرد: یکی از ماموریت های پیش‌بینی شده برای کمیته های نظارتی، در کنار حل‌وفصل مشکلات شهروندان، رسیدگی به مسائل مناطق، اصلاح و روان‌سازی امور شهروندان است.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه دو عامل موجب تمرکزگرایی می‌شود، گفت: وقتی نظام بروکراتیک توسعه‌ پیدا‌ می‌کند، برای هرفردی که به مجموعه افزوده می‎‌شود باید نقشی تعریف کنیم و همین امر موجب طولانی شدن فرآیندها شده است.

وی فضای عدم اعتماد را عامل دیگر دانست و افزود: این بی‌اعتمادی در درون شهرداری و همچنین روابط میان شهروندان و شهرداری محسوس است که با توجه ویژه به مقوله شفافیت و نظارت، می‌توانیم این معضل را به مرور زمان اصلاح کنیم.

حیدری با بیان اینکه تفویض اختیار به معنای عدم نظارت نیست و این نظارت به صورت روزانه از طریق سامانه‌ها قابل کنترل است، تصریح کرد: ابعاد مختلف این موضوع باید بررسی شود و شورای شهر برای تحقق آن آمادگی دارد و کمک های لازم را خواهد داشت.

وی همچنین گفت: این اراده تفویض اختیار در مدیریت شهری و شهردار نیز وجود دارد و این فضا به زودی ایجاد خواهد شد تا جایگزین نگاه های تکلیفی شود.

حیدری در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در سال 98 شرایط ویژه‌ای پیش‌رو خواهیم داشت، اظهارکرد: مدیریت شهری با هر تغییر و تحولی متاثر خواهد شد.

وی با اشاره به تهاتر بخش زیادی از بدهی های شهرداری در سال گذشته، افزود: شرایط درآمدی شهرداری در سال آینده ممکن است متفاوت از سال قبل باشد و با محدودیت‌ها و تنگناهایی مواجه خواهیم بود.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه هزینه‌ها باید با رویکرد صرفه و صلاح و انقباضی باشد، گفت: مناطق نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کنند و باید در بخش هزینه‌ها مراقبت بیشتری داشته باشیم.

حیدری در بخش دیگری از صحبت های خود به نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: با تعریف ظرفیت‌های ویژه‌ای برای کارکنان، میتوان از آنها در جهت کمک به مدیریت شهری بهره‌ گرفت؛ خدمات ویژه‌ای بدین ترتیب می‌توان در فضای شهری به شهروندان ارائه کرد تا تعاملات مردم و مدیریت شهری تعمیق یابد.

وی با تاکید بر لزوم تکیه به ظرفیت های شهرداری و ارتقاء بهره‌وری و کارایی، تصریح کرد: شورای شهر نگاه حمایتی خود را ضمن نظارت خواهد داشت و نوع مراودات باید به نحوی باشد که دخالتی صورت نگیرد.

حیدری اشاره‌ای هم به فعالیت کمیته های نظارتی داشت و اظهارکرد: دو مرحله‌ای شدن فرآیند پاسخگویی به شهروندان در این کمیته‌ها، بسیار کارساز بوده و موجب تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع شده است؛ اکنون به نحوی فرآیندها طی شده که پرونده های محدودی به کمیته های نظارتی ارجاع داده می‌شود.

در ادامه این نشست، حسنعلی رجب‌زاده، مدیر منطقه 10 شهرداری مشهد ضمن تبریک نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراهای شهر و روستا، اظهارکرد: از حمایت‌ها، هدایت‌ها و پشتیبانی های شورای شهر از مجموعه شهرداری، بویژه شهرداری مناطق در سال 97 کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ مصوبات 3 ماهه پایانی سال گذشته شورا و ابلاغ آنها موجب رونق کسب‌وکار و افزایش درآمدهای شهرداری مناطق شد.

وی با بیان اینکه همین رویکرد حمایتی شورای شهر موجب تحقق 100 درصدی درآمدهای مناطق شهرداری در سال گذشته شده است، گفت: در سال 97 علاوه‌بر همدلی میان شورای شهر و شهرداری، شاهد تعامل و هم‌افزایی بسیار خوبی بین مدیریت شهری و استانداری و سایر دستگاه های تاثیرگذار در شهر بودیم که موجب شد سال گذشته، سالی به یادماندنی در تاریخ مدیریت شهری مشهد باشد.

رجب‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال 98 علی‌رغم تمامی مشکلات احتمالی، سال بهتری برای شهر مشهد باشد.

مدیر منطقه 10 شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به اهمیت تفویض اختیار به شهرداری های مناطق، تصریح کرد: شهر مشهد را با جمعیت 3 و نیم میلیونی و حضور سالانه 30 میلیون زائر نمی‌توان به صورت متمرکز مدیریت کرد و باید به سمتی حرکت کنیم که مناطق از بعد کارشناسی و امکانات تقویت شوند و بار مسئولیتی ستاد را به دوش بکشند.

وی با بیان اینکه تمامی فرآیندها و مراحل تحقق بودجه مناطق توسط خود این مجموعه‌ها انجام می‌شود، گفت: شرایط میتواند به نحوی رقم بخورد که این اعتبارات در منطقه قابل راهبری باشند و نه اینکه برای هر اقدامی نیازمند دستور شهرداری مرکز باشیم.

رجب‌زاده افزود: امیدواریم این رویکرد و سیاست با حمایت شورای شهر نیز همراه شود تا در سالهای آینده کمترین گردش‌کار و ارجاعات را داشته باشیم؛ تسهیل در امور شهروندان، انجام کار با کیفیت و رضایت ارباب رجوع از جمله دستاوردهای اجرایی شدن این طرح است.

در ادامه، مصطفی نعمتی، مدیر منطقه ثامن شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه مطالبه مناطق برای تفویض اختیارات از باب تمامیت‌خواهی نیست، اظهارکرد: مناطق در نقطه مواجه با مردم و تعارضات میان آنها و شهر نقش‌آفرینی می‌کنند؛ مسئولیت هر اتفاقی که در شهرداری رخ می‌دهد، با مناطق است ولی اختیاراتی که باید را ندارد.

وی افزود: نقش راهبری، سیاستگذاری و نظارت عالیه شهرداری مرکز را قائل هستیم ولی با تفویض اختیار، روند پاسخگویی و پیشبرد امور تسریع می‌یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *