بررسی علل کندی توسعه نگارخانه‌ها و فروش نامطلوب آثار هنری

نگارخانه‌ها در زمره اولین و مهم‌ترین مراکز هنری برای نمایش و معرفی آثار هنرمندان محسوب می‌شوند. در تمام کشورهای دنیا نگارخانه‌های تجسمی، بخش جدانشدنی هنر به شمار می‌روند. این در حالی است که در چند سال اخیر نگارخانه‌های زیادی در مشهد احداث ‌شده‌اند و آثار هنرمندان را به نمایش می‌گذارند که در این نگارخانه‌ها، نمایشگاه‌های عکس، نقاشی، هنرهای تجسمی و… توسط هنرمندان برگزار می‌شود.

کمبود اکسیژن تبلیغات در فضای فرهنگی و هنری جامعه

جواد استادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ضمن اشاره به‌ضرورت وجود نگارخانه‌ها به‌عنوان مکانی برای نمایش آثار هنری و ارتقا مصرف هنری جامعه، ضعف تبلیغات را علت اصلی کندی توسعه نگارخانه‌ها و فروش نامطلوب آثار هنری بیان و خاطرنشان کرد: ازآنجاکهتبلیغات مناسب در حوزه تئاتر و سینما در مشهد انجام‌شده، مردم از این هنرها استقبال ویژه‌ای دارند، اما ضعف تبلیغات در حوزه نگارخانه باعث شده مردم شناخت کافی از محصولات هنری که در نگارخانه عرضه می‌شود نداشته باشند.

وی اظهار کرد: نگارخانه‌ها مکان‌هایی هستند که می‌توانند موقعیت ویژه‌ای را در اصلاح نگاه زیبایی‌شناسی مردم داشته باشند و مدیران نگارخانه‌ها ایثارگرانی هستند که در شرایط اقتصادی سخت فعلی داشته‌های خود را عرضه می‌کنند و از وقت و سرمایه و فکر خود مایه گذاشته تا چرخ آثار هنری در مشهد بچرخد، پس لازمه اجرایی شدن فضای تبلیغاتی چنین مکان‌هایی تعریف سازوکاری برای تعامل دوطرفهبین رسانه و نگارخانه می‌باشد تا بتواند اخبار مربوط به آثار هنری را به‌صورت پیوسته منتشر کند و سطح آگاهی و شناخت مردم را نسبت به این فضاها بالا ببرد.

تزریقِ فرهنگِ خریدِ هنرهای اصیل به بدنه فکری جامعه

مژگان همایونی مدیر نگارخانه توان‌بخشی همدم علت اصلی خلوت بودن اکثر نگارخانه‌ها را نهادینه نشدن فرهنگ خرید و استقبال از آثار هنری اصیل در عامه مردم دانست و ابراز کرد: وجود ابزار فرهنگ‌سازی رسانه در پیشرفت و ارتقا تفکر هنری مردم ضروری است و باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

دل‌زدگی قشر فرهیخته از رزومه‌ای شدن نمایشگاه‌ها

فرانک چوگانیان مدیر گالری آسمان ضمن گله‌مندی از رزومه‌ای شدن نگارخانه‌ها به خاطر ضوابط و قوانین موجود بیان کرد: وقتی یک هنرجو، صرف داشتن یک رزومه نمایشگاه انفرادی، آثار هنری کم کیفیت خود را ارائه می‌دهد، عده کثیری از اقشار فرهیخته از این فضاها دل‌زده می‌شوندو هنرمندان قوی حاضر نیستند کارهای خود را در نگارخانه‌های مشهد به نمایش بگذارند و به خاطر کمی فروش آثار هنری باکیفیت خود به سمت نگارخانه‌های تهران می‌روند، هرچند که در این مابین، پایین آمدن قدرت خرید مردم در شهر مشهد نسبت به یک کلان‌شهر مثل تهران بالطبع پایین‌تر است.

طراحی پوسترها نباید موضوع محور باشد

عسل نظریان مدیر نگارخانه عسل گفت: یکی از علت‌های اصلی که مردم به سمت نگارخانه‌ها نمی‌آیند به این خاطر است که اکثر آن‌ها تصور می‎کنندکه نگارخانه‌ها هزینه ورودی دارند و از طرفی ضعف تبلیغات را دلیل دیگر استقبال کم مردم از آثار هنری دانست و به این نکته اشاره کرد که طراحی پوسترها به‌صورت موضوع محور است و نباید نگارخانه‌ها در حد یک آدرس در پوستر درج شوند.

فقدان یک اقتصاددان و بازاریاب در نگارخانهها

زینب امت رضا مدیر گالری ارغوان مشکل اصلی فروش کم آثار هنری در نگارخانه‌ها را فقدان یک اقتصاددان و بازاریاب در این عرصه اعلام کرد که بتواند با ارگان‌های مختلف و رسانه‌ها ارتباط بگیرد و پل ارتباطی بین مردم و نهادها و نگارخانه را ایجاد کند.

فرهنگ سازی را از خودمان آغاز کنیم

خرمی مدیرنگارخانه گلستان علی(ع) اثربخش بودن چنین جلساتی را در تحلیل راه‌های رسیدن به سوددهی بالا عنوان و ابراز کرد: در این جلسات باید به‌جای بحث‌های هنری به بحث‌های مدیریتی پرداخته شود وفرهنگ‌سازی در ابتدا باید از خودمان آغاز شود و هنرمندان باید مردم را درک کرده و راه را برای رسیدن به مردم هموار کنند، تا زمانی که هنرمند خود را از یک‌لایه اجتماعی جداگانه از مردم تصور کند نمی‌تواندمتناسب باذوق و قریحه مردم اثر هنری خلق کند و نتیجه آن می‌شود که نگارخانه‌ها خالی بماند.

هل دادن اقتصاد گردگشگری مشهد به سمت نگارخانهها

کرمانی مدیر نگارخانه مانا به بیان پارهای از راهحل‌ها برای رفع این معضلات پرداخته و عنوان کرد: باید تبلیغات و بازاریابی و اقتصاد گردشگری مشهد  را به سمت گالری‌ها سوق دهیم و از طرفی حضور رسانه‌ها در نگارخانه صرفاً جهت رفع تکلیف نباشد، همچنین مجوز برگزاری یک نمایشگاه بی‌کیفیت صرف داشتن یک رزومه را معضل بزرگی برای جامعه هنری دانست که کمترین خسارت آن این است که هنرجوی تازه‌نفس و تازه‌کار دچار توهم هنرمند بودن می‌گردد و از تلاش بیشتر جهت ارتقا کار خود بازمی‌ماند.

فرهنگ سازی هنرمند باید در اولویت قرار بگیرد

عباس زاده مدیر نگارخانه روند، فرهنگ‌سازی برای هنرمندان را ضروری دانست و افزود: فرهنگ‌سازی در ابتدا باید برای فرد هنرمند صورت گیرد و هنرمندان خلاقیت و قدرت تشخیص کافی در جهت اینکه عامه مردم چه چیزی را می‌پسندند داشته باشند، وی،  به راه انداختن پویش‌هایی از قبیل آگاهی بخشی به مردم از طریق ارائه بیلبوردهای تبلیغاتی را راه‌حلمناسبی برای رفع این مشکلات دانست.

جمع بندی جلسه تخصصی مدیران نگارخانه ها

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، ضمن شنیدن نقطه نظرات مدیران نگارخانه‌ها، جمع‌بندی خود را از این جلسه اعلام و ابراز کرد: رسانه‌ها به‌عنوان حوزه‌ای برای آگاهی بخشی به مردم باید در جهت رفع این مشکلات با نگارخانه‌ها و گالری گردان‌ها مصاحبه داشته باشند و البته تشخیص فرد مصاحبه‌شونده  را بر عهده نگارخانه بگذارند تا وارد حواشی نگردند، همچنین رسانه باید با نگاهی تحلیلگرانه به موضوع پرداخته و به تجربه‌های جهانی در نگارخانه‌ها بپردازند.

وی در ادامه افزود: نگارخانه‌ها باید به سمت نمایشگاه‌های دائمی حرکت کرده  و از طرفی لازم است در جهت راه‌اندازی پویش‌هایی در حوزه‌تورهای نگارخانه گردی اقدامات جدی صورت گیرد و آموزش‌وپرورش و مدیران دولتی و غیردولتی در نگارخانه‌ها حضورداشته باشند تا چرخ آثار هنری از حرکت بازنایستد.

استادی، ارتقای بیشتر سطح سواد هنری در مردم را یکی از راه‌های افزایش فروش آثار ارائه‌شده در نگارخانه‌ها دانست و عنوان کرد: نگارخانهدار در ابتدا باید این واقعیت را قبول کند که میزان فرهنگ مردم در این حوزه در چه حد است و به فکر ایجاد جذابیت در نگارخانه از طریق حضور بازیگر و اجرای موسیقی در فضای نگارخانه برای افزایش حضور مخاطب باشد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در جهت افزایش فروش آثار هنری نگارخانه‌ها بیان کرد: جهت برگزاری اولین حراج هنری در مشهد با سرمایه‌داران مشهدی مذاکراتی صورت گرفته است. همچنین طی مذاکراتی با هتل دارها اقداماتی در دست انجام است که فضاهای خالی هتل را در اختیار نگارخانه دار قرار دهند تا بتوانند آثار خود را در چنین فضاهایی به نمایش بگذارند.

جواد استادی وجود یک کانال ارتباطی برای ارتقا فروش و عرضه آثار هنری نگارخانه‌ها را ضروری دانست و افزود: باید کانالی ایجاد شود که در آن مدیران نگارخانه‌ها و رسانه‌ها حضورداشته باشند تا اخبار در آنجاقرار گیرد و به موضوعات ریشه‌ای پرداخته شود،  ضمنا مدیران به این نکته توجه کنند که خبرگزاری‌ها بیشتر نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده‌دارندو اگر به دنبال تحلیل و نقد مسائل و مشکلات خود هستند، باید با روزنامه‌ها تعامل مشترک داشته باشند و رویدادهای مشترک را ایجاد کنند.

سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *