ایرانیان چقدر کالای فرهنگی مصرف می‌کنند

موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»پس از 16 سال توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات اجرا می‌شود.

دکتر محمد سلگی رئیس پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرفکالاهای فرهنگی در ایران» از 24 فروردین سال 1398 توسطمرکز طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغازشده و به مدت 20 روز ادامه خواهد یافت. جمع آوری اطلاعاتمورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه 15 هزار و 500 نفر از افرادبالای 15 سال ساکن شهر و روستا و در گستره ملی انجام میشود.

وی افزود: در این پیمایش، پرسش‌گران برای تکمیل پرسشنامه،به هموطنان ساکن در 31 مرکز استان، 85 شهر (غیر مرکزاستان) و 500 روستا مراجعه خواهند کرد. در جمع آوریاطلاعات مورد نیاز این طرح حدود 400 نفر، شامل پرسشگران،مدیران اجرایی و ناظران با مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه و بهمدت دو ماه همکاری خواهند داشت و در نهایت داده‌هایجمع‌آوری‌شده توسط تیم علمی طرح مورد تجزیه و تحلیل قرارخواهد گرفت. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریمگزارش‌های اولیه از نتایج این پیمایش تا پایان شهریور ماه سالجاری آماده انتشار شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به سوابقاین طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: موج اولاین پیمایش در سال 1379 و موج دوم آن در سال 1382 انجامشده است، وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح باموج‌های قبلی بیان کرد علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونه‌هایاین طرح با قواعد نمونه‌گیری طرح‌های ملی در دست اجرایپژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافتهاست. در این طرح سعی شده است با حفظ ساختار کلی طرح،در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت بهروزآمدکردن برخی سوالات اقدام شود.

محمد سلگی بیان کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم تا درگام اول به برآوردی از کمیت و کیفیت مصرف کالاهای فرهنگیدر بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همکاریصاحبنظران، با تحلیل ثانویه داده‌ها، دلالت‌های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران راآشکار کنیم.

وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگیمردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریحکرد: فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات به‌روز، به منظوراستفاده در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور است و امید است تابا کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرایبرنامه‌های فرهنگی موثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی واوقات فراغت شهروندان فراهم شود.

سلگی همچنین منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتیدانست که افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند وصورت‌هایی از کالاها و فعالیت‌های فرهنگی است که طالب آنهستند.

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: پیمایش «مصرف کالاهایفرهنگی در ایران»، 3 محور: «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و«تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی،فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیتهنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله‌خوانی،رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانه‌های صوتی تصویری،رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات(امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، موردبررسی و سنجش قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین از اجرایطرح‌های ملی دیگری نظیر «بررسی سبک زندگی ایرانیان»،«سنجش وضعیت هویت ایرانیان»، «بررسی آثار و پیامدهایالحاق به کنوانسیون برن» و «تدوین محتوای برنامه ملی آموزشسواد رسانه‌ای در ایران»، در پژوهشگاه خبر داد و گفت: اجرایموج چهارم پیمایش ملی «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» نیزدر دستورکار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار دارد کهگزارش مراحل انجام این پروژه‌ها از طریق سایت پژوهشگاهاطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *