۵ هزار مرد سال گذشته از همسران خود کتک خوردند

یکی از واژه‌های نسبتا ناآشنا و جدیدی که طی سالیان اخیر به دامنه لغات دادگاه خانواده اضافه شد واژه مردآزاری بود.اگر این اسم برای شما غریب و ناآشناست این گزارش را تاپایان دنبال کنید چراکه بر خلاف تصور عموم، این مشکل محدود به خشونت جسمی نمی‌شود بلکه خشونت کلامی، جنسی، روحی و روانی را نیز در بر می‌گیرد. در واقع هر نوع اجبار به برقراری رابطه جنسی نیز می‌تواند نوعی خشونت علیه مرد نیز به شمار آید. این خشونت نسبت به مردان هم در خانواده و هم در سطح کلان یعنی جامعه انجام می‌شود. نکته جالب توجه در جوامع مردسالار عدم استفاده از واژگانی مانند خشونت جنسی نسبت به مردان یا خشونت علیه مرد و مرد آزاری را نمی‌پذیرد و گاها  آن را کتمان می‌کند.

خشونت نسبت به مردان می‌تواند بسته به سن افراد متفاوت باشد.
اما آمار آزار مردان توسط همسران در زمان پیری بالاتر است. برای مثال فردی که در سن پیری به سر می‌برد و در جهات مختلف وابستگی جسمی و عاطفی بالاتری به خانواده و خصوصا همسر خود دارد و توانایی دفاع و محافظت از خود را ندارد لذا احتمال وقوع خشونت در این فرد افزایش می‌یابد.

در اخبار روزهای آخر سال97 پزشکی قانونی کشور با انتشار خبری مبنی بر افزایش آمار مرد آزاری نسبت به سال‌های گذشته تصور عامه مردم ایران بر فرهنگ مرد سالاری را تغییر داد.

در همین راستا با پزشکی قانونی استان خراسان رضوی درخواست مصاحبه‌ای  داده که با توجه به خط قرمزهای خبری این مصاحبه انجام نشد و آمار اختصاصی استانی در این خصوص به ما ارائه نشد.

تا سال ۹۵ فقط ۵ درصد از مدعیان همسرآزاری را مردان تشکیل می‌داد اما در حال حاضر مدعیان مردآزاری به رقم ۷ درصد افزایش یافته است.

آمار مراجعان همسر آزاری در سال گذشته ۸۱ هزار و ۷۲۹ نفر بوده است که سهم زنان از این نزاع‌ها ۷۷ هزار و ۵۹ و سهم مردان  ۴ هزار و ۶۷۰ نفر بوده که قربانی خشونت و آزارهای روحی و روانی از سوی همسران‌شان شدند.”

تمام این آمار و اخبار تنها خبر از تغییر مسیر فرهنگ ایرانی دارد به همین جهت در این زمینه به گفت‌وگو با یک روان‌شناس نشستیم تا از چرایی این افزایش و تغییر رویه مطلع شویم.

یک جامعه شناس و روان‌شناس اجتماعی گفت: در ساختار زندگی امروزه جامعه تغییر نگرشی شکل گرفته ولی هم‌چنان آزار زنان توسط مردان پدیده تلخ و مظلومی بوده که آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد.

به گزارش روزنامه “صبح امروز” محمدرضا ایمانی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون مرد آزاری افزود: آمار منتشر شده از مراجعه افراد به پزشک قانونی، پلیس و قوه قضاییه به دست آمده، این در صورتی است.

وی تصریح کرد: فراوانی همسرآزاری خیلی بیش‌تر از آماری که در اخبار منتشر شده است و با توجه به تغییر فضای جامعه به سمت کم شدن قدرت مالی مرد و شریک شدن زن در این قدرت این آسیب اشکال مختلفی پیدا کرده است.

ایمانی اظهار داشت: با توجه به افزایش آگاهی زن از حق و حقوقات خود و افزایش رفت‌وآمد در جامعه و اشتغال زن  و کسب موفقیت‌های چشمگیر در جامعه سبب شده تا حس قدرت سنتی که از جانب مرد بر نظام‌ خانواده منتقل شده شکسته شود.

وی ادامه داد: این تغییر نگرش ایجاد آسیب‌های جدیدی را به دنبال داشته که برای حل و رفع این چالش‌ها جامعه باید به سمت مصالحه و مفاهمه حرکت کنیم.

ایمانی بیان کرد: در سنت گذشته مرد در موقع انتخاب همسر زنی را انتخاب کرده که تحصیلات آکادمیک نداشته و این باعث شده که قدرت مالی و استقلال زن وابسته به مرد باشد و همین امر موجب تحکم و قدرت مرد در خانواده بود.

وی با اشاره به حضور و بروز زن‌ها در جامعه و گرفتن سهم اجتماعی در پیشبرد جامعه از منظرهای متفاوت تشریح کرد: این حضور باعث ایجاد رقیبی برای مرد شده و جامعه باید این تغییر را بپذیرد.

ایمانی گفت: با توجه به تغییر روش زندگی از سنتی به مدرن باید تلاش کرد تا بیشتر به سمت مصامحه و مفاهمه قدم برداشته تا شاهد تداوم زندگی باشیم.

وی ابراز کرد: پذیرش این قضیه که زن‌ها برای افزایش سهم‌اجتماعی در جامعه حاضر شده و به تمکن مالی سبب شده تا با موفقیت در جهت پیشبرد زندگی قدم بردارند.

ایمانی تصریح کرد: امروزه زن‌ها با اگاهی نسبت به قدرت‌های درونی خود در مقابل مردی که قصد توهین و تخریب همسر خود را دارد ایستاده و به راحتی می‌توانند در برابر آسیب‌های فیزیکی از خود دفاع کنند.

وی تاکید کرد: مردانی آمادگی ازدواج را دارند که از لحاظ قدرت فکری و روانی و تفکر هیجانی در سطح بالایی باشند در غیر این صورت با توجه به افزایش سطح آگاهی زنان و تغییر روش زندگی اجتماعی و خانوادگی مورد نکوهش قرار می‌گیرد.

ایمانی افزود: با توجه به تغییر الگوی جامعه ایرانی که به سمت برابر شدن نقش‌آفرینی مرد و زن حرکت کرده و امروزه بایستی برای امر  ازدواج مرد شخصیت فکری و مالی مستقل زن را پذیرفته و سپس با آن ازدواج کند.

وی در خصوص مصادیق همسرآزاری این‌چنین توضیح داد: یک زن می‌تواند از بعد روانی موجبات تخریب همسر خود را فراهم کند که این در میان آمار مراجعات پزشکی قانونی نیست.

ایمانی ادامه داد: تخریب شخصیت مرد در مقابل فرزندان و خانواده و به کار بردن انواع الفاظ رکیک و سخیف برای مرد از جمله مصادیق همسرآزاری محسوب می‌شود.

وی اشاره کرد: بدبینی و شک‌هایی که نسبت به مرد صورت می‌گیرد نیز از جمله مواردی است که می‌تواند موجب تخریب روانی و شخصیتی همسر شده و از موار همسرآزاری به شمار می‌آید.

ایمانی اظهار داشت: اسراف کردن و مستهلک کردن وسایل خانه نیز از جمله  مواردی بوده که موجبات تخریب مرد در بعد اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی خبر داد: امروزه بعد جنسی  شایع ترین علل طلاق بوده که محروم و محدود کردن مرد که توسط زن‌ها دامن زده شده و موجب تخریب همسر شده که این محرومیت‌ها سبب شده ۸۲درصد طلاق عاطفی در ایران رخ دهد.

ایمانی بیان کرد: ما باید خود را برای زندگی جدید و بر اساس الگوهای جدید بازسازی کرده و باید پذیرفت که زمان زورگویی و تبعیض گذشته و این اتفاقات در گذشته موجب تحمیل فشاری به زن شده که امروزه زن‌ها با رسیدن به قدرت دیگر نمی‌تواند زورگویی مرد را بپذیرد .

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *