فساد خط قرمز مدیریت شهری

شهردار مشهد با اشاره به موضوع فساد گفت: در موضوع فساد به‌صورت جدی گفته‌ام که به‌هیچ‌وجه به‌خصوص در آن بخشی که در مواجهه با مردم است، شوخی ندارم.

به گزارش صبح امروز محمدرضا کلائی در نشست مشترک اعضای شورای شهر مشهد با شهردار، معاونان و مدیران شهرداری مشهد اظهارکرد: اگر در طی این مدت توفیقی در شهر حاصل‌شده به دلیل همدلی بین اعضای شورای شهر و مدیران شهری بوده و اگر ایراداتی نیز وجود داشته با همین همراهی و همدلی حل خواهد شد.

وی افزود: من برنامه عملیاتی میان‌مدت شهرداری مشهد را جدی گرفته و مدام در خصوص موضوعات مختلف به آن مراجعه می‌کنم و به معاونان خود نیز توصیه کردم همین کار را انجام دهند و درخواست و خواهش من از اعضای شورای شهر مشهد نیز این است که بر اساس همین برنامه از مدیران شهری سؤال و مطالبه کنند و مدیران شهری هم برای گزارش عملکرد خود بر اساس برنامه عملیاتی اقدام کنند.

کلائی با اشاره به موضوع فساد نیز بیان کرد: در موضوع فساد به‌صورت جدی گفته‌ام که به‌هیچ‌وجه به‌خصوص در آن بخشی که در مواجهه با مردم است، شوخی ندارم البته مدیران شهرداری هم گام‌هایی خوبی در حوزه مقابله با فساد برداشته‌اند و خیال ما را از این حوزه راحت کرده‌اند.

شهردار مشهد با اشاره به دیگر دغدغه‌های اعضای شورای شهرادامه داد: در ارتباط با کارگزاران باید گفت که آنها به‌صورت الکترونیکی در حال رصد هستند تا مشکلی ایجاد نشود و در مورد صلح‌نامه‌ها نیز هر آنچه در این دوره از مدیریت شهری و چه دوره‌های قبل امضاشده به آن پایبند هستیم.

یادآوری رای مردم به برنامه لیست امید و لزوم اجرای برنامه های شورا توسط شهرداری

هم چنین محمدرضا حیدری در این نشست با بیان اینکه این جلسه به منظور بررسی و تبادل‌نظر پیرامون محدودیت‌ها و مسائل مرتبط با مدیریت شهری به صورت فصلی برگزار ‌می‌شود، اظهارکرد: تمامی اعضای شورای شهر و مدیران و کارکنان شهرداری دغدغه پیشرفت، توسعه و اصلاح امور را دارند؛ مردم شهر مشهد در انتخابات شورا، براساس برنامه های ارائه شده، لیست امید را انتخاب کردند و شهردار و معاونان و مدیران و … موظف به اجرای برنامه های شورای شهر هستند.

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از جهتگیری های برنامه عملیاتی 97-1400 شهرداری مشهد نیز برمبنای برنامه ارائه شده به مردم بوده و همه باید در سایه این رویکرد، گام بردارند.

وی همچنین افزود: مصوبات و برآیند نظر اکثریت اعضای شورای شهر، دیگر محور فعالیت‌ها و اقدامات مدیران شهرداری بایستی باشد.

وی تصریح کرد: افرادی که در بدنه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند باید به این برنامه‌ها باور داشته باشند و اعضای شورای شهر را در این فضا همراهی و همیاری کنند.

شفافیت، انضباط مالی و مبارزه با فساد

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شفافیت، انضباط مالی و مبارزه با فساد از جمله شعارهای منتخبان شورای پنجم شهر مشهدمقدس بوده است، گفت: شفافیت و فسادستیزی در مسائل مدیریت شهری خط قرمز اعضای شورای شهر است و از این موضوعات به هیچ وجه نخواهیم گذشت.

حیدری با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی های انجام شده، شهرداری و سازمان های وابسته به آن، در طول عمر فعالیت شهرداری‌ها پیوسته از این نقطه آسیب دیدهاند و بیشترین میزان نارضایتی‌ها مربوط به عدم تحقق شفافیت و فسادهای مالی شهرداری است، گفت: بسیاری از مدیران و کارکنان شهرداری شبانه‌روز برای حفظ و ارتقاء آبروی سازمانی و سرمایه اجتماعی تلاش می‌کنند ولی اقلیتی فرصت‌طلب در حال تضییع آنها هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نکات شایان توجه در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران منتشر شده آمده است: «همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات جمهوری اسلامی است؛ همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه حرام بگریزند و از خداوند در این باره کمک بخواهند و دستگاه های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت از تشکیل نطفه فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: مقوله فساد صرفا به موضوع رشوه محدود نمی‌شود و اگر در زمینه‌ای صرفه و صلاح شهرداری مدنظر قرارنگیرد نیز جلوه‌ای ‌از فساد است.

حیدری رضایتمندی و پاسخگویی به مردم را بعنوان موضوع سومی که باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد و افزود: مدیریت شهری، خدمتگذار مردم است و رابطه نابرابر میان ارباب رجوع و کارمندان باید متوازن شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به صلح‌نامه های شهرداری و شهروندان اشاره کرد و در این خصوص گفت: نسبت به عهد خود با مردم باید وفادار باشیم و در این زمینه، از حوزه مالی و پشتیبانی و اقتصادی شهرداری تشکر می‌کنیم.

امورات مردم و شهروندان در سریعترین زمان ممکن پاسخگویی شود

در ادامه احمد نوروزی عضو شورا با بیان اینکه شورای شهر از بدنه شهرداری انتظار دارد که امورات مردم و شهروندان در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی و پاسخ مناسب به آنها داده شود، گفت: پاسخگویی مناسب، درست و سریع به معنای افزایش رضایت شهروندان و از سوی دیگر کسب درآمد برای شهرداری است؛ مهمترین دستاورد تحقق این مهم، کاهش فساد است.

وی ادامه داد: از قوانین و مقررات باید در جهت تسهیل و تسریع در رسیدگی به کار شهروندان استفاده شود؛ رویکرد ما باید به نحوی باشد که از تبصره های قانونی و ماده های مصوب در جهت گره گشایی امور بکار گیریم.

تاکید بر اطلاع رسانی خدمات روزمره به مردم

نوروزی با بیان اینکه عملکرد مدیریت شهری را باید از نگاه دیگران مورد ارزیابی قرار دهیم، اظهارکرد: خدمات روزمره شهرداری در حوزه های مختلف باید اطلاع رسانی شود تا مردم و شهروندان در جریان آنها قرار گیرند و از حجم اقدامات و هزینه های مدیریت شهری برای اداره شهر آگاهی یابند.

فرآیندهای حوزه شهرسازی نیازمند بازمهندسی است

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد نیز در این نشست با تقدیر از زحمات و تلاش های بسیاری که از سوی شهرداری انجام شده است، اظهارکرد: مقام شورای شهر مثل مقام روشنفکر در جامعه است و اگر از بدنه شهرداری مطالبه و انتقاد نکند، رسالت خود را انجام نداده است.

وی از مدیران شهرداری خواست که مصوبات شورای شهر درزمینه شفافیت را با جدیت پیگیری و در جهت اجرای مناسب آنها اقدام کنند.

مهدی‌نیا در ادامه به موضوع اصلاح فرآیندها پرداخت و با بیان اینکه این مهم یکی از شعارهای محوری شورای پنجم شهر مشهد بوده است، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد مراجعات شهروندان به شهرداری، مربوط به حوزه شهرسازی است و لذا فرآیندهای این حوزه بیش از حوزه های دیگر نیازمند بازمهندسی و اصلاح است.

وی یادآورشد: طرح جامعی که سال 95 ابلاغ شده حتما با نواقصی همراه است ولی از روز نخست معتقد بودیم که طرح جامع مشکل‌دار بهتر از نداشتن طرح است.

وی در ادامه در خصوص ارزیابی مدیران مناطق و بررسی عملکرد آنها تصریح کرد: ارزیابی این افراد نباید صرفا بر محوریت میزان تحقق درآمد باشد؛ شهردار باید در احکام خود چالشهای اولویت دار هر منطقه را یادآور شد تا از مدیران مناطق برطرف شدن این مسائل و مشکلات را مطالبه نماید تا در زمان ارائه گزارش، به آمار و اعداد روزمره بسنده نشود.

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد نیز دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: متاسفانه فساد و تخلفات اداری موضوعی نهادینه شده در شهرداری بوده و برخورد با این معضل بسیار دشوار است.

وی افزود: مصوب کردن طرحها و لوایح برپایه شفافیت به تنهایی کارآمد نیست و باید وارد فاز اجرایی شود؛ متاسفانه حوزه بازرسی شهرداری از اختیارات قانونی خود نمی‌تواند به شکل شایسته استفاده کند.

هم چنین بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در ادامه به بیان صحبت هایی پرداخت و اظهارکرد: نارضایتی نسبت به بدنه شهرداری به دو دسته تقسیم میشود؛ بخشی مربوط به نیروی انسانی و دیگری شهروندان است.

گندمی در خصوص نارضایتی کارکنان اظهارکرد: بخشی از نیروی انسانی شهرداری از بی‌عدالتی در حوزه پرداخت‌ها گلایه دارند؛ از روزهای نخست فعالیت شورای پنجم شهر مشهد نارضایتی هایی در حوزه پاداش و کارانه داشتیم و امیدواریم با تدابیر مناسب در سال 98، بخشی از آنها کاسته شود.

وی با بیان اینکه حوزه برنامه‌ریزی در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند و سامانه پایش و ارزیابی کارکنان باید مستقر شود، گفت: بدنه 15 هزار نفری کارکنان شهرداری بلندگوهای مدیریت شهری هستند و میتوانند از عملکرد شهرداری دفاع کنند ولی امروز این ظرفیت عظیم از ما گلایه دارند.

پیشنهاد و انتقاد

گندمی  با بیان اینکه برنامه عملیاتی 97-1400 شهرداری راه و رویکرد شورای شهر مشهد در دوره پنجم است، با اشاره به وعده های اعضای شورای شهر درخصوص ساماندهی بافت آبکوه، شهدا و عامل، اظهارکرد: شهردار محترم باید با جدیت طرح میدان شهدا را مورد توجه قرار دهد و در سریعترین زمان ممکن تکلیف آن مشخص شود.

وی در بخش دیگری گفت: شرایط اقتصادی در سال آینده بسیار دشوار خواهد بود و لذا مدیریت شهری نیز باید این شرایط را در هزینه های خود لحاظ کند؛ هزینه های برگزاری همایش‌ها، جلسات و … باید به حداقل ممکن برسد.

توجه به حقوق بانوان در مدیریت شهری دیگر موضوعی بود که گندمی در صحبت های خود به آن پرداخت و گفت: از شهردار محترم و مدیران مناطق بخاطر عدم ایجاد ظرفیت های مناسب برای بانوان گلایه‌مندیم و وعده های داده شده محقق نشده است.

گندمی گفت: یکی از محوریت های فعالیت مدیریت شهری باید مبتنی بر رویکرد اجتماعی و شهروندمحوری باشد؛ شورای اجتماعی محلات و سمن‌ها ظرفیت بسیار عظیمی دارند ولی متاسفانه آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

محمدحسین ودیعی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد هم در این دیدار اظهارکرد: کاهش بروکراسی های اداری سبب می‌شود تا مردم کمتر دنبال کانالها و رابطه در مدیریت شهری نباشند و تحقق همین امر می‌تواند مهمترین و بزرگترین موفقیت ما باشد.

ودیعی رفتارهای مردمی را بسیار کمک‌کننده دانست و افزود: برخی از شهروندان نسبت به رفتارهای چندگانه بعضی از کارکنان شهرداری در مقابل مسائل و پرونده های یکسان گلایه‌مندند و در این زمینه باید تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

احسان اصولی اظهارکرد: متاسفانه نگاه شهرداری به حوزه فرهنگی، همانند نگاه به یک بخش لوکس و غیرضروری است که نیازمند تغییر است.

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر با بیان اینکه در این مناطق با نارسایی های اجتماعی، کالبدی، اقتصادی، مالکیتی و زیرساخت و … مواجهیم، افزود: مشکلات این مناطق در 3 موضوع، اسناد مالکیتی، ضعف کاربری های عمومی و نبود فضای سبز و نیز ایمنی گذرگاه‌ها و معابر خلاصه می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *