نصف بودجه دولتی را به تشکلها بدهند
رئیس خانه تشکل های خراسان رضوی گفت: اگر فقط نصف بودجه کاهش آسیبها و محدودیتها، در اختیار بخش خصوصی قراردهند، آسیب و محدودیتها از بین میروند.
به گزارش روزنامه صبح امروزمحمد جعفر کروژدهی در گفت و گو با این رسانه افزود: آسیبهای اجتماعی مانند زنجیر به هم پیوستهاند، حلقه طلاق و حلقه کودکان کار و حلقه اعتیاد، جدا از یکدیگر نیست. نمیتوان مشکل طلاق را قبل از حل مشکل اعتیاد، کودکان کار و فقر حلکرد. همه این آسیبها باید به موازات هم حلشود. ایجاد هماهنگی بین آسیبهای اجتماعی نیاز به یک متولی خاص دارد. میتوان با واگذاری این مسئولیت به خانه تشکلهای هر استان، آسیبها را مدیریت کرد.
وی تاکید کرد: سازمانهای متولی آسیبها نظیر ستاد دیه، بهزیستی و کمیته امداد، بیش از 90 درصد بودجههای تخصیصی را صرف هزینهها و حقوق کارمندان خود میکنند و تمام بارشان برعهده خیرین است.
وی افزود: دلیل اینکه کار به بخش خصوصی محولنمیشود ایناست که برخی دستگاه های اجرایی تصور میکنند که از قدرت حاکمیتی آنها کاسته میشود و دیگر بودجهای برای پوشش هزینههایشان دریافت نمیکنند.
وی در آخر افزود: بروکراسی و دیوان سالاری نظام اداری ما را فرا گرفته است، امروز به عنوان یک فعال اجتماعی به مدیران پیشنهاد میکنم به جای شرکت در جلسات متعدد، فردی را تحت عنوان «معاونت جلسه» داشته باشند که به جای آن ها در جلسات شرکتکند و گزارشکار دهد تا بازدهی عملکرد سازمان افزایش یابد. مدیری که مدام در جلسه است نمیتواند و وقتی ندارد تا مسایل مطرح شده، را جمعبندیکند.
رئیس خانه تشکل ها درباره نحوه رسیدگی و اولویت بندی به آسیب های اجتماعی در استان گفت: در بحث پروژههای آسیبهای اجتماعی، با توجه به اولویتهای اعلام شده از سوی استانداریها به وزارت کشور، سرفصلهایی پیرامون کودکان کار، حاشیه شهر، متکدیان و…تعیین و براساس آن، بودجههایی تصویب میشود.
کروژدهی افزود: هریک از مسایل به فراخور جزئیات، باید بین چند سمن جهت بررسی بیشتر تقسیم شود. متاسفانه در برخی موارد شاهد بودیم که با اعلام پروژهها -نه به عنوان سمن- که در جایگاه پیمانکار به تشکل ها نگاه میکردند و به دنبال روابطی برای دادن پروژهها به دوستان هستند. درحالت عادی این پروژهها، به دست سمنهایی که عملکرد خوبی داشتند، نمیرسید. چراکه رابطه در کشور ما حرف اول را میزند. روابط در حد کم طبیعی است اما گاهی از حد عرف و وجدان خارج میشود.
وی تاکید کرد: چندی پیش یکی از مسئولین شهری به من اعتراض کرد که سمن ها طلبکارند! من تاکید کردم که سمن پیمانکار نیست که طلبکار باشد، اگر معدودی این نگاه را دارند به خاطر این است که شما مدیران آن ها را این گونه بار آورده اید و چنین پیشنهاداتی را مطرح کرده اید.
کروژدهی اضافه کرد: سمنی که درآمد ندارد، در قبال چنین پیشنهاداتی، مقاومت نمیکند. این شمایید که ما را به ورطه فساد میکشانید، سمن غیرانتفاعی و غیرتجاری است و در قبال کاری که میکند حتی یک ریال هم نمیگیرد. کمکهای مردمی را جمع میکند. از ظرفیت و توانمندی خود استفاده میکند.
رئیس خانه تشکل ها تصریح کرد: یکی از کارهایی که تا به حال انجام نشده بود، بحث ساماندهی موضوعی و ساختارسازی سمنها بود. سایت خانه تشکلها، در حدود یک ماه اخیر آماده شد و دیدیم که به بهره برداری هم رسید.
وی ادامه داد: با شکل گرفتن خانه تشکل ها سمن ها در حوزه کاری تقسیم بندی شدند. باتشکیل کمیته کارگروهها، کارگروه اجتماعی پیرامون آسیب و پیشگیری، کارگروه علمی پیرامون کارآفرینی و اشتغال، کارگروه درمان پیرامون سلامت و بهداشت، کارگروه فرهنگ و هنر، کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی، کارگروه معلولین و کارگروه شورای شهرستانها و کارگروه خیرین، در هشت بخش مشخص شدند.
وی افزود: کارگروه اجتماعی به زیرشبکههای اعتیاد و مواد مخدر، پیشگیری و درمان، خشونت، ازدواج، طلاق، امنیت اخلاقی، حاشیه نشینی، فضای مجازی، کودکان خیابانی، روابط فرا زناشویی و تقسیم شد و در هریک کمیته تخصصی تشکیل شد.
وی گفت: با تقسیم سمنها در کارگروههای متعدد، میتوان به راحتی تعداد سمنهای یک کارگروه را در قالب یک فایل اکسل مشخص کرد، کاری که در چهل سال گذشته انجام نشد، در هشت ماه اخیر انجام شد.
کروژدهی اذعان کرد: به هریک از سمنها یک صفحه در سایت تخصیص دادهشده که به معرفی و بیان عملکرد خود بپردازد. بنیاد نیکوکاری ایرانیان به عنوان یک سمن اجتماعی دارای ۱۴کارگروه تخصصی است.
وی گفت: یک مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر سمنها عملا ساختارسازی ندارند و به شکل هیئتی و داوطلبانه کار میکنند. در برخی موارد هم این سوال ایجاد میشود که در پشت پرده این سمنهایی که نام بزرگی دارند، چه پولهایی جابجا میشود، این پولها از کجا میآید و به کجا میرود؟
کروژدهی خاطرنشان کرد: آنها درباره کارآفرینی اجتماعی چیزی نمیدانند. سمنها با حداقل هزینه شروع به کار میکنند و اغلب از محل درآمدهای مردمی هزینههای خود را پوشش میدهند.
وی تاکید کرد: در موارد معدودی دیده ایم که وجود خیریهها نه تنها برای پولشویی که پوششی برای مسائل سیاسی است. ما معتقدیم اگر نظارت مردمی البته نه نظارت حاکمیتی، بر سمنها نباشد، سرنوشت آنها مانند موسسات مالی و اعتباری خواهدبود.
وی خاطرنشان کرد: در خانه تشکل ها سعی کردیم تا با برگزاری کلاسها و نشستهای تخصصی و پیشرفتن به سمت شبکهسازی و آموزش، سمنها نسبت به مسایل مختلف آگاهی یابند، تا همافزایی صورتگیرد. بطور مثال، سمنها با رعایت اصول خاص و در شرایط خاصی، از مالیات معافاند، اما این آگاهی را ندارند. با دعوت از یک کارشناس امور مالیاتی، شرایط معافیت مالیاتی تشریح میشود، چراکه صرف درج عنوان غیرانتفاعی و خیریه در اساسنامه دلیل بر معافیت سمنها نیست.
دبیر کارگروه تخصصی سازمانهای مردم نهاد در خصوص آسیبها و معضلات اجتماعی تصریح کرد: در بحث آسیبها متولی خاصی نداریم و باید هر آسیبی بر عهده یک نهاد خاص باشد. در برخی از آسیبها خطوط قرمزی داریم. مشکلی که الان وجود دارد این است که بطور مثال در زمینه متکدیان، نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری، استانداری، فرمانداری، دادگستری و نهادهای امنیتی حضور دارند.
وی ادامه داد: یک منبع آگاه به ما گفت در بحث جمعآوری متکدیان، پیمانکارانی با شهرداریها همکاری میکنند، به نحوی که به ازای جمعآوری متکدیان از سرتاسر شهر، مبلغی دریافت میکنند ولی دوباره این متکدیان به سطح شهر بر می گردند،
اینگونه بودجههای تخصیصی هزینه میشود. گویا در مواردی صادرات و واردات متکدیان نیز از شهرها و شهرستانهای دیگر نیز صورت میگیرد، اگر این مساله حقیقت داشته باشد باید فکر جدی برای آن برداشت.
رئیس خانه تشکل های خراسان رضوی اضافه کرد: حداقل امر این است که در زمینه جمعآوری گدایان، باید طرحی جدی ارائهشود و در کارگروههای تخصصی بررسیشود.
وی تاکید کرد: آسیبهای اجتماعی مانند زنجیر به هم پیوستهاند، حلقه طلاق و حلقه کودکان کار و حلقه اعتیاد، جدا از یکدیگر نیست. نمیتوان مشکل طلاق را قبل از حل مشکل اعتیاد، کودکان کار و فقر حلکرد. همه این آسیبها باید به موازات هم حلشود. ایجاد هماهنگی بین آسیبهای اجتماعی نیاز به یک متولی خاص دارد. میتوان با واگذاری این مسئولیت به خانه تشکلهای هر استان، آسیبها را مدیریت کرد.
کروژدهی خاطرنشان کرد: البته استقلال سمنها، رکن و اصل بسیارمهمی است که اعتبار آنها محسوب میشود. با تعامل سمنها بسیاری از مشکلات برطرف میشود و همافزایی اتفاق میافتد و به هیچ نهاد دولتی هم احتیاجی نیست.
رئیس خانه تشکلهای خراسان رضوی اضافه کرد: درکتاب «چرا ملتها شکست میخورند» تشکلها نماد توسعهیافتگی کشورها هستند و 90 درصد آسیبهای اجتماعی بر دوش حدود 1200 سمن در کشور است. سال 1397 سال سمنهاست و امیدوارم این توجه، توجه سیاسی نباشد. چراکه اگر سمنها رنگ و بوی سیاسی بگیرند، مردم اعتماد خود رانسبت به آنها از دست میدهند.