طنین ماندگار «معدلی» در بوستان ملت

در راستای تکریم پیشکسوتان و مربیان ورزش صبحگاهی، در چهارمین سالگرد درگذشت «ابوالحسن معدلی» ورزشکاران کلیه ایستگاه‌ھای ورزش صبحگاھی، در یک گردھمایی ورزشی یاد این عزیز از دست رفته را گرامی داشتند. زنده یاد «معدلی»، بنیانگذار ورزش صبحگاهی به شکل مدون در ورزش استان و حتی کشور بود.

گفته‌های یک پیشکسوت

یک پیشکسوت ورزش ھمگانی و صبحگاھی در حاشیه این مراسم گفت: نکوداشت چهارمین سالگرد در گذشت مرحوم ابوالحسن معدلی بنیانگذار ورزش ھمگانی استان، امروز در بوستان ملت مشهد با ھمکاری ورزش ھمگانی شورای شهر و شهرداری و با حضور برخی مسئولان ھیئت‌ھای ورزش ھمگانی و دو و میدانی استان و بیش از 500 نفر از دوستان و ورزشکاران در مکان تمرینی ایستگاه پیشگامان مرحوم معدلی (ایستگاه حوض چشمی) برگزار شد.

علی ابراھیمی افزود: ابوالحسن معدلی، بنیانگذار ورزش ھمگانی و صبحگاھی از سال 1357 ھمزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ورزش صبحگاھی را به صورت سازمان یافته در بوستان ملت مشهد (به عنوان اولین پایگاه ورزش ھمگانی در کشور) به صورت رسمی راه اندازی کرد.

ابراھیمی افزود: شادروان معدلی،از مربیان باسابقه ورزش دو و میدانی و ھمگانی استان بود و نزدیک به 40 سال پیش ورزش صبحگاھی را در پارک ملت مشهد راه اندازی کرد.

طنین رسای ورزش

پیشکسوت دیگر ورزش ھمگانی و یکی از دوستان صمیمی آن مرحوم نیز به خبرنگار «صبح امروز» گفت: فریاد رسای «یک، دو، سه» استاد معدلی ھمیشه در فضای بوستان ملت جاری و ماندگار خواھد بود و از یاد ورزش دوستان نخواھد رفت.

حسن عسگریان افزود: ایستگاه حوض چشمی پارک ملت به پاس زحمات این پیشکسوت به نام «مرحوم معدلی» نامگذاری شد و از این پس شاگردان وفادار وی، چراغ این ایستگاه را روشن نگه خواھند داشت.

وی ادامه داد: ورزش صبحگاھی در این بوستان، از سال 1354 با تلاش مرحوم معدلی قھرمان خراسانی دو و میدانی کشور و تعداد انگشت شماری از دوستان نزدیک ایشان به صورت غیر رسمی و پراکنده بنیان نهاده شد، اما بعد از انقلاب، این ایستگاه رونق بیشتری به خود گرفت و رسمیت یافت.

وی ھمچنین ورزش ھمگانی و صبحگاهی را ارزان‌ترین ورزش در میان سایر ورزش‌ھا دانست و تاکید کرد: ورزش ھمگانی ضمن ایجاد وحدت، ھمدلی و شادی و تفریح تضمین کننده سلامت روح و جسم است.

عسگریان افزود: استاد ابوالحسن معدلی، مقام‌ھای قهرمانی کشور در رشته‌ھای 110 متر با مانع و 400 متربا مانع را در کارنامه افتخارات ورزشی خود داشت.

خانواده دوست و مهربان بود

مسئول کمیته صبحگاهی خراسان رضوی درباره سجایای اخلاقی مرحوم معدلی گفت: هیچ وقت نماز اول وقت او ترک نشد.

حسن شفیعی ادامه داد: بسیار فردی بذله گو، خوش سفر و خندان بود و اگر مزاحی می‌کردیم ناراحت نمی‌شد و سعه صدر بالایی داشت. خانواده دوست و بسیار رئوف و مهربان بود و در کار و برنامه‌ای که به او محول می‌شد با جدیت تمام و با علاقه و اشتیاق انجام می‌داد.

حسن شفیعی افزود: شادروان ابوالحسن معدلی سال 1358 با همکاری اساتیدی همچون دکتره قره، باغبانباشی و صابری و تعدادی از ورزشکاران آن زمان ورزش همگانی را پایه گذاری کرد. آن مرحوم به عنوان مربی و داور بین‌المللی پیاده‌روی، سرداور مسابقات پیاده‌‌روی آسیایی 2004 و داور مسابقات قهرمانی کشور در رشته دو و میدانی به مدت 35 سال به عنوان مربی صبحگاهی در پارک ملت فعالیت می‌کرد.

بیوگرافی «پدر ورزش صبحگاھی» از زبان پسرش

فرزند شادروان معدلی نیز در گفت‌وگو با «خراسان رضوی» درباره سابقه ورزشی این قھرمان دوومیدانی استان و کشور گفت: مرحوم ابوالحسن معدلی متولد ١٣١٩ بود. پدرم از سال 1327 تا 1332 قھرمان پرش ارتفاع و دوی 60 مترمدارس استان بود و بعد از 4 سال از سال 1339 تا سال 1340 قھرمان آموزشگاه‌ھای استان در ماده دوی 110 متر با مانع بود و در ھمان سال در مسابقات آموزشگاه‌ھای کشور نفر چھارم شد.

محمدعلی معدلی افزود: وی از سال 1340 تا 1345 به مدت 5 سال متوالی قھرمان آموزشگاه‌ھای کشور در رشته 110متر با مانع بود و در سال 1345 رکورد 110متر با مانع آموزشگاه‌ھای کشور را شکست. ھمزمان با مسابقات آموزشگاه‌ھا، در مسابقات قهرمانی کشور در رشته 110 و 400متر با مانع نیز شرکت می‌کرد و تا پایان سال 1347 عضو تیم منتخب مشهد و تیم دوومیدانی استان بود. در این مدت چندین بار مقام‌ھای اول، دوم و سوم کشور را کسب کرد و در دوی 400×4 متر قهرمانی کشور، مقام سوم را به دست آورد. پدرم در مسابقه انتخابی تیم ملی برای اعزام به پاکستان در شهرستان آبادان، در ماده 110متر با مانع نفر اول و در 400متر با مانع نفر دوم کشور شد و بعد از این مسابقات نیز از دنیای قھرمانی کناره گرفت و به جرگه مربیان پیوست.

وی افزود:پدرم در سال‌ھای 1359 تا سال 1362 به عنوان رئیس ھیئت دوومیدانی استان انجام وظیفه کرد و به مدت 24 سال نیز به عنوان رئیس انجمن آمادگی جسمانی و ورزش‌ھای ھمگانی صبحگاھی، ھر بامداد در خدمت شھروندان عزیز در بوستان ملت به عنوان مربی ورزش صبحگاھی انجام وظیفه کرد. وی دارای مدرک داوری درجه 2 دوومیدانی بود.

فرزند مرحوم معدلی تصریح کرد:مرحوم ابوالحسن معدلی 4 اسفند بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است؛ مراسم چهارمین سالروز درگذشت مرحوم ابوالحسن معدلی بنیانگذار ورزش صحبگاهی روز گذشته 4 اسفندماه  در ایستگاه پیشگامان مرحوم معدلی(حوض چشمی) با حضور  جمع کثیری از مدیران و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، آموزش و پرورش، شورای شهر شهرداری و آستان قدس رضوی به همراه خانواده مرحوم معدلی، دوستان و یاران و مربیان ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی  بوستان ملت برگزار شد.

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *