بیش از ۲۵۰ هزار کیسه پلاسما از مشهد به آلمان صادر شد

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: با وجود کاهش۸۰ درصدی بودجه اداره کل انتقال خون خراسان رضویدر سال ۹۷، افزایش ۵ درصدی تولیدات خون وفرآورده‌های خونی را در سطح استان داشتیم و ۲۵۰ هزارکیسه پلاسما از مشهد به آلمان صادر شد.

سیدحمیدرضا اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: از حدود ۶ ماه پیش پیگیر اعتباراتبین‌المللی جهت همکاری با شرکتی آلمانی در راستای تولیدپلاسمای بین‌المللی در مشهد و ارسال آن به آلمان بودیم.

وی افزود: صنعت پلاسما به صنعتی بزرگ در دنیا تبدیلشده و حتی فراتر از صنعت نفت رفته و اگر در کشور ماهم به این مهم توجه شود گامی مهم در مسیر تحققاقتصاد مقاومتی برداشته‌‌ایم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ایرانحرف اول آسیا و منطقه در حوزه انتقال خون می‌زند،خاطرنشان کرد: موضوع پلاسمای با تاییده اروپا از سال ها قبل آغاز شده تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیمو تیم مدیریتی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی باتلاش شبانه‌روزی‌ای که داشتند منجر کسب تاییده‌هایجهانی و رتبه اول کشوری شدیم و بیش از ۲۵۰ هزارکیسه پلاسما از مشهد به آلمان صادر شد.

تلاش برای تولید پلاسمای تماما ایرانی

اسلامی تصریح کرد: به دنبال تولید پلاسمای تماماً ایرانیهستیم و هیچ نوع دارویی از خارج کشور وارد نکنیمتلاش ما تولید ۱۰۰ دارو از پلاسمای ایرانی است و اکنون در محله ۵۰ درصد هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان انتقال خون جایگاهحقیقی خود را ندارد و به‌طور مثال در سطح استان ۲۵۰پرسنل داریم که نسبت به سال ۸۳ کاهش یافته است،همچنین در بحث بودجه از ۳.۵ میلیارد تومان به ۴۰۰میلیون تومان کاهش یافته است که کمتر ۲۰ درصد سالگذشته بوده است و کاهش ۸۰ درصدی بودجه اداره کلانتقال خون خراسان رضوی در سال ۹۷ فشار زیادی رابر این مجموعه تحمیل کرد، اما این موضوع نه تنهامشکلی در امر خدمت‌رسانی ایجاد نکرد، بلکه افزایش ۵درصدی تولیدات خون و فرآورده‌های خونی را در سطحاستان داشتیم.

انتقال خون در تحول سلامت دیده نشده است

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه نصفپرسنل این مجموعه قراردادی هستند، گفت: مشکلاتخراسان رضوی به مراتب بیشتر از سایر استان‌ها بوده واگر پرسنل تبدیل وضعیت شوند رقم ۵ میلیارد تومانیفصل ۲ در جاهای موردنیاز خودش همانند پرداخت قبوضهزینه می‌شود و در حال حاضر ۴ میلیارد تومان آن هزینهپرداخت حقوق این پرسنل می‌شود و حق مسئولیت‌ها همیک سال است که پرداخت نشده است و در جهت رفعمشکلات نیازمند حمایت ویژه دولت و مجلس شورایاسلامی هستیم.

اسلامی گفت: برای تامین خون بیمارستان‌ها با وجودافزایش ۲ هزار تخت و کاهش ۸۰ درصدی بودجه به‌شدتبا مشکل مواجه هستیم، همچنین پس از بازنشسته‌شدنیک نیرو حق جذب نیروی جایگزین را نداریم و این مسائلبه‌شدت‌ بر مشکلاتمان افزوده است.

وی افزود: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلسشورای اسلامی در نشست خبری اخیرش در مشهد اعلامکرد که بودجه حوزه سلامت نیازمند اصلاحات زیادی استتا هزینه‌کردهای این بودجه در جاهای موردنیازش باشد؛متاسفانه در طرح تحول سلامت تنها موضوعی نادیدهگرفته شده بحث انتقال خون بوده است که امیدواریم درجلسات نمایندگان اصلاحات لازم صورت پذیرد.

برای تامین خون، نیازمند حمایتیم

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگرحمایت‌ها نباشد و بودجه موردنیاز تامین نشودخون‌رسانی به بیمارستان‌ها را در سال ۹۸ سهمیه‌بندیخواهیم کرد، افزود: گرچه هم‌قسم شدیم که تحتهرشرایطی و حتی در سخت‌ترین شرایط خون موردنیازبیماران را تامین کنیم، اما در کنار حمایت مسئولاننیازمند مدیریت خون در بیمارستان‌ها هستیم؛ از مجموع۱۸۰ هزار مراجعه‌کننده به پایگاه‌های اهدای خون استاندر سال ۹۶، ۱۴۰ هزار نفر موفق به اهدای خون خودشدند و ۴۰ هزار نفر با تشخیص پزشک از دادن خونمعاف شدند.

اسلامی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۷، ۱۷۹ هزار۴۰۵ مراجعه‌کننده داشتیم که افزایشی ۵ درصدی نسبتبه سال قبل داشت، تعداد خون‌گیری ۱۳۸ هزار و ۸۵۷مورد با رشد ۷ درصدی بود، تعداد مردودین ۴۰ هزار ۵۴۸نفر با رشد ۲ درصدی بود؛ همچنین تعداد اهداکنندگانمستمر ۷۴ هزار ۴۵۲ نفر با رشد ۱۰ درصدی، تعداداهداکنندگان با سابقه ۳۹ هزار ۱۶۹ نفر با رشد ۱۰درصدی و تعداد اهداکنندگان بار اولی ۲۵ هزار و ۲۰۶نفر با کاهش ۶ درصدی بودند و ۵۴ اهداکنندگان استانمستمر هستند.

راه اندازی اول پایگاه اهدای خون بانوان

وی تاکید کرد: ۱۳۶ هزار ۹۶۶ اهداکننده با ۹۴ درصد آقاو ۷۸۹۱ نفر با ۶ درصد خانم هستند، این آمار در حالیبوده که در دریافت خون ۷۰ درصد را بانوان و ۳۰ درصدرا آقایان شامل می‌شوند و در دنیا آمار اهدای خون ایندو گروه جنسی یکسان است و باید افکار غلط در امر بهخطر افتادن سلامت بانوان با اهدای خون اصلاح شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره بهراه‌اندازی پایگاه اهدای خون بانوان در مشهد، بیان کرد: این پایگاه که نخستین پایگاه اهدای خون بانوان کشوراست با همکاری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی وشورای مشارکت‌های زنان مجمع خیران سلامت خراسانرضوی راه‌اندازی می‌شود و این پایگاه که در احمد‌آباد،نبش رضا ۱۲ واقع شده در تیر ماه ۹۸ با حضور مسئولانکشوری، استانی و شهری افتتاح می‌شود.

به حمایت آستان قدس امیدواریم

اسلامی گفت: ساختمان اداری اداره کل انتقال خونخراسان رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی وشهرداری در شهرک سلامت حد فاصل بولوارهای شهیدکاوه و نماز ساخته می‌شود و امیدواریم که حمایت آستانقدس رضوی را هم در این رابطه شاهد باشیم.

وی افزود: طرح نوروزی ۹۸ اداره کل انتقال خون خراسانرضوی با عنوان پویش عیدانه اهدای خون همزمان باسراسر کشور از ۲۳ اسفند ماه ۹۷ تا ۱۶ فروردین ماه۹۸ در کلیه پایگاه‌های اهدای خون استان اجرا می‌شود ودر سال گذشته شاهد رشد ۷ تا ۱۰ درصدی تعدادمراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان بودیم و برای امسال نیزپیش‌بینی افزایش این میزان را داریم؛ همچنین در شبچهارشنبه آخر سال هم برنامه ویژه‌ای در امر اهدای خونبا عنوان طرح «سرخی من از تو» تا به‌جای ایجاد حوادثتلخ در آستانه سال نو، شاهد حضور پررنگ عموم مردمبه‌ویژه جوانان در این امر خیر و خداپسندانه باشیم و دراین شب پایگاه‌های ثابت و سیار استان فعال خواهند بود.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *