شکارچیان سیمرغ در سرزمین توس

شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از جمعه آغاز می‌شود و 5سینمای این شهر شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه خواهند کرد.

این اولین‌بار است که 22فیلم روی پرده سینماهای مشهد می‌آیند اگرچه جای چند فیلم خوب در بین این فیلم‌ها خالی است. فیلم‌هایی مانند «مسخره باز» که بازیگر این فیلم استاد نصیریان، خبر از کار کردن با یک کارگردان کم نظیر بنام «همایون غنی زاده» در این فیلم داده است. غنی زاده که اولین تجربه سینمایی خود را به جشنواره آورده‌است، چهره‌ای آشنا در تئاتر است و رکورد فروش تئاتر ایران نیز متعلق به یکی از آثار اوست. «متری شش و نیم» هم اثر تازه سعید روستایی کارگردان جوان و موفق سینمای ایران است که همان ماجرای فیلم اول این کارگردان، یعنی «ابدو یک روز» را دنبال می‌کند. روزهای نارنجی، زهرمار، بنفشه آفریقایی و قصر شیرین نیز فیلم‌های دیگری هستند که در مشهد روی پرده نمی‌روند.

 

کدام فیلم در کدام سینما؟

پردیس سینمایی ویلاژتوریست که چند هفته‌ای بیشتر از افتتاح آن نگذشته است در آخرین لحظات به لیست سینماهای جشنواره فجر اضافه شد تا از این کارزار عقب نماند. جالب اینجاست که تنها 2روز مانده به آغاز جشنواره هنوز تکلیف تقسیم‌بندی نمایش‌ها بین سینماها مشخص نیست. فروش بلیط‌ها نیز بصورت تک‌فروشی خواهد بود و فیلم‌ها در سه سیانس 17، 19 و 21 اکران خواهد شد.

 

خراسانی‌ها از «مدیترانه» تا «قصر شیرین»

 

ستاره‌های خراسانی سینمای ایران امسال نیز در جشنواره فیلم حضور دارند. هادی حاجتمند کارگردان مشهدی با فیلم «مدیترانه» به این آوردگاه آمده‌است.

«مدیترانه» دومین فیلم بلند سینمایی حاجتمند پس از «اشنوگل» محسوب می‌شود و از بازیگران آن می‌توان به مهراوه شریفی‌نیا، بهرنگ علوی و پوریا پورسرخ اشاره کرد. سکانس‌های شهری این فیلم نیز در شهر مشهد فیلمبرداری شده‌است؛ مضمونی اجتماعی دارد و با موضوع بحران آب در سوریه و منطقه مرتبط است.

«رضا عطاران» نیز در «زیرنظر» مجید صالحی به جشنواره سی و هفتم آمده‌است تا این دو همکار قدیمی این‌ بار در قالبی جدید روی پرده سینماها بیایند. مجید صالحی اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشته است و حالا منتظر نگاه مخاطبان به اثر خود است. این فیلم در ژانر کمدی ساخته شده‌است.

امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی دیگر بازیگران «زیر نظر» هستند.

«فریدون جیرانی» یک مشهدی کهنه‌کار در سینمای ایران است که برای امسال، فیلم «آشفتگی» را ساخته و پرداخته کرده‌است.

در این فیلم که با مضمون عشق و جنایت ساخته شده است بازیگرانی چون بهرام رادان، مهناز افشار، نسیم ادبی، نازنین صلح‌جو و مهران احمدی جلوی دوربین جیرانی رفته‌اند. علاوه بر کارگردانی، نویسنده و تهیه کننده این اثر نیز خود جیرانی است.

«حامد بهداد» امسال با دو فیلم به جشنواره آمده‌است. «جان‌دار» به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام امیری که به بخش سودای سیمرغ راه نیافت و «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی که مضمونی اجتماعی دارد.

«مهدی سجادیان» نیز دیگر بازیگر مشهدی جشنواره فیلم فجر است که اولین حضور خود را با فیلم «دیدن این فیلم جرم است»  در کنار بازیگرانی همچون امیر آقایی، لیندا کیانی،مهدی زمین پرداز ،حسین پاکدل، محمود پاک‌نیت و حمیدرضا پگاه تجربه می‌کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: قط یک فیلم 5 دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعدا بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم ولی امونم ندادند… صدای آژیرهاشون داره نزدیک می‌شه… الان مثل مور و ملخ میریزن اینجا.

 

بزرگان در سودای سیمرغ

بخش سودای سیمرغ امسال شاهد حضور کارگردانان بزرگی همچون بهرام توکلی و کیومرث پوراحمد است که می‌تواند جشنواره سی‌وهفتم را به یک کارگاه آموزشی بزرگ تبدیل کند. البته اگر نام‌های بزرگ، آثاری در قدوقواره خودشان ارائه داده باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *