تمام شهر پارک است

معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: هر فردی که ایده و اختراعی دارد در هر جای کشور و استان باید بتواند از تسهیلات و امکانات آن استفاده کند و در واقع تمام شهر پارک است.
سورنا ستاری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه فراهم کردن محیط و اکوسیستم مناسب و توسعه فرهنگی عامل اصلی شکل گیری اقتصاد دانش بنیان است در حالی که در اقتصاد نفتی عامل محوری پول است، افزود: در این میان تفاوت جدی اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد نفتی در حجم قابل توجه ارزش افزوده و درآمد بالای صادراتی و سرمایه گذاری اندک آن است.
وی تصریح کرد: امروز باید کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود از آن رو که سرمایه گذاری و تلاش برای ایجاد اشتغال است و در این میان بستن حتی یک کسب و کار خیانت به کشور و جوانان این مرز و بوم است.
معاون علمی رئیس جمهور اضافه کرد: در واقع باید برای تک تک آحاد یک جامعه کارآفرینی ارزش باشد و این روحیه که همه سازمان و بخش‌ها افتخارشان بستن یک کسب و کار با هر عنوان باشد خود معضلی جدی برای توسعه و ارتقا فضای کسب و کار است.
استارت‌آپ‌ها با مشکل بیمه و گمرک مواجهند
ستاری با بیان اینکه شرکت‌های فناور و استارت آپی امروز با مشکلاتی اعم از بیمه و گمرک و غیره مواجهند که برخی بسیار جزئی است، اظهار کرد: باید تلاش شود این مسائل حل شده تا محیط کسب و کار برای این بخش‌ها فراهم گردد.
وی با بیان اینکه اگر کارآفرین محترم و کارآفرینی مقدس شمرده شود کسی به خود اجازه نمی دهد که کرکره واحد کارآفرینی را پایین کشیده و یا آنها را به اشکال مختلف اعم از گرفتن مالیات و بیمه و غیره تحت فشار بگذارد زیرا این فرد،کارآفرین و ایجاد کننده اشتغال، رونق اقتصادی و انسانی مفید و با ارزشی برای جامعه محسوب می‌شود.
معاون علمی رئیس جمهوری گفت: برای ایجاداین فضا باید همه بخش‌ها اعم از بانک‌ها، بیمه‌ها، ادارات اماکن، شهرداری و بسیاری سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در فضای کسب و کار دخیل و موثر هستند در راستای بهبود این فضا نه ایجاد، گیر و مشکل حرکت کنند.
تمام شهر، پارک است
وی گفت: شکل گیری سیستمی برای حمایت از فرزندان این جامعه و تقویت توانمندی و تخصص آنها در توسعه کشور و ارتقا اشتغال و رونق تولید ضرورتی برای حفظ و ماندگاری این نیروی انسانی در استان و نیز در سطح کشور است.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری فقط یک محیط کسب و کار است، افزود: دلیلی ندارد که حتما یک فضای فیزیکی محدود باشد، بلکه هر فردی که ایده و اختراعی دارد در هر جای کشور و استان باید بتواند از تسهیلات و امکانات آن استفاده کند و در واقع کل شهر پارک است.
وی ادامه داد: وقتی شهر هوشمند و فناور استارت آپی داشته باشیم همه مباحث و مسائل، فرصتی برای اشتغال است چنان که استارت آپ‌ها نوعی تفکر فرهنگی برای حل معضلات و استفاده از معضلات برای ایجاد شغل و توسعه می‌باشند.
ستاری با بیان اینکه آموزش در شهر هوشمند امری مهم است، افزود: در واقع ساکنان این شهر هر روز تحت آموزش‌های جدید قرار می‌گیرند و از امکانات و ظرفیت‌های آن بهره می‌گیرند.

با پول نفت نمی شود اقتصاد را درست کرد
ستاری خاطرنشان کرد: فرهنگ وابستگی به نفت فرهنگ،اقتصاد و دانش کشور ما را نابود می‌کند و با پول نفت نمی شود اقتصاد درست کرد و ابن سیناها، ابن هیثم‌ها و خوارزمی‌ها و غیره هم با تفکر نفتی و منبع زیر زمینی پرورش نیافته اند و نمی شود دانش را با پول نفت خرید.
وی تصریح کرد: باید این تفکر اصلاح شود و شرکت‌هایی بر پایه دانش با سرمایه‌های چندین هزار میلیارد تومان شکل گیرد و امروز کل شهر مشهد با همه ظرفیت‌ها می‌تواند پارک علم و فناوری باشد چنان که در تهران این موضوع اجرایی شد و یک ناحیه، به طور کامل فناور شده است.
وی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد، گفت:امروز زبان فارسی زبان نهم دنیا در حوزه اینترنت و فضای مجازی است.
50درصد کاربری‌های خاورمیانه، ایرانی هستند
وی عنوان کرد: بیش از 50 درصد تعداد نام‌های کاربری اینترنت در خاورمیانه متعلق به ایرانیان است، حال آنکه کشورهای عرب زبان با دارا بودن بیش از دو برابر جمعیت ما و درآمدهای نفتی هنگفت عقب تر از ما هستند.
ستاری اظهار کرد: امروز بزرگترین استارت آپ‌های منطقه با سرمایه‌های چندین هزار میلیارد تومانی داریم که در حوزه‌های مختلف اعم از نانو، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی، فناوری و مانند آن فعال هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: این زمینه‌ها جایی است که می‌توان مغزها و فرزندان این آب و خاک را نگه داشت و محیط را فراهم کرد اما در مواردی اشتباه کردیم و به زود صنعت را به جاهایی بردیم که اصلا ماهیت اقتصادی ندارد و نمونه آن اصفهان است که بیش از هر نقطه ای دارای ظرفیت‌های فرهنگی گسترده بود.
دولت شریک خوبی برای سرمایه گذاری نیست
وی کلید حوژه پژوهش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناوررا در سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست و گفت: ما با سرمایه گذاری دولت در بخش پژوهش به جایی نمی رسیم وقتی نتیجه مطلوب می‌گیریم که به ازای هر ریال سرمایه گذاری دولت چندین برابر توسط بخش خصوصی هزینه و سرمایه گذاری شود.
وی با تاکید بر اهمیت و اقتصادی بودن سرمایه گذاری در این حوزه گفت: شرکت‌های استارت آپی که امروز بزرگ شده اند دو سال و سه سال قبل نبودند و کسانی که تصمیم گرفتند در این حوزه سرمایه گذاری کننددر واقع دارای شم اقتصادی بالایی بودند.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری باید توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات دولتی باشد اما نباید دولت سهام دار شود، زیرا دولت شریک خوبی برای سرمایه گذاری نیست و فقط باید در راستای درست کردن اکو سیستم کسب و کار اقدام نماید.
آمادگی برای تبدیل مشهد به شهر هوشمند، فناور و نوآور
وی با بیان اینکه خراسان رضوی پتانسیل بالایی در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان شامل نیروی انسانی، ظرفیت‌های مرزی گسترده، فرهنگ کارآفرینی قوی است، از آمادگی کامل معاونت علمی ریاست جمهوری برای تبدیل مشهد به شهری نوآور، فناور و هوشمند خبر داد.
وی تصریح کرد: امروز بسیار مهم است که سیستم اقتصاد سنتی در کسب و کار بداند که باید روی جوانان نخبه و دانش آموخته و متخصص سرمایه گذاری کند نه آنکه جلوی آنان بایستد یک روز با فیلترینگ و روزی با قوانین دست و پاگیر و غیره که در این صورت خواهد باخت.
از اقتصاد سنتی فاصله بگیریم
وی افزود: هر روز شاهد ورود اپلیکیشن‌های جدید و داده‌های نو در حوزه‌های پزشکی و نانو و غیره هستیم و این ابزار‌ها دست مردم قرار می‌گیرد و استفاده می‌کنند.
ستاری اظهار کرد: امروز زمان ایجاد مانع نیست و برای تحقق مشهد هوشمند باید فرآیند‌ها و بوروکراسی دسترسی شرکت‌ها به منابع اصلاح شود، صندوق پژوهش و فناوری استان تقویت گردد و ما هم به طور قطع در صندوق سرمایه گذاری می‌کنیم تا از جوانان حمایت نماییم .
وی تصریح کرد: این یک موقعیت استثنایی برای استان است که از طریق آن می‌تواند از اقتصاد سنتی فاصله گرفته و جهشی در حوزه اقتصادی ایجاد کند و از این رو باید همه کمک کنند محیط کسب و کارمناسب را ایجاد نماییم .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *