5درصد از افراد دچار سخت‌ترین نوع معلولیت‌اند

صبح روز پنجشنبه 15 آذرماه سال جاری، مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی معلولان در مشهد برگزار شد. در این مراسم جمعی از مسئولین شهری و اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی و همینطور با حضور معلولان توانمند استان حضور داشتند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ابتدای این مراسم گفت: در مجموعه دولت در بخش‌های مختلف خلأهای قانونی را در حوزه معلولان داشتیم و بعضاً بسیاری از مدیران حوزه‌های اجتماعی علاقه‌مند به خدمت بیش‌تر بودند، اما هر اقدامی که باید انجام دهیم باید منابع و قوانین آن وجود داشته باشد تا بتوان هم اقدامات را انجام داده و هم بر مبنای آن قوانین به مطالبات پاس داده شود.

علیرضا قامتی ادامه داد: چندسالی زمان برد که دغدغه‌های معلولان در کارگروه‌های مختلف مطرح شد و مجموع آن در قالب یک لایحه به مجلس رفت و پس از تصویب برای اجرا در 10 فصل و 24 ماده ابلاغ شد. بر این اساس در سال 96 هم به بخشی از این مطالبات با تأسی از مطالباتی که از قبل گرفته شده بود، اجرا شد.

قامتی با اشاره به این‌که «در حوزه‌های مختلف این قانون 9 کارگروه در سطح ملی با ریاست 9 وزیر مربوطه ایجاد شده است»، تصریح کرد: برای نمونه در بحث مناسب‌سازی کارگروهی تعریف شده است که در هر شهر به ریاست فرماندار برگزار خواهد شد که سازه‌ها را از ابتدا به گونه‌ای بسازند که مناسب افراد داری معلول باشد که پیش از این چنین ساختاری وجود نداشت. هم‌چنین کارگروه‌های دیگری در حوزه‌ مختلف مانند مسکن و ورزش نیز وجود دارد.

آمار از معلولین متناقض است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که «آمارهای حوزه معلولان منتاقض است»، بیان کرد: باید به معلولیت‌های کشور ما معلولیت‌های آماری را نیز اضافه کنیم. همیشه به این نکته اشاره کرده‌ام که اگر معلولیتی باشد در نحوه مدیریت منِ مدیر است و شما معلولان توانمند هستید.

وی افزود: بر اساس میانگین آمارهای موجود، حدود 120 هزار معلول در استان داریم که علت عمده آن مادرزادی است، علت حدود 61 درصد معلولان در استان مادرزادی است که اگر با معلولان با دلایل ژنتیکی که 4 درصد است جمع کنیم، علت حدود 56 درصد معلولان استان مادرزادی و ژنتیکی است که نشان‌دهنده این است که در حوزه پیشگیری کارهای خوبی انجام نشده است. تا زمانی که کاری را اجتماعی‌سازی نکنیم موفق نخواهیم بود.

قامتی بیان کرد: بخشی از دیگر دلایل معلولیت‌های دیگر را هم می‌شود مدیریت کرد و حداقل اجازه افزایش تعداد آمارها را نداد. اگر این جمعیت معلولان را با جمعیت استان مقایسه کنیم زیر 2 درصد است و این نشانه این است که کار خوبی انجام شده است و آمار کاهش پیدا کرده است و این کارهای خوب بدون مشارکت خیرین ممکن نبود.

کسی معلولان را نمی‌بیند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: یکی از افراد می گفت در کشورهای دیگر خیلی معلول دارند و ایران معلول ندارد؛ باید گفت ایران بیش از کشورهای دیگر معلول دارد اما معلولان دیده نمی شوند.

حمیدرضا پوریوسف افزود: روز جهانی معلولان را در شرایطی تبریک می‌گوییم که امسال لایحه افراد معلولیت به تأیید مجلس رسیده و ابلاغ شده است. با توجه به اینکه الان در زمان ارائه لایحه بودجه سال 1398 هستیم، خوش‌بختانه با تلاش دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد برای اجرای این قانون اعتباراتی دیده شده است.

چشم امید ما به لایحه جامع برای معلولان

وی ادامه داد: قانون جامع معلولان قانون فراگیری است و امیدواریم با اجرای قانون مشکلات بسیاری از افراد معلول و همچنین افراد سالمند هم که شامل این قانون هستند برطرف شود.

پوریوسف با بیان این‌که «جشن گرامی‌داشت روز جهانی معلولان امسال بر خلاف سال‌های گذشته با حضور کلیه افراد دارای معلولیت برگزار شده است»، تصریح کرد: بر خلاف سال‌های گذشته که روز گرامی‌داشت افراد دارای معلولیت تفکیک می‌شد، امسال در این مراسم نماینده‌هایی از همه گروه‌های دارای معلولیت داریم که ارزشمند است.

وی افزود: اگر قرار است اتفاقی در کشور بیفتد باید خود ما هم بخواهیم، یعنی اگر تشکل‌ها نبودند قانون جامع معلولان به نتیجه نمی‌رسید و تصویب نمی‎شد. در هنگام بودجه‌ریزی نیز با تلاش همه سازمان‌ها و تشکل‌ها این بودجه دیده شد و باید این تلاش ادامه پیدا کند که این بودجه در مجلس نیز تصویب شود.

رویکرد ما توانمندسازی است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره شعار امسال روز جهانی معلولان، گفت: رویکرد ما توانمندسازی است و قرار است ظرفیت معلولان دیده شود این افراد به توانمندسازی برسند. دوم فراگیرسازی است که اگر می‌خواهیم خدمتی ارائه دهیم به همه افرادی که نیاز دارند خدمت‌رسانی شود. بحث دیگر برابرسازی است که دولت‌ها وظیفه را دارند حق فرصت برابر را در اختیار افراد معلول هم قرار گیرد. دسترسی به همه امکانات داشته باشند، هم از لحاظ کالبدی و فیزیکی و هم از لحاظ غیر کالبدی. این باید در اختیار معلولان وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی برای معلولان مقوله بسیار گسترده‌ای است و دسترسی را با کلیدواژه برابری فرصت‌ها می‌دانیم که تمام امکانات این جامعه به طور مساوی در اختیار همه افراد باشد.

پوریوسف با بیان این‌که «روز جهانی معلولان روزی است که باید در خصوص مطالبات معلولان سخن بگوییم»، عنوان کرد: با وجود اینکه همه ما می‌گوییم معلولیت محدودیت نیست، اما باید قبول کرد معلولیت محدودیت است و وجود دارد و فرد معلول فردی است که عملکردش محدود است اما این به معنا نیست که حقی ندارد و نباید دیده شود. ما خواستار آن هستیم که معلولان دیده شوند. فردی می‌گفت در کشورهای دیگر خیلی معلول دارند و ایران معلول ندارد. باید گفت ایران بیش از کشورهای دیگر معلول دارد اما معلولان دیده نمی شوند.

3 تا 5 درصد جامعه دچار معلولیت سخت

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: 20 درصد معلولیت افراد از نوع سخت است که 3 تا 5 درصد کل جامعه به‌شمار می‌آید.

مسعود فیروزی در ادامه این مراسم با اشاره به انواع معلولیت افزود: 20 درصد معلولیت افراد از نوع سخت است که 3 تا 5 درصد کل جامعه به‌شمار می‌آید. بر اساس آخرین آمار بهزیستی افراد دارای معلولیت سخت 115 هزار نفر هستند که باید توجه داشت بسیاری از این افراد خود را ثبت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه «تاریخچه توانبخشی مشخص است که از دوران قرون وسطا که طرد می‌شدند تا کنون که افراد دارای معلولیت در جامعه حضور دارند»، اظهار کرد: سقف شیشه‌ای محدودیت را در بالای سر افراد دارای معلولیت می‌بینیم. همه ما شعار می‌دهیم و می‌گوییم، اما عملاً یک سقف شیشه‌ای در افق‌های بسیار محدودی است که مانع حضور این افراد در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: در شهر مشهد 90 درصد امکان مذهبی فاقد امکانات برای افراد معلولیت است و بسیاری از این افراد از اتاق خوایشان نمی‌توانند وارد پذیرایی شوند؛ اگر این محدودیت نیست، پس چیست؟ باید خودتان بخواهید و خودتان تلاش کنید که با خستگی‌ناپذیری این سقف شیشه‌ای را بشکنید.

سرویس اجتماعی

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *