گندمی مصادیق گفته‌هایش را بگوید

بیشتر از یک‌سال از استقرار مدیریت جدید شهری در مشهد می‌گذرد و در همین مدت، شهر شاهد تغییرات زیادی بوده است. حال و هوای نشاط و امید که شعار اصلی شورای پنجم بود ملموس است و این شورا دو چالش بسیار را بزرگ که انتخاب تقی زاده خامسی بعنوان شهردار مشهد و بعد انتخاب جانشین برای وی که در لیست سیاه بازنشستگان قرار گرفت، با انتخاب شهرداری جوان، بخوبی پشت سر گذاشت.

با اینحال هنوز برای قضاوت روی عملکرد مدیریت حال حاضر شهر زود است و برداشت بذرهای کاشته شده نیازمند زمان بیشتری است. اگرچه انتقاداتی از حوزه‌های مختلف وجود دارد اما در این میان حوزه فرهنگی ظاهرا کمتر توانسته انتظارات را براورده کند و حتی مورد نقد برخی از اعضای شورا نیز قرار گرفته‌است.

صریح‌ترین انتقادات از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شده که گفته‌است هنوز  از معاونت فرهنگی صدای رقیب شنیده می‌شود.

بتول گندمی آبان ماه در جلسه شورای اداری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری اعلام کرده بود این مجموعه هنوز خروجی مطلوب و آنچه را به مردم وعده داده بودیم ارائه نکرده است.

وی همچنین معتقد است آقای بختیاری در ساختاری قرار گرفت که باید جهت پیکان را ١٨٠ درجه برمی‌گرداند.

تقی زاده خامسی شهردار وقت نیز در همان جلسه گفته بود اقدامات فرهنگی خوبی در شهر مشهد انجام شده اما کافی نیست.

وی اذعان کرده بود: ما باید بتوانیم عامه مردم را راضی کنیم که به نظرم با برنامه ریزی راضی کردن آنها سخت نیست اما تاکنون کار خلاقانه ای ندیده ایم.

احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی نیز با صراحت گفته بود: بر تعاملات درون سازمانی در سازمان اجتماعی فرهنگی ‌فضای نامشخصی حاکم است. باید فضای درون سازمان اجتماعی فرهنگی را التیام یافته‌تر و منسجم‌تر ببینیم و مبتنی بر نیروی انسانی حرکت کنیم.

 

 

شهرداری نمی‌تواند تنها به سلیقه حاکم در شورای شهر توجه کند

معاون فرهنگی شهرداری مشهد در پاسخ به انتقادات رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: خانم گندمی خودش باید مصادیق و مواردی را که می‌گوید مشخص کند. بخشی از برنامه‌های معاونت فرهنگی، فعالیت‌هایی است که بصورت سنتی و میراثی به ما رسیده‌است و در طول سالیان مختلف، تکالیف، مطالبات و توقعاتی برای مدیریت فرهنگی شهرداری ایجاد شده‌است.

هادی بختیاری در گفت‌وگو با روزنامه صبح امروز افزود: از این موضوع که بگذریم، با اینکه سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری با تغییر شورای شهر، عوض ‌می‌شود اما معتقدم شهرداری نمی‌تواند تنها به سلیقه حاکم در شورای شهر توجه کند.

وی بیان کرد: شاید منظور ایشان این بوده‌است که سهم‌ها به درستی تقسیم نشده‌است و انتظار دارند سهم مربوط به رویکرد و سلیقه شورا درحد و اندازه خودش باشد. بنظر من حذف نگاه‌های مخالف کار مطلوبی نیست و باید به تمام ذائقه‌های شهروندان احترام بگذاریم.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: شهرداری باید تمام شهروندان را ببیند و صرف توجه به اینکه درحال حاضر چه‌کسی در شورا حاکم است فکر نمی‌کنم نظر ایشان بوده باشد و ما نیز چنین نگاهی نداریم.

بختیاری تصریح کرد: همه شهروندان باید از برنامه‌های فرهنگی شهرداری بهره‌مند باشند. برخی برنامه‌ها نیز ممکن است سلیقه شهروند نباشد بلکه ماموریت‌ها و سیاست‌های شهرداری است و به بودجه و امکانات ما بستگی دارد.

اگر منظور خانم گندمی در این خصوص مطلق است من چنین چیزی را قبول ندارم و باید برای گروه رقیب نیز برنامه داشته باشیم.

 

تغییر سیاست‌ها و برنامه‌ها بر تغییر ساختار اولویت دارد

وی درخصوص تغییرات ساختاری در معاونت فرهنگی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی، تغییر سیاست‌ها و برنامه‌ها بر تغییر ساختار اولویت دارد. مدیران رده بالای حوزه فرهنگی تقریبا همگی تغییر کرده‌اند اما شاید در رده میانی و فرهنگسراها تغییرات آنچنانی اتفاق نیفتاده‌است.

بختیاری اضافه کرد: حقیقت این است که با بدنه کارشناسی فعلی نمی‌توان تغییرات یک شبه ایجاد کرد. اصلاح این ساختار زمان‌بر است و یک شبه ایجاد نمی‌شود.

وی به انتظارات موجود از حوزه فرهنگی نیز اشاره کرده و گفت: شورای شهر در رقابت‌های انتخاباتی خود شعارها و وعده‌هایی را مطرح کرده‌است که برای بدنه اجتماعی که نسبت به آن‌ها اقبال کرده‌اند مهم است و مطالبات خود را نیز پیگیری می‌کنند. درواقع این مسئله یک نوع فشار اجتماعی را ایجاد می‌کند. اما سیستم شورا برپایه نظارت و قانون‌گذاری است و نمی‌تواند وارد فاز اجرایی شود. سیستم اجرایی شهرداری نکاتی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. ما نمی‌توانیم برخی از مداخله‌ها و مقاومت‌های محیطی را حذف کنیم. باید این انتظارات و مطالبات را دقیقا مشخص کنیم.

بختیاری تاکید کرد: اگر به مضامین برنامه‌های فرهنگی در طول 14 سال گذشته نگاه کنیم، تقریبا 80درصد مشترک هستند. برای مثال در تمام دوره‌ها روی حوزه فرهنگ شهروندی تاکید بوده‌است اما سهم اندکی داشته‌است.

 

رسانه‌ها اکثرا باعث تقابل احزاب و جریان‌ها هستند

معاون فرهنگی شهردار در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رسانه‌ها اکثرا باعث تقابل احزاب و جریان‌ها هستند و دائما دوست دارند یک گروه را تحریک کنند تا برعلیه جناح مقابل واکنش نشان دهند. چه اشکالی دارد رسانه‌ها در جهت همگرایی رسانه‌ها گام بردارند و به جای ایجاد دعوا آن‌ها را به طرف گفت‌وگو هدایت کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *