معاون اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به آمار 14 ماهه گذشته خبر داد:

معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: اداره و نگهداری شهر مشهد برای شهرداری این شهر در هر شبانه روز بالغ بر 5 میلیارد تومان هزینه دارد  گفت: 60 بسته سرمایه‌گذاری در شهرداری مشهد طی 14 ماه گذشته تهیه شده است.
رضا خواجه نایینی در نشست پاسخگویی مسئولان اقتصاد شهری در مجلس دانشجویی که در دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی برگزار شد، در پاسخ به سئوال دانشجویان رشته اقتصاد این دانشگاه عنوان کرد: از همه تشکل‌های دانشجویی و اساتید برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم.20 دانشجوی این دانشگاه در معاونت اقتصادی همکار ما هستند.
وی در تشریح بخش‌های مختلف معاونت اقتصادی شهرداری برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان، تصریح کرد: معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، 5 هزار میلیارد تومان از بودجه 8 هزار میلیارد تومانی شهرداری را باید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران محقق نماید. تهیه این بودجه و نظارت بر اجرا در حوزه برنامه‌ریزی و مطالعات این معاونت قرار دارد.
خواجه‌نایینی ادامه داد: عقد قرارداد پروژه‌های ساختمانی در واحد مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد پروژه‌های بی او تی نیز در واحد سرمایه‌گذاری‌های نوین این معاونت صورت می‌گیرد.
وی اذعان داشت: بهره‌برداری از امکانات مختلف شهرداری و نیز فروش سهم‌الشرکه‌های شهرداری در پروژه‌های مشارکتی در مدیریت فروش و بهره‌برداری معاونت اقتصادی انجام می‌شود و مدیریت تامین منابع مالی این معاونت نیز، به امور مربوط به اوراق مشارکت، اوراق صکوک و سایر روش‌های تامین منابع مالی برای شهرداری می‌پردازد.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: در 14 ماه گذشته، پروژه‌های مختلفی که بنا به دلایل گوناگون، سالیان سال بلاتکلیف بود، با برگزاری جلسات مختلف، تعیین تکلیف شد که تعداد این پروژه‌ها به 16 پروژه با عدد 2700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌رسد.
وی گفت: 2100 میلیارد تومان هم پروژه سرمایه‌گذاری جدید شامل مسکن ارزان قیمت، پارکینگ، تصفیه خانه و … عقد قرار داد شده است.
خواجه‌ناینی با بیان این مطلب که هیچ بدهی معوقی در حال حاضر به بانک‌ها نداریم، افزود: 60 بسته سرمایه‌گذاری در حال حاضر تدوین شده است. همچنین همه پروژه‌های بالای 10 میلیارد تومان شهرداری تامین مالی شده است و هر هفته نیز یک فراخوان برای پروژه‌های مختلف منتشر می‌شود.
وی در پاسخ به سئوال سالمی، دانشجوی کارشناسی اقتصاد در مورد اینکه چرا شهرداری‌ها، برای ایجاد درآمد شهر فروشی می‌کنند و اینکه سرمایه 1000 میلیارد تومانی جذب شده در اطراف حرم مطهر در چه کاربری‌هایی خواهد بود، تصریح کرد: در هر شبانه روز، 5 میلیارد تومان صرف نگهداری شهر می شود. در همه دنیا بهترین درآمد شهرداریها مالیت بر ارزش افزوده است که میزان این درآمد در ایران برای شهرداری ها هر روز کاهش می یابد.

تنها یک بخش از 9 پروژه کلان امضا شده، تجاری بوده است
خواجه‌نایینی تصریح کرد: ما برای ساخت پارکینگ، توسعه پارک‌ها و… از سایر منابع درآمدی استفاده می‌کنیم زیرا درآمدهای پایدار و عوارض پرداختی مردم پاسخگو نیست. ما سیاستمان تراکم فروشی نیست، لذا تراکم شناور نمی‌فروشیم اما به ناچار بخشی از درآمدهای شهرداری بر روی درآمدهای ساختمانی استوار است.
وی ادامه داد: قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 3100 میلیارد تومان بسته شده است که به تدریج محقق خواهد شد که از 9 قرارداد کلان، فقط یک بخش از یک قرارداد، تجاری بوده است و بقیه تفریحی و فضای سبز و … بوده اس.
منفرد، دیگر دانشجوی اقتصاد نیز سوالش را اینگونه مطرح کرد که اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در مشهد سلب شده است که بخشی از طرف سرمایه‌گذاران بوده است که پروژه هایی مانند مجد را را با وعده سود خوب آغاز کرده اما هنوز به پایان نرسانده‌اند. برای بازگرداندن این اعتماد چه کرده‌اید؟
معاون اقتصادی شهرداری مشهد در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: بر اساس چه مطالعه‌ای گفته می‌شود سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران از مشهد رفته‌اند. چند پروژه در مشهد طی چند سال گذشته دچار مشکل شده‌اند و این دلیلی برای سرمایه‌گذاری نکردن سرمایه‌گذاران در این شهر نمی‌شود و آماری برای این موضوع وجود ندارد.
خواجه‌نایینی اضافه کرد: شهرهای دیگر حتی تهران باورشان نمی‌شود ما در این یک سال این حجم قرارداد سرمایه‌گذاری را بسته‌ایم. سرمایه‌گذاری در مشهد انجام می‌شود و خوب هم انجام می‌شود و یکی از دلایلش رفع مشکل 16پروژه سرمایه‌گذاری مشکل دار گذشته بوده است، سرمایه‌گذاری در مشهد سودآور است
وی عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری خرد هم به دنبال تحقق این مهم از طریق بورس هستیم تا مشکل دار نشود. برای سرمایه‌گذاران خرد خارجی هم پیشنهادی به هیئت دولت خواهیم داد. در مشهد طی یکسال گذشته بالغ بر 1000 میلیارد تومان قرارداد غیر نقد بسته‌ایم.
پیگیر احداث پروژه های فرهنگی و ورزشی با نگاه اقتصادی خواهیم بود
خواجه نایینی در پاسخ به سئوال نماینده انجمن اسلامی نو اندیش دانشگاه نیز گفت: شفافیت و کاهش تصدی گری، فساد را کاهش می‌دهد. شفافیت در نحوه عقد قرارداد، یکی از این موارد است. سعی می‌کنیم هیچ پروژه‌ای را به صورت ترک تشریفات واگذار نکنیم. تلاش کرده‌ایم بیشتر کارهای خدمات رسانی شهرداری را برون سپاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه پروژه طرق هیچ وقت پیوست فرهنگی نداشته است، اضافه کرد: شاید می‌شد پروژه‌های بیشتری هم با نگاه فرهنگی در این مدت تعریف کرد. همین امروز برای ساخت یک مجموعه بزرگ تئاتر با یک سرمایه‌گذار مذاکره شد و در آینده نیز پیگیر مذاکره با سرمایه‌گذاران برای احداث فرهنگسرا، سینما، سالن ورزشی و … با نگاه اقتصادی خواهیم بود.
این پرسش و پاسخ دانشجویی که بیش از دو ساعت به طول انجامید با مطرح شدن و پاسخ داده شدن بیش از 10 سئوال، پایان یافت.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *