راه آهن مشکل تامین واگن صادراتی را سریعتر حل کند

مشکل کمبود واگن به یکی از دغدغه های اصلی تجار خراسان رضوی تبدیل شده است. مساله امروز و دیروز نیست، حداقل 15 سال است که این مشکل وجود دارد. اما این روزها که بحث برگشت ارز حاصل از صادرات به جدیت توسط دولت دنبال می‌شود، باید راهکارهای جدیدی برای رفع این مشکل پیدا کرد تا گرهی از تجارت باز شود.

روز دوشنبه در کارگروه توسعه صادرات استان، بار دیگر این مساله از سوی اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مطرح شد.

 

محمد حسین روشنک با اشاره به پیشینه این مشکل و آثار و تبعات آن در صادرات افزود: در واقع تداوم این مشکل تا امروز ناشی از کم کاری وزارت راه و شهرسازی است مساله که با راهکارهای متعددی دارد و اگر از سوی این وزارتخانه به طور جدی پیگیری می شد امروز مساله نبود.

باید مشکل صادرکننده ها را حل کرد

در ادامه این جلسه، سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت : راه آهن به عنوان متولی تامین واگن های صادراتی باید با هماهنگی بخش مرتبط طی یک برنامه کوتاه و نیز بلندمدت مشکل صادر کننده ها را برای صادرات مستمر و تثبیت شده حل کند.

قربان میرزایی با اعلام مخالفت برای ورود شرکت های مختلف به موضوع تامین واگن صادراتی افزود: برای جلوگیری از پراکنده کاری و هرج و مرج این امر توسط یک متولی مشخص که راه آهن جمهوری اسلامی است همچون گذشته باید دنبال شود.
وی عنوان کرد: در این راستا راه آهن باید در هماهنگی با اتحادیه صادرکنندگان و بخش های مرتبط، برآورد مشخصی از نیاز استان داشته باشد و بر اساس آن برای ماه‌های آتی با استفاده از ظرفیت موجود واگن های دولتی و بخش خصوصی کشورهای آسیای میانه اقدام و نیاز استان را تامین نماید.
وی افزود : در این راستا اولویت بر تامین واگن های مورد نیاز از محل ظرفیت واگن های دولتی کشورهای آسیای میانه است و در مرحله بعد در صورت نیاز ازامکان واگن های بخش خصوصی این کشورها با محاسبه هزینه اضافی آن نسبت به بخش دولتی و تفاهم با اتحادیه صادر کنندگان اقدام نماید.

وی اظهار کرد : همچنین شرایط استاندارد سیر واگن ها به آسیای میانه مشخص و اعلام شود تا بخشی از این نیاز از داخل تامین شود و واگن هایی ساخته شود که امکان سیر در خطوط ریلی آسیای میانه را داشته باشد.
وی تاکید کرد : باید برنامه ریزی اساسی برای این حوزه انجام شود که صادر کنندگان ما هر ساله در این ایام با این مشکل دست و پنجه نرم نکنند و بخشی از توان و انرژی دستگاه های مختلف صرف این موضوع شود.
وی با اشاره به افزایش صادرات طی هشت ماهه امسال که رقم تقریبی آن معادل یک میلیارد 600 میلیون دلار می باشد ، گفت: این میزان که هنوز قطعی نیست از نظر وزنی 31 درصد و از نظر ارزشی 41 درصد افزایش دارد.
میرزایی تصریح کرد: این تلاش فعالان اقتصادی و صادرکننده ها که با وجود مشکلات موجود روند تولید و صادرات استان را حفظ و ارتقا داده اند قابل تقدیر است.

باید حساسیت‌های خود را افزایش دهیم
وی با بیان اینکه بخش خصوصی استان توانمند و حضور پررنگی در اقتصاد استان دارد از این رو سیاست ها و برنامه ها و بخشنامه ها تاثیر مستقیمی بر این بخش دارد، گفت: باید حساسیت بیشتری نسبت به سایر استان ها اقتصاد آنها بیشتر متکی بر صنایع مادر و بزرگ دولتی است، داشته باشید زیرا بیش از آنها این دستورالعمل ها و بخشنامه ها اثر می گذارد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود: به طور جدی پیگیر مسائل و مشکلات این حوزه هستیم تا فشارها تعدیل شود ضمن آنکه از بخش خصوصی استان که محور اقتصادی این خطه است، انتظار داریم با جدیت حضور خود را حفظ کنند.
وی با اشاره به دستورالعمل جدید بازگشت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات ، گفت : در این میان فعالان این حوزه و صادر کنندگان راهکارهای مناسب خود برای این موضوع را ارائه کنند .
وی در ادامه بر توسعه بازارهای هدف صادراتی استان تاکید و عنوان کرد : باید بازارهای اصلی استان از چند کشور فراتر رفته و این تعداد گسترده شده و ارزش صادراتی استان را ارتقا دهیم .
رشد 106 درصدی صادرات ریلی

 

مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به رشد 106 درصدی واگن های صادراتی طی هشت ماهه امسال گفت : طی این مدت حدود 6 هزار و 700 واگن رقمی معادل 373 هزار تن کالای صادراتی ا از استان بارگیری کرده و از مسیر آسیای میانه صادر کرده اند.
محمد هادی ضیایی مهر افزود : در این میان علی رغم افزودن شدن سیمان به سبدصادرات ریلی استان هیچ مشکلی هم در این حوزه نداشته ایم و 290 هزار تن سیمان هم طی این مدت از طریق واگن های (لبه بلند) صادر شده است .
وی گفت : مشکل اصلی در تامین واگن های مسقف است که بخش صادرات استان متقاضی واگن های دولتی آسیای میانه است که فقط سه کشور تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان در اختیار دارند و بقیه واگن های در کشورهای این منطقه خصوصی است.
وی تصریح کرد : در این راستا برای تامین واگن های مورد نیاز از این سه کشور طی پیگیری ها اقدام کرده ایم و در هشت ماه گذشته 947 واگن دولتی خالی از این کشورها به استان وارد و کالاهای صادراتی را حمل کرده اند.
وی ادامه داد : در این میان تعداد واگن های امدادی هم در این مدت رشد خوبی داشته است.
وی اظهار کرد : هم اکنون برای ورود 200 واگن از ازبکستان تفاهم شده که 54 مورد آن ارسال شده و مابقی به صورت مرحله ای هر بار 50 واگن ظرف یک ماه آینده وارد استان می شود
ضیایی مهر افزود: با ترکمنستان هم تفاهم شده تا هر هفته 50 واگن دولتی خود را برای بارگیری به استان اعزام کند اما تاجیکستان در شرایط کنونی مشکلاتی در این حوزه دارد.
وی تصریح کرد : در این میان ظرفیت واگن های بخش خصوصی آنها می تواند کمک خوبی برای صادرات استان باشد که باید بدین منظور برنامه ریزی شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *